سیل در قم خسارت زد:

۳۲۰ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی قم

رئیس سازمان کشاورزی استان قم گفت: بر اثر باد،طوفان و بارش های اخیر مبلغ بیش از ۳۲ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد شده است.

به نقل از  روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قم محمد رضا حاجی رضا با اشاره به اینکه میانگین بارندگی قم در این مدت به میزان ۳۱.۶ میلی متر ثبت شده است گفت: برآورد اولیه خسارت باد و طوفان و بارش رگباری موسوم به پدیده مونسون در سطح استان قم در مردادماه ۱۴۰۱ بیش از ۳۲۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی استان وارد شده است.

وی افزود: میزان خسارت وارد شده به بخش کشاورزی به تفکیک در تولیدات گیاهی ۹۶۳۰۰ میلیون ریال، دام و طیور و آبزیان ۱۰۸۳۰ میلیون ریال و زیرساخت های کشاورزی (آب و خاک، ساختمان، تاسیسات، ادوات کشاورزی و … ) ۲۲۰۰۵۰ میلیون ریال می باشد و همچنین بررسی های بیشتر همچنان ادامه دارد.

حاجی رضا گفت: اقدامات انجام گرفته و در حال انجام در این مدت برگزاری جلسات مدیریت بحران در سازمان و هماهنگی با مدیریت بحران استانداری، اعزام کارشناس پهنه به مناطق آسیب دیده جهت احصا و برآورد اولیه خسارت، تامین اقلام مورد نیاز و مواد غذایی در مناطق عشایر، پیگیری تامین ماشین آلات جهت اقدامات اولیه بازسازی و بازتوانی، پیگیری اقدامات اولیه جهت تامین آب مزارع و جمع بندی و ارسال گزارشات اولیه خسارت به مدیریت بحران استانداری و مدیریت بحران و پدافند غیر عامل وزارت متبوع می باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم در پایان افزود : در راستای جبران بخشی ازخسارت وارده به کشاورزان بخش پیشنهاداتی از قبیل تامین اعتبارت هزینه ای جهت کمک به کشاورزان خسارت دیده ، تامین اعتبارات تملکی جهت بازسازی زیرساخت های خسارت دیده از جمله ادوات و کانال ها و لوله گذاری و بندها و …. ، امهال تسهیلات بانکی خسارت دیدگان به استناد بند خ ماده ۳۳ برنامه ششم و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به خسارت دیدگان با مدت بازپرداخت حداقل سه سال داده شده است.