ساکنان محله چهل اختران در انتظار ساماندهی پروژه

بیش از ۱۱ سال از پروژه توسعه و آزادسازی پروژه «چهل اختران» می‌گذرد پروژه‌ایی که بی‌تکلیف، رها و سکونت میان خرابه‌های فرسوده ره‌آورد آن بوده است. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، در جریان سفر رهبر معظم انقلاب به شهر مقدس قم در سال ۸۹، ساماندهی و آزادسازی محدوده بافت فرسوده چهل اختران و توسعه […]

بیش از ۱۱ سال از پروژه توسعه و آزادسازی پروژه «چهل اختران» می‌گذرد پروژه‌ایی که بی‌تکلیف، رها و سکونت میان خرابه‌های فرسوده ره‌آورد آن بوده است.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، در جریان سفر رهبر معظم انقلاب به شهر مقدس قم در سال ۸۹، ساماندهی و آزادسازی محدوده بافت فرسوده چهل اختران و توسعه امامزاده موسی مبرقع(ع) به عنوان یکی از پروژه‌های عمرانی در دستور کار قرار گرفت؛ اما این پروژه که ازآن پروژه‌هایی است که در میان اختلاف چند دستگاه اجرایی و وجود چند صدایی بی تکلیف و در این میان مردمی که ساکن این منطقه هستند را وسط گردابی از خرابه‌ها و مشکلات و چالش‌های آن بی سروسامان رها شده‌اند.

قم را در کشور به دومین شهر مذهبی و شاید جهان تشیع می‌نامند در این شهر جدای از حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) و وجود مسجد مقدس جمکران چندین امامزاده وجود دارد که مهم‌ترین آن امامزاده موسی مبرقع(ع) که فرزند بلافضل حضرت امام جواد (ع) بوده و بعد از حرم مطهر کریمه اهل بیت و مسجدمقدس جمکران سومین مقصد زیارتی شهر قم از سوی گردشگران خارجی و داخلی به شمار می‌رود اما باید از مسئولان اجرایی و مدیران شهری پرسید وجود بافت فرسوده غیر اصولی و خرابه‌های بی شمار در اطراف این امامزاده چه خاطره‌ایی می‌تواند در ذهن گردشگران خارجی ایجاد کند؟ آیا تعیین تکلیف این امامزاده که نقش مهمی در جذب گردشگر و حتی درآمد زایی دارد چرا باید با گذشت بیش از ۱۰ سال هم چنان بی‌تکلیف وساکنان اطراف آن قربانی چندصدایی و اختلاف سلایق شما باشند؟

یکی از پروژه‌های نیمه تمام شهر، پروژه معروف چهل اختران است که گویا از سال ۸۹ استارت آن شروع و برای خود متولیانی هم چون استانداری، اوقاف، مسکن و شهرسازی و شهرداری دارد، بهسازی؛ توسعه و آزادسازی این امامزاده فلسفه اجرای این پروژه مهم بود چرا که امامزاده مبرقع علیه السلام که به چهل اختران هم معروف است سومین مقصد مهم گردشگران و زائران خارجی است ولی مانند دیگر پروژه‌های شهر قم اعم از فرودگاه، مترو و مونوریل بی تکلیف مانده است.

به نظر می‌رسد گردشگر و زائر بعد از رسیدن به این منطقه احساس می‌کند در یک منطقه جنگ زده و یا زلزله زده وارد شده چرا که اطراف این امامزاده مهم خرابه‌های بی‌شماری را احاطه کرده خرابه‌هایی که علاوه بر چهره نازیبا و سیما و منظر غیر از مقصد گردشگری آسیب‌های دیگری را برای ساکنان خود به جا گذاشته است.

هفته پیش استان قم میزبان سفرهای استانی دولت سیزدهم بود گویا یکی از خواسته‌های مسئولان سرانجام پروژه پر فراز و نشیب چهل اختران بوده ولی به نظر می‌رسد تعیین تکلیف اراضی ۴۸ هکتاری تأثیر مثبتی بر اجرای این پروژه می‌تواند داشته باشد اگر مدیران شهری اراده و همت کنندو دیگر دستگاههای متولی از جمله راه وشهرسازی و اوقاف و استانداری هم اختلافات را کنار بگذارند می‌توان برای سرنوشت این پروژه مهم شهری امیدوار بود.

رهاشدن پروژه ۱۰ ساله و ایجاد سختی زندگی برای مردم

برای بررسی مشکلات و چالش‌های این پروژه مهم به میان مردم این منطقه رفته و با آنها گفت وگوهایی صورت گرفت که با توجه به مصاحبه‌های میدانی مشخص شد ساکنان این منطقه از وجود خرابه‌ها و آثار وطبعات منفی آن گلایه‌ها دارند.

سید علی موسوی شهروند ۶۵ ساله که از قدیمی‌های این محله است می‌گوید: به خدا در شان و منزلت این امامزاده نیست که اطراف آن چنین خرابه‌هایی باشد به نظر مسئولان ما وقتی پای گردشگران خارجی و کشورهای همسایه به این منطقه باز می‌شود خجالت زده نمی‌شوند اگر اندکی اراده داشتند حداقل به خاطردرآمد زایی و بحث اقتصادی این مکان یا علی می‌گفتند.

وی در ادامه می‌افزاید: خیلی از خانه‌های این منطقه را ارزان و با ۳ قسط خریداری کردند بعد به حال خود رها کردند وقتی اعتراض و یا گلایه‌ایی به مسئولان می‌کنیم نبود منابع مالی و اعتبارات لازم را بهانه می‌کنند مگر خود این امامزاده منبع درآمد ندارد چرا اوقاف همکاری نمی‌کند؟ چه گناهی کردیم که باید در میان خرابه‌ها زندگی کنیم ؟

چالش ساکنان محله چهل اختران با خرابه‌ها

یکی دیگر از ساکنان محله چهل اختران با اشاره به ریزش هر لحظه دیوارها در اطراف این امامزاده و هم چنین آبگرفتگی‌ها بیان می‌کند: هر آن ممکن است برای هر رهگذری در این منطقه اتفاقی ناگوار بیفتد چون ریزش دیوارهای این خرابه‌ها را نمی‌توان منکر شد با هر بارش رحمت الهی ما با چالش آبگرفتگی روبرو هستیم چرا مسئولان فکری به حال ما نمی‌کنند چندین سال در این منطقه ساکن هستیم آیا راضی هستند از این مکان برویم؟

به گفته رضا کریمی؛ با توجه به وجود خرابه‌ها در این منطقه انواع جوندگان و حشرات در منازل ما یافت می‌شود اگر دستی به روی خانه خود بکشیم و آن را بهسازی کنیم با مخالفت میراث فرهنگی روبروی خواهیم شد.

یکی از بانوان ساکن در این منطقه نیز عنوان می‌کند: ثابت شده هر کجا خرابه‌هایی وجود داشته باشد منطقه و ساکنان را با نا امنی روبرو می‌کند از غروب به بعد برای تردد ترس داریم، آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی تنها میراثی است که از این پروژه برای ما به یادگار مانده است.

انتظار از دولت برای اتمام طرح توسعه حرم امامزاده موسی مبرقع (ع)

حجت‌الاسلام حسینی صدر گفت: امیدواریم در دولت جدید، شاهد حرکتی جهادی برای به سرانجام رسیدن طرح توسعه حرم امامزاده موسی مبرقع (ع) آستان مقدس و محله چهل اختران باشیم.

وی به طرح توسعه حرم امامزاده موسی مبرقع (ع) و محله چهل اختران اشاره و گفت: چندین سال است این طرح هنوز اجرایی نشده و مشکلات بسیاری برای مردم این محله ایجاد کرده است.

حسینی صدر افزود: حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع (ع) مورد توجه امام خمینی (ره) و علمای بزرگوار بوده است؛ در سفر پر خیر و برکت رهبر معظم انقلاب به قم نیز بودجه‌ای برای اجرای طرح به تصویب رسید که در آغاز به صورت منسجم شروع شد، ولی با مشکلاتی مواجه شدیم چرا که متولی خاصی برای آن تعیین نشد و هر دستگاه گوشه‌ای از کار را دست گرفت.

مدیر اجرایی حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع (ع) تصریح کرد: عدم وحدت رویه و نقشه راه برای اجرای طرح توسعه، سبب شد هم بودجه سفر رهبری به اتمام برسد و هم پروژه به سرانجام نرسد و وضعیت نامناسبی را در این محله شاهد باشیم مثلاً تملک و تخریب املاک در طرح به صورت نامنظم بوده و همین مسئله آسیب‌های اجتماعی فراوانی را به وجود آورده و تصویری ناهمگون و زشت را از شهر ارائه می‌دهد.

صدر با بیان اینکه امیدواریم در دولت جدید، شاهد حرکتی جهادی و برای به سرانجام رسیدن طرح توسعه باشیم گفت: اینگونه نباشد که باز هم هر نهاد، کار را به گردن دیگری بیندازد.

پروژه‌ایی که به آینده طرح ۴۸ هکتاری ارتباط دارد

برای بررسی بیشتر آینده وتعین تکلیف پروژه چهل اختران به سمت سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر روانه شده و از جزییات آخرین وضعیت این پروژه مهم جویا می‌شوم.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر درباره پروژه چهل اختران و آینده آن می‌گوید: منابع دولتی برای ساماندهی نهایی پروژه چهل اختران اختصاص یافته اما با بلاتکلیفی طرح ۴۸ هکتاری این پروژه ساماندهی نخواهد شد و شهرداری در حال پیگیری این طرح است.

علیرضا خاکی در پاسخ به این سوال که در جریان سفر دولت سیزدهم به قم آیا سرنوشت این پروژه مشخص و تعیین تکلیف شد وی در این باره چنین عنوان می‌کند: از ریز مصوبات سفر هیئت دولت به استان قم اطلاعی ندارم ولی به نظر می‌رسد برای طرح ۴۸ هکتاری دستوراتی صادر شده است پس مدیران شهری باید از این ظرفیت استفاده کنند چرا که طرح ۴۸ هکتاری می‌تواند محرک دیگر پروژه‌های بدون تکلیف مهم شهری قم از جمله پروژه چهل اختران و بست شرقی و اطراف حرم باشد.

به گفته وی؛ پیش‌بینی می‌شود برای ادامه اجرای این پروژه ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز باشد اما اگر اراده‌ایی باشد و طرح ۴۸ هکتاری به سرانجام برسد می‌توان از منابع دیگر و یا کانال‌های دیگری برای این پروژه تزریق کرد.

وی می‌افزاید: متأسفانه عمده مشکلات پروژه مربوط به تحقق نیافتن بودجه و افزایش قیمت‌ها در سال‌های گذشته است؛ در حال حاضر ساماندهی بخش نخست پروژه که تملک و تخریب آن به پایان رسیده در دستور کار قرارگرفته با توجه به شأن و جایگاه امامزاده حضرت موسی مبرقع (ع) و هیئت چهل اختران و هم چنین سوابق تاریخی منطقه شهرداری پیگیر طرح ساماندهی موقت در این محدوده نیز بوده و امیدواریم بتوانیم در شان و جایگاه شهروندان کاری انجام دهیم.

وجود ۶ خانه و ۳ مغازه معارض در اجرای پروژه چهل اختران

طبق گفته مدیر منطقه یک شهرداری قم دلیل بی تکلیفی پروژه چهل اختران وجود خانه‌های معارض است و در این باره می‌گوید: وجود ۶ خانه و ۳ مغازه معارض در پروژه چهل اختران وجود دارد که برای این امر ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات منطقه یک به‌منظور تملک این پروژه اختصاص یافته است.

وی بیان می‌کند: چهل اختران یکی از دو پروژه مهم پارکینگ منطقه یک است در جریان اجرای آن ۶ خانه و ۳ مغازه معارض وجود دارد که باید تملک شود؛ و بر اجرای سریع آن تاکید می‌داریم که در حال حاضر تمام انرژی خودمان را برای تملک معارض‌های پروژه چهل اختران گذاشته‌ایم.

به گفته مدیر منطقه یک شهرداری قم؛ ما بعد از آزادسازی کامل محدوده آن را تحویل شهرداری مرکز می‌دهیم که در مورد نحوه اجرای پروژه در مورد آن تصمیم‌گیری شود؛ وتاکنون ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات شهرداری منطقه یک به‌منظور تملک پروژه چهل اختران اختصاص داده‌شده است.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی پردیسان آنلاین/هیفاء پردل