رونق فعالیت واحدهای صنعتی قم نیازمند اجرای سیاست‌های حمایتی است

رییس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم گفت:‌ رونق یافتن فعالیت واحدهای صنعتی قم درشرایط ویژه به وجود آمده در اثر شیوع ویروس کرونا،‌ نیازمند اجرای سیاست‌های حمایتی از سوی دستگاه‌های مختلف به‌خصوص در حوزه امور بانکی، مالیاتی و تامین اجتماعی است. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی سازمان صمت […]

رییس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم گفت:‌ رونق یافتن فعالیت واحدهای صنعتی قم درشرایط ویژه به وجود آمده در اثر شیوع ویروس کرونا،‌ نیازمند اجرای سیاست‌های حمایتی از سوی دستگاه‌های مختلف به‌خصوص در حوزه امور بانکی، مالیاتی و تامین اجتماعی است.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی سازمان صمت قم، محمود سیجانی روز دوشنبه درگفت‌وگو با خبرنگار  بیان کرد: برخی واحدهای تولیدی استان به علت رکود بازار و عدم فروش محصولات دراثر شیوع ویروس کرونا دچار کمبود نقدینگی شده‌اند و برای حفظ و توسعه فعالیت خود نیازمند حمایت جدی هستند.

وی افزود: همچنین اجرای محدودیت‌های مرزی به دلیل شیوع ویروس کرونا درکشورهای همسایه ایران که بازارهای عمده ‌فروش محصولات تولیدی قم هستند، موجب رکود شدید صادرات استان شده‌است.

وی ادامه داد: درچنین شرایطی برای رونق یافتن فعالیت واحدهای صنعتی استان و تحقق جهش تولید نیاز است تا حمایت‌های ویژه‌ای از سوی نظام بانکی، مالیاتی و تامین اجتماعی در سطح ملی و استانی از تولیدکنندگان قمی به عمل آید.

سیجانی گفت: درحوزه حمایت‌های تامین اجتماعی پیشنهاد این است که بدهی‌های قبلی تأمین اجتماعی واحدهای صنعتی مشمول استمهال شده و به شش ماه پس از پایان بحران کرونا و با امکان تقسیط شش‌ماهه موکول شود.

وی ادامه داد: درحوزه بانکی نیز پیشنهاد می‌شود برای تأمین منابع مالی واحدها، تسهیلات حمایتی ارزان‌قیمت و یارانه دار به‌ویژه تسهیلات ۱۲ درصد به کلیه واحدهای تولیدی به‌ویژه تأمین‌کننده‌های کالاهای ضروری بدون لحاظ تغییرات و ملاحظات اشتغال داده شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: تمدید تسهیلاتی که سررسید تسویه آن‌ها از اسفندماه ۹۸ تا خردادماه ۹۹ است به مدت حداقل شش‌ماه برای واحدهای صنعتی و استمهال اقساط سررسید شده تسهیلات ازاسفند ۹۸ به مدت شش ماه از دیگر طرح‌های حمایتی است که اجرای آن می‌تواند به رونق یافتن فعالیت واحدهای صنعتی استان کمک کند.

وی بیان کرد: همچنین پیشنهاد می‌شود برای کمک به چرخه تولید استان، چک‌های صادره از ابتدای اسفندماه تا سه ماه پس از خروج بحران کرونا که به دلیل عدم تکاپوی موجودی برگشت می‌خورند، نه‌تنها مشمول محرومیت‌ها و محدودیت‌های قوانین بانکی نشوند، بلکه به دلیل انطباق با شرایط خاص مشمول جرایم و تخلفات قضایی نیز محسوب نشده و محاکم قضایی مهلت حداقل سه‌ماهه پس از دوران مذکور برای آن قایل شوند.

وی ادامه داد: دربخش مالیاتی نیز پیشنهاد می‌کنیم زمان تحویل تراز عملکرد مالی بنگاه‌ها از پایان تیرماه حداقل به پایان شهریورماه یا سه ماه پس از پایان شرایط دوره کرونا موکول گردد.

سیجانی گفت:‌ پیشنهاد دیگر این است که بدهی مالیاتی قبلی بنگاه‌های تولیدی مشمول استمهال شده و به شش ماه پس از بحران کرونا و با امکان تقسیط شش‌ماهه موکول شود.

وی افزود: همچنین درراستای کمک به رونق فعالیت واحدهای صنعتی پیشنهاد می‌شود تا دوره ابراز مالیات بر ارزش‌افزوده فصل قبل تمدید و به پایان شهریورماه موکول شود، دوره بعدی مشتمل بر دوره شش‌ماهه اول سال ۹۹ بوده و تسلیم اظهارنامه مربوطه به پایان آذرموکول گردد.

وی ادامه داد: اجرای این سیاست‌های حمایتی می‌تواند کمک خوبی برای رونق هرچه بیشتر فعالیت واحدهای صنعتی استان و تلاش مضاعف آنان برای تحقق جهش تولید در سالجاری باشد که امیدواریم این مهم به همت همه دستگاه‌های متولی محقق شود.

حجم سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای واحدهای صنعتی و معدنی موجود استان بیش از ۴۹ هزار و۵۶۲ میلیارد ریال است که با این حجم از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در۲هزار و ۲۱۷ واحد صنعتی و صنایع معدنی استان برای ۵۶ هزار و ۱۲۳ تن فرصت اشتغال ایجادشده است.