فیلمبرداری فیلم تاریخی الفحوی به زبان عربی در قم کلید خورد

فیلم کوتاه تاریخی الفحوی با استفاده از امکانات بومی استان قم و با حضور عوامل حرفه ایی عرب زبان ساکن شهر قم به سرانجام رسید.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، محمدصادق مؤمنی پور تهیه کننده فیلم کوتاه تاریخی الفحوی درگفتگو با خبرنگاری هنری پایگاه  خبری رهپویان قم اظهار داشت ؛ این برای اولین بار است که در این سطح کاری و با حضور عوامل حرفه ایی عرب زبان از جمله بازیگران و کارگردان و نویسنده و مدیر تولید و… و با استفاده از امکانات بومی شهر قم فیلمی تاریخی در حال تولید است.
مؤمنی همچنین در ادامه توضیح داد:یکی از امکانات بالقوه ی استان وجود سایت های متعدد تاریخی برای فیلمبرداری و تولید آثار سینمایی کوتاه و حتی بلند فاخر است که یکی از مهمترین و برجسته ترین آنها سایت تاریخی و مزرعه ی فدک است که متعلق به هنرمند و کارگردان و فیلمساز نامی قمی سید مصطفی سیادت است.
وی با اشاره به اینکه این سایت تاریخی در طول این سالها بسیار مظلوم واقع شده است از مسئولان امر درخواست رسیدگی بیشتر و فراهم نمودن اولین نیازها از جمله ایجاد راه دسترسی مناسب و رساندن برق و آب و گاز به آنجا و تامین امنیت منطقه و… را نمود.
تهیه کننده فیلم الفحوی با اشاره به ظرفیت های استان قم در تولید آثار فاخر تاریخی به زبان های مختلف فارسی ، عربی و ترکی و حتی اردو و انگلیسی خاطر نشان کرد:
مجموعه های مختلف تولیدات رسانه ای و فیلمسازی از جمله مجموعه ما ” گروه رسانه ای جوهر ” با دارا بودن نویسندگان زبردست و آموزش دیده و کارگردان های خوش ذوق و باتجربه و گروه های تولید حرفه ایی و سخت کوش می توانند با فیلمسازی در زبان های مختلف که مناسب بوم های متنوع هستند اثرگذارتر از پیش در عرصه ی بین المللی برای رساندن مفاهیم والای انقلابی و ولایی باشند که این موضوع تکلیف و مسئولیت را بر دوش مسئولان امر در راستای حمایت از آنها سنگین تر خواهد کرد.
همچنین فیلمساز صادق مؤمنی در پایان با اشاره به اهمیت فیلمسازی در هر زبان با حضور اکثریت عوامل فیلم به همان زبان خاطر نشان نمود که:
این مسئله وقتی نمود بیشتر خواهد داشت که ما بخواهیم فیلم ها و آثاری مناسب بوم های مختلف تولید کنیم که همراه با نمادهای اجتماعی آنها و تکیه کلام ها و ضرب المثل های آنها باشد
ضمن اینکه با تمام حرفه ایی بودن عوامل دوبله و احترام بسیار به تلاش آنان ، تجربه های شاخص و مطلوب در این زمینه انگشت شمار بوده اند و اغلب در انتقال احساس و نوع اداء کلمات بازیگران ناموفق بوده اند.
همچنین خلاقیت و ابداع و تجربه ی سینمایی جامعه ی هنری ایران زبانزد جوامع مختلف عربی و جهانی است البته بحث هزینه و صرفه جویی در این زمینه را نیز نباید از یاد برد.

شایان ذکر است فیلم کوتاه تاریخی الفحوی با محوریت پرداختن به فضایل امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام با تهیه کنندگی محمدصادق مؤمنی پور و کارگردانی محمود احمدی و نویسندگی احمد الصیمری و فیلمبرداری مجتبی پرگر و مدیریت تولید فاضل حائری خواهد بود.
گفتگو از نجمه محیایی.حسین کبابی