رونمایی از کتاب آسیب شناسی مردم سالاری دینی درجمع خبرنگاران

کتاب مردم سالاری دینی که گزارشی از طرح آسیب های مردم سالاری دینی است، رونمایی شد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،مدیر عامل موسسه صراط مبین در مراسم رونمایی از این کتاب و در جمع خبرنگاران گفت: نزدیک به چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظم نوین سیاسی در ایران می گذارد […]

کتاب مردم سالاری دینی که گزارشی از طرح آسیب های مردم سالاری دینی است، رونمایی شد.
به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،مدیر عامل موسسه صراط مبین در مراسم رونمایی از این کتاب و در جمع خبرنگاران گفت: نزدیک به چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظم نوین سیاسی در ایران می گذارد و توازن مجدد میان مذهب و قدرت سیاسی ملی توفیق بزرگی محسوب می شود.
دکتر محمد تقی دشتی افزود: انقلاب اسلامی توفیق به در بردن کشتی حکومت خود از دریای طوفانی رقابت ها و عداوت ها در سطح ملی،‌ منطقه ای و جهانی را در این سال ها داشته است،‌اما ابزارهای حکمرانی و نظام دولت، نیازمند بروزرسانی و اصلاح مداوم است، که کتاب مردم سالاری دینی به همین مسائل توجه داشته است.
به گفته وی،‌ این کتاب کوشیده است تا طرحی نظامند از مهم ترین آسیب های حکمرانی ایرانی را ارائه دهد.
گزارش طرح آسیب شناسی مردم سالاری دینی به قلم محمد منصوری بروجنی، امید خاکی و علی اکبر عبدالاحدی مقدم نگاشته شده است و محمد تقی دشتی برآن نظارت علمی داشته است.

مساله تحویل دهید/ راهبرد و راهکار علمی بگیرید
مدیر عامل موسسه صراط مبین گفت: هر نهاد، موسسه و سازمانی که مساله و مشکلی در زمینه فرهنگی – دینی داشته باشد، ما بدون شک با انجام پژوهش های لازم می توانیم راهبردها و راهکارهای حل آن را در اختیارش بگذاریم.
محمد تقی دشتی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت این موسسه از سال ۹۰ گفت: فرهنگ دینی، آموزه های دینی و نهادهای دینی را دچار آسیب دیدیم به همین علت رفع این آسیب ها انگیزه ای شد تا موسسه صراط مبین را با همت اساتید و پژوهشگران حوزوی- دانشگاهی راه اندازی کنیم.
وی افزود: دین، فرهنگ دینی و نهادهای دینی همان زیربنای نرم افزاری است که امنیت استراتژیک نظام محسوب می شود و اگر دچار مخاطره جدی شود، مشکلات بسیاری در پی خواهد داشت.
مدیر عامل موسسه صراط مبین با بیان اینکه در ابتدا به صورت ترویجی شروع به فعالیت کردیم، عنوان کرد: از سال ۹۳ به بعد موضوعات دین و نهادهای دینی، مردم سالاری دینی، حوزه و روحانیت را به اهداف خود اضافه کردیم.
آقای دشتی مسئله محوری،‌ حل مسائل دینی- فرهنگی نظام و توسعه مرزهای دانش در حوزه فقه اجتماعی و سیاسی را رویکرد نوین موسسه صراط مبین خواند.
به گفته وی، مسئله شناسی و آسیب شناسی فرهنگی- دینی، ‌نگاه نظام وارگی به مسائل، به کارگیری محققان دارای تحصیلات توأمان دانشگاهی و حوزوی، نگاه اجتماعی به آموزه های دینی با توجه به مبانی نظری حکومت اسلامی، از برجسته ترین تمایزهای این موسسه با دیگر موسسات است.
مدیر عامل موسسه صراط مبین بیان کرد: تعامل با نهادهای مختلف از اهداف این موسسه است که در این راستا طرح های مختلفی را به سفارش دفتر مقام معظم رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، شورای امنیت کشور و دیگر نهادهای فرهنگی و دینی انجام داده ایم.
آقای دشتی از همکاری این موسسه با استانداری قم هم خبر داد و گفت: مدیریت اتاق فکر فرهنگی- اجتماعی استانداری قم بر عهده این موسسه است و سعی می کنیم در جلسات مختلف علاوه بر بیان مشکلات، راهکارها و راهبردهای مختلف را در اختیار دستگاه های مختلف قرار دهیم تا از مشکلات موجود کاسته شود.
وی اجرای طرح سالنامه بررسی وضعیت دین و مذهب در کشور، نظام واره مسائل دینی- فرهنگی، نظام واره مردم سالاری دینی،‌ آسیب شناسی فرهنگی- دینی کشور به صورت مسأله محور و در قالب مجله افق مکث، مبانی نظری حکومت اسلامی با انتشار دوفصل نامه فقه حکومتی، آسیب شناسی مردم سالاری دینی،‌ پیش نویس سیاست های کلی نظام در سه حوزه امر به معروف، جامعه اسلامی، دولت اسلامی به سفارش دفتر مقام معظم رهبری را از پروژه های کلان این موسسه برشمرد.
مدیر عامل موسسه صراط مبین ادامه داد: از دیگر پروژه های کلان موسسه صراط مبین ایجاد نظام واره مسائل حوزه و روحانیت است که در دست اقدام می باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه در خصوص محصولات مختلف موسسه هم گفت: انواع گزارش راهبردی و سند راهبردی،‌ هشدارهای دینی – فرهنگی ، مجلات مختلف همچون فقه حکومتی و افق مکث، عناوین متعدد از کتاب های منتشر شده از جمله فعالیت های این موسسه در طول این سال ها است.
وی افزود:‌ در روند تحقیق و پژوهش در این حوزه ها۱۰ پژوهشگر با تحصیلات عالیه دانشگاهی و حوزوی در موسسه به صورت دائم حضور دارند. علاوه بر این پژوهشگران،‌ محققان و نخبگان زیادی از سراسر کشور با ما همکاری دارند.
مدیر عامل موسسه صراط مبین با اشاره به اینکه ما می توانیم خلا موجود در آسیب شناسی دینی- فرهنگی کشور را جبران کنیم، گفت:‌ ما به هر نهادی که مساله ای را مطرح کند، راهبرد و راهکار علمی و اجرایی را به دور از شعار زدگی ارائه می کنیم چرا که این موسسه تنها به پژوهش های کتابخانه ای توجه ندارد بلکه به پیمایش و مطالعات میدانی هم توجه دارد.
آقای دشتی در انتها از بی توجهی برخی نهادها و سازمان ها به راهکارهای موجود گلایه کرد و افزود: متاسفانه راهکارهای موجود به صورت جدی اجرایی نمی شود و نمی دانیم گیر کار کجاست که نهادهای فرهنگی توان اجرای راهکارهای حل مسأله را ندارند.
در انتهای این نشست از کتاب آسیب شناسی مردم سالاری دینی رونمایی شد.