علامه امینی حاضر بودبرای ولایت جان بدهد/مهم‌ترین حقیقت اسلام ولایت است

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام قم در همایش نکوداشت علامه امینی صاحب کتاب گرانسنگ الغدیر که توسط مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی وابسته به مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام قم با همکاری قرارگاه کلام حوزه علمیه خراسان برگزار گردید ، با بیان اینکه علامه امینی شخصیتی است که نقش بسیار بزرگی […]

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام قم در همایش نکوداشت علامه امینی صاحب کتاب گرانسنگ الغدیر که توسط مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی وابسته به مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام قم با همکاری قرارگاه کلام حوزه علمیه خراسان برگزار گردید ، با بیان اینکه علامه امینی شخصیتی است که نقش بسیار بزرگی در قرن اخیر، در تثبیت ولایت در جامعه مسلمین دارد، گفت: علامه امینی برای ولایت می‌سوخت و حاضر بود برای ولایت جان بدهد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی با اشاره به اشکال اهل تسنن بر شیعه که می گفتند شیعه یک اعتقادات مدون، یک مجموعه آثار تألیفی و مجاهدانی که در راه افکار شیعه به شهادت رسیده باشند ندارد! گفت: مرحوم کاشف الغطاء «اصل الشیعه» ، مرحوم حاج شیخ آقا بزرگ تهرانی «الذریعه» و مرحوم علامه امینی «شهداء الفضیله »را در پاسخ به برخی از علمای اهل‌سنت در آن زمان نوشتند و آرام آرام دنبال تثبیت حدیث غدیر و واقعه غدیر رفتند و به این فکر افتادند که این حدیث، اسناد و خصوصیات آن را جمع‌آوری کرده و یک موسوعه‌ی جامع و بی نظیر‌، به نام الغدیر به جامعه اسلامی ارائه کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با طرح این سؤال که چرا علامه امینی الغدیر را نوشت و چه چیزی سبب شد که این انگیزه را پیدا کند به این میدان بیاید و ۴۰ سال عمر خودش را صرف این موسوعه کند، ادامه داد: ما طلبه‌ها باید پاسخ این چراها را پیدا کنیم و در زندگی علمی و طلبگی خودمان جاری کنیم. باید بدانیم مرحوم علامه امینی فقط دنبال این نبود که تواتر حدیث غدیر را اثبات کند، هرچند در جلد اول نام ۱۱۰ تن از صحابه و چهل و اندی از تابعین را ذکر می‌کند و تواتر این حدیث را اثبات می‌کند، بلکه می خواست حقی را اثبات کند که امیرالمؤمنین برای عالم بشریت و نه فقط در عالم اسلام دارد.

مهم‌ترین آثار این انقلاب معرفی شیعه به دنیا بود.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به نوع نگاه مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی به آثار انقلاب اسلامی آنجا که فرمودند « به نظر من مهم‌ترین آثار این انقلاب معرفی شیعه به دنیا بود»، گفت : من معتقدم با این انقلاب امیرالمؤمنین(علیه السلام) به دنیا معرفی شد و بر این موضوع تصریح شدکه شیعه مذهبی است معتقد به خلافت بلافصل امیرالمؤمنین(علیه السلام) بعد از نبی اکرم( صلوات ا… علیه) و بعد هم اولاد معصومین آن حضرت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: ابعاد برخی روایات مانند اهمیت ولایت در اسلام به برکت این انقلاب برای ما روشن شد، چرا که ولایت یعنی اینکه بشر فقط باید تحت حکومت خدای تبارک و تعالی قرار بگیرد و حق ندارد کسی را از خودش حاکم و مسلط بر مال و ارث و ناموس خودش کند.

او ادامه داد: بشر می‌تواند وکالت به کسی بدهد که اموری را برای من انجام بده، اما کسی حق ندارد از جانب خودش کسی مثل خودش را ولو در علم یک مقداری هم فراتر باشد، به اراده خود ولی برای خودش قرار بدهد، چرا که عقل و دین این اجازه را نمی دهد.

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی با بیان اینکه فقط خدا می‌تواند بر انسان حکومت کند گفت: ما به صراحت می‌گوئیم، آنهایی که حرف از دموکراسی، آزادی و حقوق بشر می‌زنند، بیایند بنشینند ببینیم که روی موازین عقلی و موازین منطقی مسئله این چنین است، فقط خدا می‌تواند بر انسان حکومت کند چون او خالق، رازق، مدبّر و مهیمن بر ماست. و آن کسی که مأذون از خداست.

مهم‌ترین حقیقت اسلام ولایت است.

او در خصوص توضیح برخی از مفاهیم موجود در زیارت نامه های ائمه هدی علیهم السلام نیز گفت: همه حرفها در این است که خدای تبارک و تعالی اگر امیرالمؤمنین (علیه اسلام) را بعد از پیامبر ولیّ برای ما قرار داد چون او مظهر و معدن علم خداست و همچنین ائمه بعد، همه‌شان همینطور هستند لذا ایشان می‌توانند ولایت بر بشر داشته باشند و اسلام مهم‌ترین پیامش این است که مهم‌ترین حقیقت بر اسلام ولایت است.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: خدای تبارک و تعالی در قرآن کریم به نبی خودش فرمود « وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ »، گاهی اوقات بعضی از افراد می‌پرسند یعنی چه؟ یک کسی عمری نماز می‌خواند، روزه می‌گیرد، حج می‌رود، بین صفا و مروه مظلومانه کشته می شود، یعنی در حرم امن خدا، اما اگر ولایت امیرالمؤمنین نداشته باشد « لَمْ يَشُمَّ رائِحَةَ الجَنَّةِ وَ لَمْ يَدْخُلْها »، بهشت بر او حرام است، وارد بهشت نمی‌شود؟ می گوییم بله اینها از خود این آیه استخراج می‌شود، اینکه ائمه ما فرمودند روایات را بر قرآن عرضه کنید، همه روایات و مطالب ما در قرآن هست، تمام این مطالب از خود این آیه بیرون می‌آید ، وقتی ولایت نباشد، نماز و روزه و حج و … فایده ندارد، لذا هیچ حادثه‌ و حقیقتی در اسلام بالاتر از ولایت نیست.

نباید بگذاریم حقیقت ولایت مظلوم باشد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام قم، درس علامه امینی و درس الغدیر را در این دانست که ما نباید بگذاریم حقیقت ولایت مظلوم باشد و با انتقاد صدا و سیما گفت: گاهی یک روحانی فاضل را در برنامه ای می‌آورند تا درباره فضائل امیرالمؤمنین( علیه السلام) صحبت می‌کند بعد از یک مدتی صحبت او را قطع می‌کنند، سؤال من از مدیران رسانه ملی این است که مگر این فضائل قابل اغماض است؟ اصلاً همه حرکت عاشورا و انقلاب اسلامی ما و همه اینها برای همین بوده که ما این فضائل را عرضه کنیم، ما راه سعادت بشر را در همین فضائل امیرالمؤمنین(علیه السلام) و ائمه معصومین می‌بینیم و غیر از این راهی برای سعادت نیست. باید این مسئله جریان‌سازی بشود، حوزه‌ها واقعاً به مسئله ولایت بیشتر توجه کنند و باید آیات ولایت جزء درسهای اصلی حوزه بشود.

حوزه های علمیه الغدیر را به عنوان یک محور پژوهشی به طلاب بدهند.

وی همچنین از عدم تسلط برخی از طلاب درس خارج فقه بر آیات اثبات ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) انتقاد کرد و گفت: چرا ما طلبه‌ها نباید با آیات ولایت آشنا باشیم؟ چرا نباید با مقامات ائمه  آشنا باشیم؟ ائمه علیهم السلام سرمایه‌های اصلی عالم خلقت هستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیشنهاد داد حوزه های علمیه الغدیر را به عنوان یک محور پژوهشی به طلاب بدهند، چرا که اگر یک طلبه‌ بخواهد با کتب اهل سنت، تاریخ ،حدیث و آیات ولایت آشنا شود، یکی از منابع قوی برای پژوهش الغدیر است. طلبه‌ها و حوزه‌های ما الآن از این متون جدا هستند در حالی که پیرمردها و بزرگان حوزه می‌گویند ما یک دوره الغدیر را دیدیم، یا لااقل جلد اول که مباحث مربوط به اثبات سند، آیات قرآن و شبهات حدیث است را بحث کردیم.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به اینکه مرحوم علامه امینی رضوان الله تعالی علیه در زمان خودش با امکانات آن زمان و فقط با تلاش و جدیت یک تنه تمام شبهات اهل سنت را جواب داده و شبهه‌‌ای باقی نمانده که جواب نداده باشد، گفت:

چرا بعد از الغدیر درباره فضائل امیرالمؤمنین (علیه السلام) یک الغدیر دوم و سوم نداریم، همین نهج البلاغه یا روایاتی که ائمه ما درباره امیرالمؤمنین دارند، یا آیات قرآنی که مربوط به امیرالمؤمنین (علیه السلام)  است یا در کتاب‌های قدیم جمع‌آوری شده و اما کار تحقیقی اساسی نشده یا کم شده، و امیدوارم به برکت این جلسه و نفس گرم و الهی اساتید بزرگوار یک موجی در حوزه‌ها ایجاد شود، طلبه‌ها به سمت الغدیر و ادله امامت و ولایت بروند چرا که در طلبه شیعه نباید سر سوزنی خلل یا شبهه یا تردیدی در بحث ولایت باشد.