قرار گرفتن خدمات نوین نازائی تحت پوشش بیمه سلامت

مدیرکل بیمه سلامت استان قم گفت:خدمات درمانی ناباروری تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،دکترفخاریان قمی با اعلام این خبر اظهار داشت:در راستای سیاست‌های جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری،و با هدف افزایش میزان حمایت مالی، دسترسی عادلانه و کاهش پرداخت از جیب این بیمه شدگان خدمات ناباروری و کلیه هزینه‌های تشخیصی، درمانی و دارویی زوجین نابارور تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت که افزایش پوشش خدماتی از این دست می‌تواند گره‌گشای مشکلات مردم جهت شروع و ادامه درمان باشد.
وی با اشاره به وجود پنج میلیون نفر زوج نابارور در کشور افزود: با در تعهد قرار گرفتن هزینه‌های باروری در بیمه سلامت،تعهد خدمات ناباوری جدیدی نیز از ۴۲ سال به ۴۵ سال افزایش یافته است و میتوانند تا ۴۵ سالگی از خدمات در نظر گرفته شده استفاده کنند. با توجه به اجرای طرح ملی نسخه نویسی الکترونیک، برای زوجین درخواست کننده استفاده از خدمات بیمه ای باروری پرونده الکترونیک تشکیل خواهد شد.و زوجین نابارور پس از تشکیل پرونده الکترونیک و نشان دار شدن آنها در سیستم الکترونیک سازمان بیمه سلامت هزینه درمانی آنها در مراکزدولتی معادل و ۹۰ درصد تعرفه عمومی دولتی پرداخت می شود.
مدیرکل بیمه سلامت استان قم درباره خدمات درمان ناباروری افزود: درمان ناباروری با توجه به اختلالات موجود در هر یک از زوجین، تنوع زیادی دارد و خدمات اولیه‌ای نظیر درمان‌های دارویی تا خدمات پیچیده‌ای مانند IVF که فقط در مراکز تخصصی ارائه می‌شود را در بر می‌گیرد. هم اکنون بخش قابل توجهی از داروها مانند “فولی تروپین”، “HCG”، “HMG”، خدمات پاراکلینیک مرتبط به درمان ناباروری مانند سونوگرافی Infertility در آقایان یا آزمایش‌هایی مانند Semen Analysis، اندازه گیری کمی FSH, LH و تستوسترون و همچنین برخی خدمات جراحی نظیر اعمال جراحی برای باز کردن لوله‌ها در کسانی که قبلا سابقه توبکتومی یا وازکتومی داشته اند یا اعمال جراحی مربوط به رفع چسبندگی‌های رحمی در بانوان تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار دارد که از قبل تعهد بیمه پایه داشته است
وی گفت: با اجرای این طرح زوجین نابارور از خدمات سه دوره ناباروری در طول یکسال شامل IVF، میکرواینجکشن، IUI و FET با پوشش بیمه ای ۹۰ درصد تعرفه بخش دولتی در مراکز ناباروری دولتی و ۹۰ درصد تعرفه بخش عمومی غیر دولتی در بخش‌های عمومی غیر دولتی، خیریه و موقوفه و خصوصی بهره مند می شوند که با این اقدام جهش خوبی در رشد جمعیتی کشور قابل پیش بینی است.
وی ادامه داد: سهم سازمان بیمه سلامت ایران برای پرداخت خدمات پاراکلنیک و یا حتی تجهیزات مورد استفاده در باروری ۹۰ درصد است.
مدیر کل بیمه سلامت در خصوص ضوابط پوشش بیمه ای خدمات درمان ناباروری، پرداخت هزینه در قالب خسارت متفرقه و نشان دار نمودن زوجین نابارور متذکر شد: بیمه شدگان صندوق سلامت همگانی، صندوق روستائیان، عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و بیمه شدگان سایر اقشار نظام ارجاع ۱ بدون رعایت نظام ارجاع می توانند خدمت ناباروری دریافت کنند، بیمه شدگان صندوق های ذکر شده مانند سایر صندوق های سازمان ، می توانند با مراجعه به مراکز عمومی غیر دولتی، خیریه وخصوصی با تعرفه بخش عمومی غیر دولتی، خدمات ناباروری را دریافت نمایند.
وی ادامه داد: همچنین صندوقهای مذکور مشمول پرداخت هزینه در قالب خسارت متفرقه از ابتدای سال جاری تا اطلاع ثانوی هستند و عقد قرارداد با مراکزی که پروانه های بهره برداری و مسئول فنی آنها تکمیل نمی باشد، با اخذ تاییدیه از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان مبنی بر فعالیت بخش درمان ناباروری ،با رعایت ضوابط اعتبار بخشی امکان پذیر است و سهم سازمان برای پرداخت خدمات پاراکلینیک و تجهیزات مورد نیاز خدمات باروری در بیماران نشاندار ناباروری ۹۰ درصد تعیین می شود.

افزایش پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی مددجویان بهزیستی
پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی مددجویان بهزیستی افزایش یافت
دکتر محمد رضا فخاریان قمی ،مدیرکل بیمه سلامت استان با اعلام این خبر افزود:
درراستای تفاهم نامه منعقد شده فی مابین سازمان بیمه سلامت ایران و سازما ن بهزیستی کشورتعداد ۹ کد خدمتی ستاره دار شامل(گفتاردرمانی،کاردرمانی،و توانبخشی آسیب شنیداری و…) که در تعهد سازمانهای بیمه ای نبود تحت پوشش سازمانهای بیمه قرار گرفت.
مدیرکل بیمه سلامت استان افزود:برابر بخشنامه ابلاغی سازمان بیمه سلامت ایران و بمنظور افزایش حمایت مالی ،دسترسی عادلانه و کاهش پرداخت از جیب بیمه شدگان ،مواردی به پوشش خدمات توانبخشی افزوده شده است که بعد از هماهنگی با اداره کل بهزیستی استان اطلاع رسانی مناسب به موسسات و مراکز طرف قرارداد صورت خواهد گرفت.
دکتر محمد رضا فخاریان قمی در خاتمه افزود :بیمه شدگان محترم سازمان بیمه سلامت میتوانند در طول شبانه روز سئوالات مرتبط با مسائل بیمه ای را با شماره ۱۶۶۶ پیگیری نمایند.