معاون توانبخشی بهزیستی استان قم:

۲۶۲۷ نابینا تحت پوشش خدمات بهزیستی استان قم هستند

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی قم گفت: حدود ۲ هزار و ۶۲۷ نفر نابینا و کم‌بینا تحت‌پوشش این اداره کل هستند و خدمات دریافت می‌کنند. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،محمدعلی مقدم‌خواه معاون توانبخشی بهزیستی استان قم ضمن تبریک ۲۳ مهر روز جهانی عصای سفید ، این روز را به تمامی نابینایان استان […]

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی قم گفت: حدود ۲ هزار و ۶۲۷ نفر نابینا و کم‌بینا تحت‌پوشش این اداره کل هستند و خدمات دریافت می‌کنند.
به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،محمدعلی مقدم‌خواه معاون توانبخشی بهزیستی استان قم ضمن تبریک ۲۳ مهر روز جهانی عصای سفید ، این روز را به تمامی نابینایان استان تبریک گفت و افزود: شعار امسال روز جهانی نابینایان دنیای بهتر برای نابینایان : آموزش همگانی ، رفع موانع مشارکت و اجرای قوانین است .
مقدمخواه تعداد نابینایان تحت پوشش بهزیستی قم را ۲۶۲۷ نفر اعلام کرد که از خفیف تا خیلی شدید دارای معلولیت نابینایی یا کم بینایی هستند و افزود از این تعداد ۹۱۹ نفر زن و ۱۷۰۸ نفر مرد هستند که در بین این قشر شریف ۱۵ نفر دانشجو و ۲۷۳ نفر دانش آموز و محصل داریم که از خدمات آموزش و پرورش استثنایی بهره مند هستند .
معاون توانبخشی بهزیستی قم خدمات قابل ارائه به نابینایان را شامل انواع خدمات مددکاری و توانبخشی ، توزیع لوازم توانبخشی ، عصای سفید ، مساعدت در زمینه مناسب سازی ، پرداخت هزینه های رفت و آمد تحصیلی ، ارائه خدمات کلینیکی بینایی سنجی، پرداخت تسهیلات اشتغال و کمکهای مستمر و موردی معیشتی برشمرد و افزود علاوه بر بهزیستی کانون نابینایان جلوه امید عهده دار ارائه برخی خدمات فرهنگی و اجتماعی و بخش نابینایان کتابخانه آیت الله خامنه ای عهده دار ارائه خدمات آموزشی به نابینایان است .
وی با بیان این‌که مشکلات نابینایان نسبت به معلولیت‌های دیگر بیشتر است، گفت: به همین علت وابستگی آن‌ها به بهزیستی و نیاز به خدمات توانبخشی بیشتر است و سازمان‌های دیگر باید در این زمینه خدماتی را برای نابینایان در نظر بگیرند.
مقدمخواه مهمترین پیام این روز را شنیدن صدای نابینایان ودرک مطالبات بر حق آنان برای دستیابی به یک زندگی سالم پویا و شکوفا دانست و خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی به عنوان متولی پیگیری حقوق افراد دارای آسیب بینایی همواره تمام تلاش خود را جهت رایزنی با دستگاه های اجرایی و نهاد های نظارتی جهت طرح مسایل نابینایان و پیگیری خواسته های آنان بعمل می آورد اما بدون شک عزم ملی برای ساختن زندگی بهتر برای این افراد مستلزم همکاری تمامی بخش های جامعه و اجرای صحیح قانون عصای سفید،کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و قانون حمایت از حقوق معلولان است.
معاون توانبخشی بهزیستی قم مهمترین مطالبات افراد نابینا و کم بینا را حق دسترسی کامل به امکانات آموزشی، بهداشت وسلامت، تردد ایمن در فضای شهری و مشارکت فعالانه در عرصه های سیاسی و اجتماعی که در کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و قانون حمایت از حقوق معلولان صراحتاً مورد تاکید قرار گرفته برشمرد و افزود دولت مکلف است با استفاده از کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قوانین، تمامی دستگاه های کشور را به اجرای این قوانین و تامین حقوق نابینایان مکلف سازند.