زن مبادا به بهانه علم و معنویت وظایف اولیه شوهر داری فرزند داری و مادری را رها کند

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی  در دیدار با تعدادی از استادان و طلاب خواهر حوزه علمیه بیرجند که عصر پنجشنبه با حضور در دفتر حضرت آیت الله فاضل لنکرانی در مشهد مقدس با ایشان دیدار نمودند گفت:زن مبادا به بهانه علم و معنویت وظایف اولیه شوهر داری فرزند داری و مادری را رها کند. […]

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی  در دیدار با تعدادی از استادان و طلاب خواهر حوزه علمیه بیرجند که عصر پنجشنبه با حضور در دفتر حضرت آیت الله فاضل لنکرانی در مشهد مقدس با ایشان دیدار نمودند گفت:زن مبادا به بهانه علم و معنویت وظایف اولیه شوهر داری فرزند داری و مادری را رها کند.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار:در ابتدای این جلسه از سوی مدیر این مجموعه گزارشی مختصر از شرایط منطقه و وضعیت حوزه ارائه شد و پس از آن آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی بیان داشت: از برکات نظام جمهوری اسلامی این است که خواهران و بانوان هویت اصلی خود را پیدا کردند ارزش اصلی خود را دریافتند و به این رسیدیم که یک زن در مسائل معنوی و علمی می تواند از بسیاری از مردها بالاتر برود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اینکه زن خودش را در چارچوب خانه محصور کند و باور نداشته باشد که می تواند رشد کند و فکر کند که خلق شده فقط برای مادری، شوهر داری و فرزند داری جای تامل دارد که البته این هم مهم است و امروز متاسفانه بخش قابل توجهی از زن های جامعه همین جهت را هم فراموش کرده اند.

زن مسلمان امروزی در جامعه انقلابی باید از لحاظ علمی رشد کند .

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: بالاترین نقش زن همسر بودن و مادر بودن است اما یک زن مسلمان امروزی در جامعه انقلابی باید از لحاظ علمی رشد کند و نمی شود گفت یا این کار یا آن کار را انتخاب کند. آیات شریفه قرآن مثل «من ذکر و اونثی…» یا «علی کل مسلم و مسلمه…» داریم که اگر نگاه اجمالی به آنها داشته باشیم می فهمیم که خدا از زن این انتظار را هم دارد که علم بیاموزد و درجات معنوی بالا پیدا کند یعنی یک زن به این جهت باور داشته باشد که دنبال علم و معنویت هم برود یک زن باید درخانه برنامه خاص عبادی داشته باشد که این در تربیت فرزند بیش از پدر و دیگر اعضای خانواده تاثیر دارد.

وی افزود: امروز همه مسائل آموزشی از طریق سایت ها و اینترنت و فضای مجازی در اختیار همگان قرار گرفته منتهی درک عمیق، باور و برنامه ریزی می خواهد تا به نتیجه مطلوب برسد.

زن مبادا به بهانه علم و معنویت وظایف اولیه شوهر داری فرزند داری و مادری را رها کند

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: اینکه زن به بهانه علم و معنویت وظایف اولیه شوهر داری فرزند داری و مادری را رها کند هم پسندیده نیست بنابراین اکتفا به برنامه محدود سفیران هدایت نکنید حیف است وارد این توفیق بزرگ شده اید بهره ناچیز ببرید سفره علم گسترده است آدم حسرت می خورد کم کاری کند بزرگان ماهم گاهی اواخر عمر حسرت می خوردند با همه تلاش های علمی که داشتند ممکن بود فرصت پرداختن به مسأله ای را پیدا نمی کردند و حسرت می خوردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم : سفیران هدایت برنامه ای برای پاسخ به یک دوره نیازهاست باورتان نشود که عالم دین شده اید مرحوم والد می گفت بعد از ۵۰ یا ۶۰ سال کار علمی در حوزه دین نمی توانم به خودم بگویم اسلام شناس شده ام. این برنامه تربیتی برای پاسخ به نیازهاست اسم کارشناس هم نمی شود گذاشت افرادی هستند که در این مدت اطلاعاتی برای پاسخ گویی به نیازهایی خاص آموخته و تربیت شده اند.

نقش یک طلبه خواهر از یک طلبه برادر در برخورد با این آسیب ها و انحرافات کم تر نیست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: امروز در جامعه با مشکلات، آسیب ها، انحراف ها و فسادهای فراوان مواجه هستیم نقش یک طلبه خواهر از یک طلبه برادر در برخورد با این آسیب ها کم تر نیست بلکه در بخشی که مربوط به زن ها می باشد شما تاثیر گذاری بیشتری دارید. در این زمینه فکر کنید برای آسیب های اجتماعی چه باید کنید خود حضور در شبکه مجازی برای بررسی و مقابله با آسیب ها را بررسی کنید.

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی افزود: به دین جامعه و خانواده هجمه های فراوانی شده است و در بین کشورهای اسلامی مثل ایران خانواده را نشانه گرفته اند این حضور فعال در دفاع از این نهاد به این بر می گردد که خود را تقویت کنید و به لحاظ علمی مجهز شوید تا بتوانید واقعا دفاع کنید. امروز یکی از کلیدهای اساسی مشکلات اجتماعی بها دادن به خواهران طلبه است به شرطی که بتوانند و به لحاظ علمی مجهز باشند.

از جهت علمی قوی شوید ،تا مدافع مکتب اهل بیت(ع) باشید .

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امروز یکی از روزنه ها که آسیب می زند اختلافات و تفاوت بین زن و مرد است و نیز ترویج فمینیست است که باید از شبهات و سوالاتشان پاسخگویی شود از جهت علمی قوی شوید و مدافع مکتب اهل بیت(ع) شوید تا این را مسائل را رفع کنید.

وی افزود: یک نکته معروف و مشهور این است که می گویند احکام خدا بر اساس عدالت است حالا بر اساس این مقدمه بانوان می گویند چرا در ارث، شهادت دادن زن، و مواردی از این دست، دین بین زن و مرد تفاوت قائل شده است؟ اینکه بگوئیم احکام بر اساس عدالت است درست نیست توضیح اصولی و ملاکات احکام را می طلبد خدا به ملاک عدالت نگفته که مرد نصف زن ارث ببرد اگر خدا می گوید جهاد بر زن واجب نیست بر اساس عدالت نیست بلکه در احکام، قوانین شرعی بر اساس ملاک های آن کار می شود.

ایشان گفت: خود قانون گذاری ملاکات دیگر دارد و احکام بر اساس آن جعل شده است مثلا وقتی می گوئیم جایی شک داریم که چیزی پاک یا نجس است می گویند اصل طهارت جاری می کنیم و پاک است خب این قوانین آیا بر اساس عدالت است؟ ربطی ندارد بلکه ملاک دیگری دارد. باقی موارد هم پاسخ مستند دارد مثل ملاک تسهیل در بحث جهاد و شهادت دادن زن که خدا بر این اساس حکم کرده است.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: بنابراین این مسأله را مورد توجه قرار بدهیم احکام اسلام را بفهمیم و از آن دفاع کنیم این توفیق است که شامل حال شما شده پس هرچه دامنه علمی شما بیشتر و قوی تر شود تاثیرگذاری شما بیشتر می شود.