میل به تفرقه و طائفه گرایی از مصادیق بارز استضعاف است

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جایگاه مهاجرت در قرآن کریم و کارکردهای اجتماعی آن گفت: از جمله کارکردهای مهاجرت، نقش اساسی و زیرساختی آن در ایجاد انسجام، الفت، وحدت و همزیستی در جامعه است که این نقش مهم را به صورت تدریجی محقق می سازد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،آیت الله احمد […]

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جایگاه مهاجرت در قرآن کریم و کارکردهای اجتماعی آن گفت: از جمله کارکردهای مهاجرت، نقش اساسی و زیرساختی آن در ایجاد انسجام، الفت، وحدت و همزیستی در جامعه است که این نقش مهم را به صورت تدریجی محقق می سازد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،آیت الله احمد مبلغی در گردهمایی مهاجران افغانی در شهر مقدس قم افزود:  عالمان شیعه و سنی باید آن دسته از مفاهیم قرآنی که حامل بار اجتماعی و قدرت معناییِ  نقش آفرین در فضاهای اجتماعی ، فرهنگی و بین المللی هستند را شناسایی، استخراج و تحلیل کنند.

 وی گفت: ارائه و تزریق نظریه های قرآنی حاصل از این مطالعات به جامعه، افزون بر این که جامعه را از حیث بینشی متعالی می کند، تنظیم نگاه ها و سیاست گذاری های اجتماعی، فرهنگی و حتی بین المللی بر اساس قرآن را ممکن می نماید.

وی گفت: مفهوم عمیق اجتماعی و فرهنگی مهاجرت در قرآن از این دسته مفاهیم است

آیت الله مبلغی با اشاره به این که در قرآن چهار واژه: “ارض الله”،  “وسیع بودن زمین”، “مهاجرت” و “استضعاف زدایی” به یکدیگر گره خورده و مرتبط  شده اند، گفت: کارکرد مهاجرت این است که با بهره گیری از فرصت ها و ظرفیت های نهفته در فراخنایی زمین، تنگناهای موجب پیدایش استضعاف فکری، معلوماتی، بینشی، روحی، اقتصادی، فرهنگی، تعصبی و طائفه ای را در هم می شکند. 

وی ادامه داد: مهاجرت، انسان مومن را از ضیق و بسته بودن به فراخی و انشراح  انتقال می دهد و در این صورت، خدا را می بیندو در راه او قرار می گیرد. 

  استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: ما باید به تعریف، تعیین مصادیق پویا و فعال، معنا دار کردن، تعیین مشخصه ها و مولفه های مهاجرت بزنیم تا استضعاف موجود در جوامع اسلامی از بین برود.

 رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: “منطق قرانی هجرت” محدودیت، ایستایی، رکود، درجازدگی و بن بست را می شکند و از وسعت زمین فرصتی برای وسیع شدن نگاه و بینش انسان، و عاملی برای فراخ شدن روح و قلب انسان می سازد.

* تفرقه از مصادیق استضعاف است

آیت الله مبلغی گفت:  به دلیل آن که ریشه ها، مایه ها و پایه های اختلاف و تفرقه بین امت اسلام در ضعف فکری، فرهنگی و بینشی نهفته است، تفرقه از مصادیق استضعاف است، بر این اساس، مهاجرت یکی از راههای خروج از شرایط تفرقه است.

عضومجلس خبرگان رهبری  گفت: تفرقه ناشی از استضعاف است و افراد تفرقه چی، افرادی تنگ نظر، کوچک، عصبی و تعصبی و به شدت مستضعف هستند .

آیت الله مبلغی تعاشر، تعارف، تعاطف وتکامل را چهار ابزار اساسی در مهاجرت دانست که از رهگذر آن ها، وحدت، نزدیکی قلوب، انس، شناخت متقابل، رفع سوء ظن، و زندگی اجتماعی مشترک شکل می گیرد. 

* مهاجرت مجازی

وی با تبیین مفهوم مهاجرت مجازی نیز گفت: هر چند امروز مهاجرت نسبت به گذشته تسهیل تر گشته است ولی تنها حضور جسمی و فیزیکی ملاک نیست بلکه مهاجرت ها امروز باید به مثابه یک نهاد تاثیرگذار اجتماعی، قرآنی، عبادت ساز، مرتبط کننده انسان و خدا حتی می تواند به صورت مجازی هم صورت گیرد