آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی:

طلاب اصلی ترین مخاطب رهبری در جهاد تبیین هستند

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با بیان اینکه حضرت خدیجه (س) همه هستی خود را برای دین خدا داد، گفت: انسان وقتی خودش را فدای خدا و دین خدا کند به همه چیز می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج فقه صلاة مسافربا بیان اینکه انسان وقتی خودش را فدای خدا و دین خدا کند به همه چیز می‌رسد، گفت: اگر انسان دنبال دنیا و کسب مقام باشد، دنبال لهو و لعب و امور ظاهری دنیا باشد به هیچ چیز نمی‌رسد اما اگر آبروی خودش را برای دین خدا بگذارد، مالش را برای دین خدا بگذارد و وجود خودش را وقف برای اسلام کند، به مقام و جایگاهی مانند حضرت خدیجه (س) می‌رسد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه در درس خارج فقه صلاة مسافر با تسلیت رحلت حضرت خدیجه کبری (س) اظهار داشت: آنچه درباره حضرت خدیجه سلام الله علیها بسیار مهم و قابل توجه است این است که در عصر جاهلیت با اینکه بسیاری از مردان قریش قدرت درک مفاهیم اولیه اخلاقی و انسانی را نداشتند چه رسد به ارزشهای دینی و ایمانی، اما این بانوی مکرمه حقیقت رسول خدا، سلامت، اوج نفس، بزرگی و عظمت روح پیامبر را قبل از بعثت درک کرد که چنین قدرت درک و فهمی از یک زن آن هم در عصر جاهلیت خیلی با اهمیت است.

وی با بیان اینکه حضرت خدیجه با آن اعتباری که در آن جامعه داشت حاضر شد آبرو و اعتبار خود را در راه دفاع از پیامبر هزینه کند، گفت: خدیجه (س) پناهی برای پیامبر شد و بعد هم همه‌ی اموالش را نه فقط برای همسرش، بلکه برای دین خدا داد لذا رسول خدا می فرمود خدیجه دیگر نظیر ندارد، کسی فکر نکند می‌تواند نظیری برای خدیجه پیدا کند چرا که آن زمانی که مردم من را تکذیب کردند او مرا تصدیق کرد و تحت تاثیر جوسازی‌ها قرار نگرفت.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه حضرت خدیجه اموال خودش را برای دین خدا داد، گفت: وقتی انسانی به چنین مرتبه‌ای از ایثار برسد که دین را باور ‌کند و حاضر شود همه‌ی اموال و ثمره زحمات سال‌های طولانی‌اش به عنوان یکی از تجار درجه اول حجاز در راه دین خدا بدهد، نتیجه‌اش این خواهد شد که هنگام بازگشت پیامبر از معراج، جبرئیل عرض می‌کند من درخواست دارم سلام خدا و سلام من را به خدیجه برسانید.

وی سیره و منش حضرت خدیجه را الگویی برای طلاب علوم دینی دانست و گفت: این برای ما طلبه‌ها باید الگو و درس باشد که معیار ما در همه تلاش‌ها دین خدا باشد. در جایی که باید برای دین خدا حرف بزنیم حرف بزنیم، نگاه نکنیم آنها که بیشتر خوش‌شان می‌آید چه کسانی هستند و چه کسانی بیشتر بدشان می‌آید، حرف حق را بزنیم و نگذاریم سر سوزنی به دین خدا خدشه وارد شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به تحریف های صورت گرفته درباره شخصیت حضرت خدیجه گفت: در طول تاریخ مطالبی القاء کرده‌اند تا آن حضرت را در میان همسران رسول خدا کم‌اعتبار نشان دهند که یک نمونه آن سن ازدواج و فاصله سنی‌اش با رسول خداست. دستی در کار بوده که خصوصیات این ازدواج و اعتبار حضرت خدیجه را پایین بیاورند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار دردسر خارج فقه با تاکید بر اینکه ما باید این جهت از سیره رفتاری حضرت را الگو قرار بدهیم و از دین خدا دفاع کنیم، اظهار داشت: دائماً مراقب باشیم ببینیم چه اشکالی، چه شبهه‌ای نسبت به قرآن و روایات و عقاید و تاریخ و احکام و هرچه مربوط به دین می‌شود مطرح می‌گردد آن را پاسخ دهیم.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه امروز حضور طلاب فاضل محقق در فضای مجازی واجب است گفت: به طلاب توصیه می کنم روزی یکی دو ساعت وقت بگذارید، ببینید چه شبهاتی درباره دین خدا مطرح می‌شود با استدلال و برهان، مسائل دینی را طرح و به شبهات پاسخ دهید. گروه تشکیل بدهید کما اینکه بحمدالله تشکیل داده شده و واقعاً این هم از افتخارات حوزه عصر ماست که اساتید ما در فضای مجازی گروههایی دارند و با استدلال و برهان مسائل دینی را طرح و به شبهات پاسخ می‌دهند.

وی ادامه داد: روزی نیست که دنبال بی‌اعتبار کردن احکام شرعی نباشند هر روز می‌بینیم با یک حکمی از احکام خدا مقابله می‌کنند، این زمان مخصوصاً زمان کار است. ما که درس خواندیم باید زکات علم خود را که نشر علم است بپردازیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه افزود: اینکه یک کسی کلی زحمت بکشد بعد هم به بهانه اینکه من نمی‌خواهم شهرت طلب باشم، در خانه بنشیند و دیگران را هم به شهرت‌طلبی متهم ‌کند این خود از عوامل بزرگ فسق است، امروز یک روحانی ملا باید در میدان حضور یابد و با مطالعه و تحقیق حرف بزند. اینکه خودش یا آنها که یک مقدار به او معتقدند به بهانه شهرت‌گریز بودن شانه از بار مسئولیت خالی کند، معنا ندارد.

آیت الله فاضل لنکرانی تاکید کرد: من خیلی متأثر می‌شوم از اینکه وقتی می‌خواهند از عظمت یک بزرگی نقل کنند می‌گویند شهرت‌گریز بود و به میدان نمی‌آمد. کجای این حرف مدح است؟ این ذم است، چون باید انسان در میدان دفاع از دین حضور داشته باشد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در ادامه به جهاد تبیین اشاره کرد و با بیان اینکه مخاطب اول کلام رهبری معظم انقلاب در جهاد تبیین ما طلبه‌ها هستیم، گفت: ما که دنبال تحصیل دین و مدعی فهم دین هستیم و هر روز فقه و اصول و تفسیر می‌خوانیم، ما باید تبیین کنیم «وما علیک إلا البلاغ»، بلاغ همان تبیین است. یکی از شئون پیامبر(ص) تبیین بود «انزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزل الیهم ولعلهم یتفکرون» ما قرآن را بر تو نازل کردیم تا آن را برای مردم تبیین کنی. این آیات قرآن ریشه‌ی عنوان جهاد تبیین است.