نادیده‌های گردشگری تابستانی قم از باغات گیلاس تا چشمه‌های کوهسار!

در حالی که اغلب مردم فکر می‌کنند استان قم یک استان کویری است اما بسیاری از روستاهای این خطه دارای جاذبه‌های گردشگری شگرف هستند. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، فصل تابستان فصل گشت و گذار در دل طبیعت فرارسیده و کمتر کسی است که در این فصل به مناطق بکر وخوش‌ آب و هوا […]

در حالی که اغلب مردم فکر می‌کنند استان قم یک استان کویری است اما بسیاری از روستاهای این خطه دارای جاذبه‌های گردشگری شگرف هستند.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، فصل تابستان فصل گشت و گذار در دل طبیعت فرارسیده و کمتر کسی است که در این فصل به مناطق بکر وخوش‌ آب و هوا گذری نداشته باشد. شاید این امر که سفر به استان قم نیز می‌تواند یکی از مقاصد گردشگری به حساب آید در ابتدا به دلیل حاکم بودن شرایط جوی گرم و خشک در این استان کمی تعجب برانگیز باشد اما در واقع باید گفت که استان قم، کویری را در دل خود جای داده است که صافی آسمان و درخشش ستارگانش در شب چشمان کویر دوستان را به سوی خود خیره می‌سازد و روستاهای خوش آب و هوایش نیز می‌تواند میزبان سایر مسافران به استان باشد.
در استان قم روستاهای بسیاری وجود دارد که هر کدام نوعی متفاوت از شرایط جوی را دارا هستند. یک روستا در دامنه یک کوه پربرف و رودخانه و آبشار جای گرفته و روستایی دیگر در دل کویر با سقف‌هایی گنبدی شکل ظاهر می‌شود که همین ویژگی این استان را از دیگر استان‌ها متمایز می‌سازد و سبب می‌شود که قم بتواند هم مقصد گردشگران و طبیعت دوستانی باشد که آرامش خود را در دل کویر می‌‌جویند و هم افرادی که سلامت و طراوت خود را در کنار آب‌های جاری و باغ‌های پر گل جستجوگرند.
طبق آمار سالانه حدود ۲۰ میلیون نفر به استان قم سفر می‌کنند اما هدف اکثر این مسافران از سفر به استان زیارت حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران است و پس از زیارت نیز قم را ترک کرده و به سوی استانی دیگر رهسپار می‌شوند که بی‌شک این مسئله به دلیل عدم آشنایی با دیگر ظرفیت‌های گردشگری در استان است. از این روی ضروری است با برشمردن و تعریف برخی از این ظرفیت‌ها طبیعت دوستان را با مناطق بکر در استان کویری قم آشنا کرد.
منطقه کهک از جمله مناطق ییلاقی و خوش آب و هوا در این استان است. در اطراف این شهر روستاهایی وجود دارد که آب و هوای معتدل و کوهستانی آنها طراوتی خاص را برای ساکنان این منطقه به ارمغان آورده است. کوه‌های مرتفع و آب‌های شیرین و گوارا و باغ‌های گیلاس نیز زینت بخش روستاهای این منطقه از کویر است که به جذب توریست و سرمایه گذاران منجر شده است. در این منطقه مجتمع‌های تفریحی و توریستی فراوانی احداث شده است که از جمله آنها می‌توان به کلبه سبز، کشتی آبی، کوهستان پارک، باغ سنگی اشاره کرد. روستاهای زیبایی همچون بیدهند، وشنوه، فردو، خاوه و… نیز از جمله روستاهای ییلاقی در شهر کهک است.
روستای فردو که در این منطقه قرار دارد و وجه تسمیه آن به فردوس به معنی بهشت باز‌می‌گردد روستایی است که در فاصله ۴۷ کیلومتری از قم جا خوش کرده و از سه جهت شرق، جنوب غربی و جنوب شرقی به ترتیب به کو‌ه‌های سلطان سعید شاه، کوه چال و کوه عبدالوهاب می‌رسد. در این روستا آبشاری زیبا وجود دارد که در دامنه‌های کوه برف انبار جاری شده است و همین طبیعت جلوه‌ای زیبا به این روستا بخشیده است. هرچند که این روستا در ذهن مردم بیشتر با سایت هسته‌ای مشهور شده که البته کیلومترها با آن فاصله دارد.
از دیگر جاذبه‌های طبیعی استان می‌توان به دهستان قاهان در بخش خلجستان اشاره کرد. آنچه به گردشگری در این منطقه رونق بخشیده وجود دره‌ای به نام کهندان در روستای ونان است. دره‌ای مملو از گیاه ریواس که در فصل بهار قمی‌ها را به سوی خود جذب می‌کند.
روستای دستگرد نیز روستایی واقع شده در دامنه کوه که با تعدد قنات‌ها در دل خود مامنی برای گردشگران شده است. در این روستا آنچه بیش از قنات‌ها جذب گردشگر می‌کند وجود بقعه متبرکه امامزاده حلیمه خاتون از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است که عاشقان الهی را برای زیارت فرا می‌خواند.
غار وشنوه نیز درفاصله ۶۰ کیلومتری با مرکز استان و در کوهستان اردهال قرار دارد در این کوهستان چهار چاله وجود دارد که در درون یکی از این چاله‌ها آب فراوان یافت می‌شود که این آب‌ها از شکاف کوه سرازیر می‌شوند و به شکل چشمه جریان می‌یابند.
حوض سلطان تالابی است که در ۴۰ کیلومتری شمال استان با مساحتی حدود ۲۴۰ کیلومتر مربع قرار دارد و در فصل بارش‌ها مامن پرندگان مهاجری می‌شود که برای سیراب شدن در این تالاب پرهای خود را گسترانیده‌اند.
صرف تعریفی خاص از یک روستا نمی‌تواند منجر به توسعه توریسم در استان شود. آنچه به تقویت توریسم در یک منطقه کمک می‌کند ایجاد زیرساخت‌های لازم برای گردشگری و امتیاز بخشی به روستاهای هدف گردشگری است. طبق اخبار موجود طی سال‌های اخیر تعداد ۳۱ روستای استان برای اجرای طرح هدف گردشگری در نظر گرفته شدند تا به صورتی شفاف و دقیق ظرفیت گردشگری هر روستا مشخص و توسعه در آن خصوص صورت گیرد.
مجید عرب خراسانی مسؤول اجرای طرح توسعه روستایی منابع طبیعی استان با بیان اینکه طرح توانمند سازی روستاییان طرحی برای توسعه روستایی استان است، گفت: اکنون این طرح در روستاهای خلج آباد، خدیجه خاتون، علی‌اباد، چشمه علی و طایقان در دستور کار است.
وی با بیان اینکه در این راستا به دنبال افزایش سرمایه و افزایش مشارکت سرمایه‌گذاران بودیم که برای این امر به ایجاد یک صندوق در قالب ۲۸ گروه پرداختیم، افزود: خوشبختانه استقبال خوبی در این زمینه صورت گرفت و سرمایه گذاران خوبی جذب شد.
عرب‌خراسانی هدف از این طرح را پیشگیری از مهاجرت روستانشینان به شهر عنوان کرد و ادامه داد: توسعه اشتغال در روستاها هدف ماست و برای این مهم توانمندی‌های روستاییان را در نظر داشته و توسعه روستایی را طبق ظرفیت روستایی به پیش می‌بریم.
وی با بیان اینکه با همراهی و مشارکت روستایی‌ها کشت نهال در ۴۳ هکتار از زمین‌های روستایی با اعتبار ۶۵ میلیون تومان انجام شده است، تصریح کرد: طرح توانمندسازی روستاییان طی پنج سال صورت می‌گیرد که این طرح به شکل مشارکتی با همیاری روستاییان به مرحله اجرا در می‌آید.
مرتضی آقاجانی کارشناس گردشگری نیز در گفتگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه گردشگری از جمله راه‌های توسعه پایدار در مناطق شهری و روستایی است، گفت: استان قم در منطقه‌ای از جغرافیا واقع شده است که خشک بودن و کم آبی امکان توسعه بخش دامداری و کشاورزی را از افراد سلب کرده است.
وی با اشاره به اینکه روستاهای این استان دارای آب و هوای معتدل هستند، ادامه داد: با توسعه گردشگری در روستاهای استان می‌توان دیگر خلأ‌های موجود در استان را جبران کرد.
آقاجانی با تاکید بر تاثیر مثبت گردشگری بر اقتصاد گفت: به دلیل وجود منابع خدادادی در روستاها توسعه گردشگری روستایی در استان به آسانی امکان‌پذیر بوده و به هزینه‌های اندکی نیازمند است که باید توسعه گردشگری در دستور کار سازمان‌های مسؤول قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه باید با اطلاع رسانی از این ظرفیت‌ها به جذب سرمایه‌گذار پرداخت، افزود: مسؤولان باید با هدایت و راهنمایی سرمایه‌گذاران آنها را به سوی تقویت این بخش سوق دهند و تسهیلات مورد نیاز را نیز در اختیار آنها قرار دهند.
بی‌شک یکی از صنایع سود‌ده و اثر گذار در توسعه اقتصادی صنعت گردشگری است که باید توجه به توسعه و تقویت بخش گردشگری مورد نظر قرار گیرد. صنعت توریسم علاوه بر شکوفایی اقتصادی نقشی مهم در ایجاد اشتغال دارد و همچنین توریسم روستایی می‌تواند مهاجرت از روستاها را به حداقل ممکن برساند و بسیاری از معضلات اجتماعی را کاهش دهد. توسعه صنعت گردشگری به ارتقای فرهنگ کمک می‌کند و معرفی برای فرهنگ غنی هر منطقه به حساب می‌آید. به واقع توسعه گردشگری در استانی که ام القرای جهان تشیع است می‌تواند زمینه تبلیغ دین و فرهنگ اسلامی را برای گردشگران خارجی فراهم سازد.
=============
گزارش از زهرا اسدی..خبرگزاری فارس