شهردار قم:عده ای نمیگذارند باغ پرندگان را راه اندازی کنیم!

شهردار قم با تاکید بر کارشکنی برخی از نهادها در راه‌اندازی باغ پرندگان، گفت: باغ پرندگان قم از یک سال گذشته به بهترین شکل ممکن آماده شده اما با کارشکنی عده‌ای، شهروندان توانسته‌اند از آن بهره ای ببرند. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،سید مرتضی سقائیان نژاد روز یکشنبه در جمع خبرنگاران، یکی از […]

شهردار قم با تاکید بر کارشکنی برخی از نهادها در راه‌اندازی باغ پرندگان، گفت: باغ پرندگان قم از یک سال گذشته به بهترین شکل ممکن آماده شده اما با کارشکنی عده‌ای، شهروندان توانسته‌اند از آن بهره ای ببرند.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،سید مرتضی سقائیان نژاد روز یکشنبه در جمع خبرنگاران، یکی از اهداف روز قم را افزایش ماندگاری زائران و گردشگران ورودی به قم دانست و اظهار داشت: برخی از مسوولان مخالف راه اندازی باغ پرندگان به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری هستند و عملا با سخت گیری و اعمال برخی کارها مانند الزام بر تست پی سی آر برای پرندگان اجازه راه اندازی این مجموعه تفریحی شاخص و زیبا را نمی دهند.

شهردار قم عنوان کرد: سخت گیری هایی که در قم در خصوص باغ پرندگان بر شهرداری قم تحمیل می شود در هیچ جای کشور سابقه ندارد.

مجموعه باغ پرندگان شهر قم، با مساحت ۷۰ هزار مترمربع در آذرماه ۹۹ به‌بهره‌برداری رسید، در زمان افتتاح اعلام شد که در این مجموعه انواع پرندگان در ۱۱ قفسه و یک سوله ۲ هزار و ۷۰۰ مترمربعی نگهداری می‌شوند.

روابط عمومی دامپزشکی کشور روز ۲۱ بهمن ماه سال گذشته طی اطلاعیه ای، بیماری آنفلونزای فوق حاد پرندگان در تعدادی از پرندگان باغ پرندگان شهر قم را تایید کرد. در این اطلاعیه همچنین از تمام صاحبان واحد های مرغداری، مدیریت باغ‌های پرندگان، پرورش دهندگان طیور زینتی و طیور بومی درخواست شده بود تا نسبت رعایت کامل ضوابط بهداشتی در واحدهای خود اقدام کنند. آنفلوآنزای حاد پرندگان در باغ پرندگان قم، این باغ را به تعطیلی کشاند و همچنان بسته است.

وی در ادامه بیان کرد: شان و منزلت روز قم هنوز در حدی که باید درک شود، درک نشده است و علت آن هم به این دلیل است که فقط نهاد شهرداری قم در گرامیداشت آن در پای صحنه و وسط میدان است.

شهردار قم گفت: تمام برکات موجود در قم در ابعاد مختلف به ویژه بعد علمی و معنوی آن بخاطر وجود حضرت فاطمه معصومه(س) است.

سقائیان نژاد یادآور شد: به مسوولان شهرداری تاکید کردم باید یک هفته به نام روز قم نامگذاری شود و در هر روز نیز یک همایش در ابعاد ملی و بین المللی جهت معرفی ظرفیت های قم برگزار شود و نباید شهرداری قم در برگزاری این روز به تنهایی در کف میدان باشد.

به گفته وی، باید دبیرخانه و ساختار منسجمی برای بزرگداشت روز قم راه اندازی تا به تدریج این روز در سطح ملی و بین المللی نهادینه و تمام کشور درگیر این ایام شود و درگیری عموم شهروندان قمی نیز پررنگ تر گردد.

شهردار قم گفت: لازم است دستگاه‌هایی مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه و غیره نیز در خصوص روز قم وارد میدان شده و اصحاب رسانه هم در این زمینه فعال و مطالبه گر باشند.

سقائیان نژاد تصریح کرد: روز قم از سال ۹۷ به تصویب شورای فرهنگ عمومی استان رسیده ولی تاکنون نتوانسته رضایت و عملکردی که شایسته آن بوده را عملیاتی کند؛ در مساله روز قم باید تمام نهادهای استانی درگیر باشد تا این روز در شان و منزلت خود برگزار گردد.

با تصویب شورای فرهنگ عمومی استان قم، ۲۳ ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به این شهر به نام «روز قم» نامگذاری شده ‌است.

شهردار قم اظهار داشت: قم از نظر تاریخی دارای تمدن ۷ هزار ساله است و از طرفی آثار تاریخی فراوانی در این شهر وجود دارد که معرفی آنها صرفا در یک روز ممکن نیست و لازم است تا روز قم در جایگاه و منزلت واقعی خود برگزار شود.

شهردار قم ادامه داد: مباحثی مانند تحولات و برکات شهر قم با ورود حضرت معصومه(س)، معرفی و شناخت نسبت به مرقد این بانوی کریمه(س)، مساله معرفی و شناخت امام، شناخت مسجد جمکران، شناخت علما و اندیشمندان دینی مدفون و در حیات قم، میراث تاریخی، شناخت جامع از تهاجم فرهنگی پیرامون قم و غیره باید در قالب برنامه های روز قم مورد تاکید باشد.

وی ابراز داشت: یکی از ویژگی های مهم قم این است که تمدن نوین اسلامی باید از این شهر مقدس شکل بگیرد و این مساله وظایف و رسالت های نهاد مدیریت شهری را سنگین تر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: برای افزایش ماندگاری زائران و گردشگران در قم طرح های تفریحی و رفاهی شاخصی در حال انجام است که شیوع کرونا تاثیرات منفی بر بسیاری از آنها گذاشته است.

شهردار قم گفت: اعتقاد من این است که در قم نباید فرهنگسرا بسازیم چرا که شهر قم فرهنگسراهای بسیاری دارد و اصلا کل شهر فرهنگسرا است. باید ظرفیت های فرهنگی موجود را شناخت و کشف کرد و آنها را تقویت کنیم.

وی افزود: امروز زیرساخت‌های فرهنگی بسیاری در قم وجود دارد و در دنیای امروز نباید کار فرهنگی را به ایجاد سخت افزارهایی مانند فرهنگسرا منوط کنیم.

سقائیان نژاد در ادامه با اشاره به پیشنهاد یکی از خبرنگاران مبنی بر تغییر چارت سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم به معاونت، بیان کرد: علاوه بر ایراداتی که وزارت کشور بر این مساله دارد باید ببینیم این سازمان در همین ساختار کنونی خود توانسته به مسوولیت های خود به صورت کامل عمل کند یا خیر؟

وی با اشاره به لزوم تقویت ساختار سازمان فرهنگی شهرداری قم افزود: در حال حاضر رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم عضوی از شورای مدیران بوده و جایگاه خوبی برای پیگیری امور دارد.

شهردار قم گفت: ایجاد معاونت فرهنگی در شهرداری قم نیاز به موافقت وزارت کشور دارد که هنوز این اتفاق صورت نپذیرفته است.

وی یادآور شد: مشکل امروز ما در درجه اول عنصر مدیریت و در مرتبه دوم تسهیل گری در قوانین و اختیارات است و اگر این دو مساله در هر نهادی حل شود امکان تحقق تمام اهداف در نظر گرفته شده فراهم می شود.

سقائیان نژاد تصریح کرد: بنده به عنوان شهردار قم حاضر هستم در هر مساله ای که کارآمدی و موثر بودن آن تصمیم در یک سازمان ثابت شود، اختیارات خودم را واگذار کنم.

شهردار قم در ادامه با اشاره به تغییر وضعیت برخی نیروهای شهرداری، گفت: شهرداری برای تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و ایثارگری دنبال بهانه ای برای بهبود شرایط کاری این افراد است.

وی با اشاره به تبدیل وضعیت کارکنان ایثارگر در شهرداری قم اظهار داشت: اقداماتی برای تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و مباحثی هم در ارتباط با ایثارگران انجام شد.

وی افزود: این موضوع در شهرداری قم تسهیل شده و در حال طی شدن مراحل اداری و گزینشی است. قانونی هم در مجلس شورای اسلامی برای به کارگیری کارکنان در حال تدوین است که اگر این قانون تصویب شود، اقدامات بعدی بر اساس آن صورت خواهد گرفت.

وی آخرین وضعیت پروژه خیابان شهیدان برقعی را نیز مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: هم اکنون به دلیل ثبت یک مسجد در مسیر این پروژه در میراث فرهنگی این طرح با مشکلاتی روبه رو شده است و شهرداری قم نیز نسبت به حفظ محدوده تاریخی این مسجد با وجود افزایش هزینه های عمرانی پایبند است و از دو طرف دسترسی به آن پیش بینی شده است و اطراف آن نیز آرام سازی خواهد شد.

شهردار قم اظهار داشت: اجرای خیابان شهیدان برقعی ۵۰ سال است که در دستور کار قرار دارد. فرایند ساخت این خیابان سالها طول کشیده بود اما مسجد در مسیر در دو سال گذشته به یکباره ثبت میراث فرهنگی شد.

سقائیان نژاد تصریح کرد: چند صدایی بودن در شورا و شهرداری یکی از مشکلات مدیریت شهری است و برای پیشبرد اهداف شهری باید این چندصدایی بودن از بین برود چرا که یک روز عقب افتادگی پروژه های شهری هزینه های سنگینی را به مدیریت شهری و شهروندان تحمیل می کند.

وی همچنین بیان کرد: از ۱۲۰ دوربین نظارت و پایش شهری، ۱۱۴ دوربین فعال است و هم اکنون فقط ۶ دوربین غیرفعال است؛ ۱۲۰ دوربین جدید نیز با حل مشکل سرور به زودی وارد مدار خواهد شد تا نظارت تصویری تمام شهر قم تکمیل شود.

وی در ادامه ابراز داشت: شهرداری قم با وجود شرایط تحریم موفق شده برنامه های عمرانی خود را ۷۲ درصد و بودجه های پیش بینی شده خود را ۹۳ درصد محقق کرده که در سطح کشور یک مساله بسیار قابل توجه است.

سقائیان نژاد با اشاره به وضعیت پروژه عمار یاسر و اختصاص ۸۰ میلیارد تومان جهت پیشبرد برش هایی از این طرح تا پایان سال، ابراز کرد: تملک تمام پلاک های بین میدان معلم تا خیابان ممتاز انجام شده و بخشی از تونل خیابان عمار یاسر نیز پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.

شهردار قم همچنین گفت: روستای جمکران به صورت رسمی جزء حریم و محدوده شهری قم قرار گرفته است و امکان توسعه و رشد آن فراهم است؛ پروژه های فعال در اطراف مسجد جمکران، رینگ دوم مسجد جمکران و خیابان جمکران تاثیرات مستقیمی بر روستای جمکران خواهد گذاشت.

وی یادآور شد: تا زمانی که مسائل زیربنایی مانند آب و فاضلاب، برق، گاز و غیره در روستای جمکران تکمیل نشود امکان آسفالت معابر آن به سود شهروندان و بودجه های عمومی نیست.