ضرورت تنظیم منظومه فرهنگی بامحوریت اعتلای جایگاه کتابخانه های عمومی

علیرضا زاکانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: درصدد تنظیم منظومه فرهنگی با محوریت اعتلای جایگاه کتابخانه های عمومی و ضرورت کتابخوانی در مرکز پژوهش های مجلس هستیم. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، علیرضا زاکانی، نماینده مردم قم در […]

علیرضا زاکانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: درصدد تنظیم منظومه فرهنگی با محوریت اعتلای جایگاه کتابخانه های عمومی و ضرورت کتابخوانی در مرکز پژوهش های مجلس هستیم.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، علیرضا زاکانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و رئیس مرکز پژوهش های مجلس با سجاد عمرانی، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم دیدار و گفتگو کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در آغاز ضمن شادباش عیدقربان، حضور در جمع اهالی کتاب و کتابخانه را مایه افتخار دانست و از خدمات و تلاش های علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور تشکر کرد و اظهار داشت: درصدد هستیم در مرکز پژوهش های مجلس منظومه ای ایجاد کنیم که جایگاه و اهمیت کتابخانه های عمومی و ضرورت کتابخوانی را در کشور تقویت کند.

وی گفت: بر این باورم نهاد کتابخانه ها رسالت و مسئولیت بزرگی را از دو جنبه بر عهده دارد که جنبه نخست ترویج کتابخوانی در کشور و جنبه دیگر جهت دهی افکار عمومی به امر خواندن و شناسایی شیوه ها و سبک های تاثیرگذار است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اعتلای کتابخانه ها و گسترش فرهنگ کتابخوانی یک امر حاکمیتی است و ارتباطی با جریان ها و گروه های مختلف سیاسی و دولت‌ها ندارد و از ظلم ‌های بزرگ در کشور عدم توجه به حوزه فرهنگ به ویژه ترویج مطالعه و شناساندن نقش کتابخانه های عمومی در توسعه زیرساخت ها است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خواندن به عنوان یک ارزش در جامعه به شمار می رود اما ارزشمندتر از آن سواد خواندن است و اینکه افراد چه کتابی را و با چه سبک و سیاقی انتخاب کنند و بخوانند تا باعث رشد و تعالی آنها شود. کتابخانه ها باید در تهیه و معرفی منابع و انتقال مطالب به مخاطب توجه ویژه ای داشته باشند؛ خوشبختانه چارچوب و قاعده ای برای انتقال کتاب به کتابخانه فراهم شده که تا حدودی دغدغه ها و نگرانی ها را رفع کرده است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر بخواهیم فرهنگ مطالعه در کشور ارتقا پیدا کند، معرفی کتاب های خوب به مخاطبان و هدایتگری آنان لازمه کار است و باید افرادی را که در کتابخانه عضو می شوند به اعضای فعال تبدیل کرد. گاهی اوقات تبلیغ کتاب را در کتابخانه انجام می دهیم و گاهی گردش کتاب به منظور رساندن آن به دست افراد با هدف رشد و تعالی جامعه صورت می گیرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آن بخشی که در کتابخانه ها مغفول مانده، مشاوره و ارائه اطلاعات درست به مخاطب در حوزه کتاب است و کتابداران باید این توانایی و آگاهی را داشته باشند که چه کتابی وارد مجموعه می شود؛ علاوه بر آن، باید بسترهای مناسبی برای اجرای برنامه های فرهنگی در کتابخانه ها ایجاد شود تا افراد جذب به کتاب شوند. نقش مدیریتی کتابداران در این حوزه امری بدیهی و مهم است که خوشبخاته طی این سال‌ها، اتفاقات مبارکی رخ داده است. رشد و شکوفایی استعدادها در یک کشور به تعلیم و تربیت بستگی دارد که زیربنای آن مطالعه و خواندن است.

علیرضا زاکانی افزود: ترویج کتابخوانی در راستای مصلحت و منفعت مردم و انقلاب انجام می شود و بر خود فرض می دانیم که در این حوزه از هیچ کمکی دریغ نکنیم و راه را برای شما متولیان امر کتاب و کتابخانه هموار کنیم.

وی گفت: پرهیز از سیاسی کاری ها و جناج بندی های سیاسی از ویژگی های ممتاز نهاد کتابخانه های عمومی کشور به شمار می رود؛ چراکه نگرش این نهاد فرهنگی حرکت در مسیر انقلاب و شهدا است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: حضور در کتابخانه ها و مطالعه، باعث تقویت ابعاد ملی و مذهبی و ایجاد غیرت دینی همراه با رشد دانش و عقلانیت می شود و اگر نیاز به الگوسازی و طراحی و توسعه برنامه های فرهنگی است، با تعامل این موضوع را جدی تر و مستمر تا مرحله عمل در مجلس پیگیری و اجرا می کنیم.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حضور کتابداران در مدارس و مراکز فرهنگی و امکان مذهبی و ارتباط گیری با مردم نقش بسزایی در ترغیب مردم به سمت کتابخوانی و کتابخانه ها دارد.

وی در پایان گفت: باید فرهنگ اهدای کتاب و مدیریت فضای مجازی با محوریت معرفی کتاب های خوب در کشور به شیوه ای مطلوب شکل بگیرد.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم در آغاز این دیدار، اظهار داشت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان متولی کتابخانه های عمومی کشور علاوه بر ترویج کتابخوانی و ارائه خدمات کتابخانه ای، به ارائه خدمات فرهنگی در بیرون از کتابخانه‌ها به ویژه مناطق محروم و عشایر می پردازد.

وی سپس گفت: استان قم دارای ۲۳ باب کتابخانه است و این تعداد کتابخانه در شان این شهر مقدس نیست.

وی همچنین به دو کتابخانه شهدای نوبهار و امام خمینی (ره) که در آستانه افتتاح هستند اشاره کرد و افزود: این کتابخانه های در مناطق آسیب پذیر واقع شده و اهتمام ما بر بازگشایی آن ها در هفته دولت است.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم تصریح کرد: ۵۰۰ هزار نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی موجود است و در سال گذشته نیز ۳۳۰ هزار کتاب امانت داده شد. این اداره کل دارای ۱۰۵ نفر نیروی انسانی فعال است که به ارائه خدمات می پردازند. در سال گذشته ۲۲۰۰ برنامه فرهنگی اجرا شد.

وی در ادامه گفت: در قم کتابخانه های تخصصی بسیاری وجود دارد اما ویژه مخاطب خاص است و شاید مورد استقبال عام مردم قرار نگیرد؛ چراکه عموم افراد جامعه از کتاب هایی در حوزه ادبیات، روانشناسی و .. استقبال می کنند و از این لحاظ ما دچار فقر کتابخانه عمومی در استان هستیم.

سجاد عمرانی اظهار داشت: در حال حاضر کتابخانه های عمومی سراسر کشور دارای بخش کودک و نوجوان هستند. بیش از ۳ هزار باب کتابخانه در سراسر کشور داریم که حتی در روستاها و چادرهای عشایر خدمت رسانی می کنند. مجموعه کارکنان نهاد، نیروهایی کارآمد، انقلابی، متخصص و جوان هستند که دغدغه کار فرهنگی دارند و در راستای اهداف اصیل انقلاب گام می بردارند.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم گفت: کتابخانه های عمومی کشور علاوه بر امانت کتاب به باشگاه کتابخوانی تبدیل شده اند و برنامه های ویژه ای را در سطح ملی و استانی همچون جشنواره کتابخوانی رضوی، نقد کتاب و نشست های کتابخوان برگزار می کنند.

وی افزود: عدم همراهی شهرداری در پرداخت نیم درصد، کتابخانه ها را با مشکل بودجه روبه رو کرده است. در راستای رفع مشکلات کتابخانه های عمومی کشور، دبیرکل نهاد طی یک ماه اخیر با مجمع نمایندگان هر استان دیدار و گفتگو داشته اند و انتظار می رود مجلس جدید در این زمینه نهایت حمایت و پشتیبانی را داشته باشد.