وضعیت کرونایی قم شکننده است،مردم از حضور در تجمعات اجتناب کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به این که هنوز گزارشی مبنی بر ابتلای فردی دراستان قم به ویروس انگلیسی نداشتیم، بر لزوم التزام همگانی به رعایت پروتکل های بهداشتی  وعدم حضور در اجتماعات واماکن شلوغ جهت جلوگیری از سرایت این بیماری تاکید کرد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،دکتر محمدرضا قدیر رئیس […]

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به این که هنوز گزارشی مبنی بر ابتلای فردی دراستان قم به ویروس انگلیسی نداشتیم، بر لزوم التزام همگانی به رعایت پروتکل های بهداشتی  وعدم حضور در اجتماعات واماکن شلوغ جهت جلوگیری از سرایت این بیماری تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،دکتر محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، درنشست خبری به مناسبت اولین سالگرد تشخیص کرونا در کشور اظهار داشت : در ۳۰ بهمن که اولین تست مثبت کرونا مشخص شد، بدون تعلل و هماهنگی با سایر دستگاه در حالیکه دو روز به انتخابات بود اطلاع رسانی به مردم انجام شد که نشان دهنده برخورد صادقانه نظام جمهوری اسلامی با مردم است. درحالی که در برخی از کشورهای پیشرفته هم آمار کشته شدگان در مراکزی چون خانه سالمندان و.. ارایه نمی شود.

وی با اشاره به شکننده بودن وضعیت آبی قم گفت:وضعیت کرونایی قم شکننده است،مردم از حضور در تجمعات اجتناب کنند.
وی با اشاره به اینکه باهمکاری مردم، تلاش های کادر درمانی و نیروهای جهادی سبب شد که در حال حاضر استان قم وضعیت مطلوب تری از کشور داشته باشد، اظهار کرد: تا واکسیناسیون کامل یک سال زمان نیاز است که در این مدت باید همه پروتکل ها را رعایت کنیم.
وی افزود: متاسفانه شاهد افزایش مراجعات سرپایی در مراکز درمانی هستیم که روندی نگران کننده است، زیرا دو هفته بعد از افزایش آماربیماران سرپایی، آمار بستری شده ها و چهار هفته بعد آمار فوت شدگان افزایش خواهد یافت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تاکید بر اینکه تجمعات بسیار نگران کننده است، ادامه داد: روز گذشته بعد از دو هفته، چهار فوتی داشتیم که نشان ساده انگاری و عادی انگاری ویروس است.
وی با بیان اینکه جز معدود دانشگاه هایی بودیم که در بیمارستان های دولتی پرستار و پزشکی از کووید فوت نکرد، اظهار کرد: بعد از اعلام شیوع کرونا، ستاد کرونا دانشگاه علوم پزشکی فعال شد و تاکنون بیش از ۱۰۰جلسه برگزار شده است.
وی بااشاره به اینکه استان قم جز اولین استان هایی بود که آزمایشگاه تست های کرونا را راه اندازی کرد، تصریح کرد: اضافه شدن سریع مراکز درمانی به سیکل درمان کرونا، آماده سازی سریع، بسیج مبارزه با کرونا،ثبت، غربالگری و پیگیری بیش از یک میلیون بیماران، ثبت نام ۶۰۰هزار نفر در سامانه غربالگری، ثبت ۴۰ هزارنفر از اصناف در سامانه غربالگری، بازدید از ۶۶هزار واحد صنفی، راه اندازی نقاهت‌گاه، جذب منابع مالی، تأمین سه دستگاه سی تی اسکن و… ازجمله خدمات و فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی در دوران کرونا بود.
قدیر با بیان اینکه ۳۰۰ طرح تحقیقاتی بالینی درباره کرونا در معاونت تحقیقات ثبت شده است، بیان کرد: ارتقای دانشگاه علوم پزشکی از تیپ سه به تیپ دو نشان می دهد که در دوران کرونا از بخش های دیگر دانشگاه غافل نشدیم و خوشبختانه پرستیژ علمی و عملی این دانشگاه در سطح دانشگاه های کشور ارتقا یافته است.
وی با اشاره به اینکه ساماندهی و استفاده از نیروهای جهادی در استان قم الگویی برای سایر استان ها بود، یادآور شد: طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در سه بخش نظارت، مراقبت و حمایتی فعالیت کرد که بیش از ۱۳۲ هزار نفر در این طرح غربالگری شدند همچنین در این طرح با رهگیری بیماران کرونا و افراد  مشکوک از افزایش بیماری جلوگیری شد.

ویروس جهش یافته در قم گزارش نشده است

وی با بیان اینکه در استان قم تست مثبت ویروس جهش یافته نداشته ایم، اظهار کرد: در رعایت پروتکل ها توسط اصناف، اتحادیه و رئیس صنوف باید کمک کنند همچنین مدارس به صورت اختیاری و با ظرفیت محدود مجاز به فعالیت هستند و با مدارس متخلف برخورد می شود.
وی با اشاره به اینکه تزریق واکسن اختیاری است، خاطرنشان کرد: در مرحله اول واکسیناسیون ۳۸۰ دوز برای ۱۹۰ نفر تزریق شده است و تاکنون افراد دریافت کننده واکسن عارضه قابل توجهی نداشتند و بعد از دریافت واکسن توسط کادر درمان، افراد پرخطر، افراد بالای ۶۰ سال، بیماری زمینه ای و جانبازان بالای ۵۰ درصد، در ابتدای سال جدید سایر افراد نیز واکسن دریافت می کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تقدیر از رسانه های استان بیان کرد: در این مدت رسانه های استان به خوبی همیار و همکار تیم پزشکی و درمان استان بودند و اولین کسانی بودند که در این زمینه روشنگری، تبیین و حتی مباحث مختلف علمی را تبلیغ و ترویج کردند. از روز اول هیچ گاه به مردم دروغ نگفتیم و سعی شد که آمار دقیق علمی مبتنی بر استانداردهای جهانی به مردم ارایه شود و رسانه ها نیز در این با نگاه دقیق و علمی و کارشناسانه و بدون هیجانات مرسوم وارد میدان شدند.در