راه اندازی تور کتابخانه گردی ویژه خبرنگاران با هدف ترویج فرهنگ مطالعه 

همزمان با ۲۴ آبان ماه روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار تور کتابخانه گردی ویژه خبرنگاران استان قم با هدف ترویج مطالعه، معرفی خدمات کتابخانه های عمومی و آشنایی با فعالیتهای کتابداران برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم؛همزمان با ۲۴ آبان ماه روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، خبرنگاران خبرگزاری های فارس، ایسنا، تسنیم، پانا، […]

همزمان با ۲۴ آبان ماه روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار تور کتابخانه گردی ویژه خبرنگاران استان قم با هدف ترویج مطالعه، معرفی خدمات کتابخانه های عمومی و آشنایی با فعالیتهای کتابداران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم؛همزمان با ۲۴ آبان ماه روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، خبرنگاران خبرگزاری های فارس، ایسنا، تسنیم، پانا، حوزه، رسا و صدا و سیما و سایت های خبری رهپویان قم، قم فردا و روزنامه همشهری و … از کتابخانه های عمومی حضرت آیت الله خامنه ای، علامه امینی، امام علی (ع)، مریم و ریحانه النبی دیدن کردند و از نزدیک با برنامه های فرهنگی و فعالیتهای کتابداران آشنا شدند.

گفتنی است در یکی از قسمت های این تور فاطمه صادقی مسئول بخش کودک و نوجوان کتابخانه آیت الله خامنه ای در خصوص این بخش توضیح داد: بیش از ۲۲ هزار جلد کتاب ویژه کودکان در رده سنی الف، ب، ج و نوجوانان در بخش کودک و نوجوان وجود دارد.

وی تصریح کرد: همچنین کتاب های مرجع، مجلات، نشریه و کتاب ها طیف وسیعی از موضوعات روانشناسی، رمان، داستان، شعر و علمی را در برمی گیرد.

صادقی اظهار داشت: همچنین در این بخش با برگزاری جلسات معرفی و نقد کتاب و نشست های کتاب خوان و نشست قصه گوئی و جمع خوانی، شعر خوانی، داستان نویسی و نقاشی میزبان کودکان و نوجوانان می باشیم.

وی بیان کرد: بیش از ۵۰۰ کودک و نوجوان فعال در این بخش عضویت دارند و کتاب ها را به امانت می برند البته با برگزاری برنامه های فرهنگی تعداد بیشماری از کودکان را تحت پوشش قرار می دهیم.

مسئول بخش کودک و نوجوان کتابخانه آیت الله خامنه ای گفت: کتاب ابزاری فرهنگ ساز است و رسانه ها باید توجه به کتاب در ایجاد فرهنگ را مورد تاکید قرار دهند، چراکه تا زمانی که کودکان و نوجوانان با کتاب انس پیدا نکنند نمی توان بسیاری از مباحث تربیتی و پرورشی را به خوبی در این سن حساس تبیین کرد.

وی تصریح کرد: مطالعه کتاب توسط کودکان موجب گسترش دایره لغات و رشد مهارت‌های ارتباطی و درک فرهنگ‌های مختلف و بهبود حافظه و افزایش قدرت تخیل و افزایش هوش و ایجاد دوستی با مردم و سیر در تاریخ و کشف جهان و کسب مهارت های زندگی می شود.

صادقی خاطرنشان کرد: والدین با خرید کتاب و هدیه کتاب و آشنا کردن فرزندان با کتاب خانه های عمومی و نمایشگاههای کتاب می توانند آنها را به کتاب خوانی علاقه مند سازند.

عضویت ۱۹ هزار نفر در کتاب خانه های استان قم 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم گفت: ۱۹ هزار نفر در گروه سنین مختلف در کتاب خانه های استان قم عضویت دارند.

حجت الاسلام والمسلمین عطاء الله جباری در حاشیه کتابخانه گردی ویژه خبرنگاران استان قم با گرامیداشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار از ۲۴ الی ۳۰ آبان ماه افزود: به طور کلی ۳۶ کتاب خانه در سطح استان فعال است که ۲۵ مورد آن زیر نظر اداره کل کتاب خانه های عمومی می باشد.

وی تصریح کرد: در مجموع نیز بیش از ۴۶۰ هزار کتاب در این کتاب خانه ها در اختیار علاقه مندان به کتاب خوانی قرار می گیرد.

جباری بیان کرد: برآنیم که با مشارکت دستگاههای اجرایی در مناطق کم برخوردار نیز مبادرت به راه اندازی کتاب خانه نمائیم اما منابع و بودجه ها محدود است با این وجود پیگیری های لازم را داشته ایم.

وی اظهار داشت: کتابداری و خدماتی که به علاقه مندان ارائه می نماید از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، در سال ۹۵ و ۹۶ تعداد ۱۷ نفر فارغ التحصیل رشته کتابداری را جذب کرده ایم تا بتوانیم خدمات را به بهترین شکل ارائه کنیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم عنوان کرد: همه باید مشارکت کنند تا اوضاع کتاب خوانی و فرهنگ مطالعه خوب شود نباید تنها در هفته کتاب به سراغ کتاب برویم.

افتتاح کتابخانه نوبهار در قم

وی خاطرنشان کرد: کتاب خانه نوبهار قم به زودی افتتاح می شود، در منطقه شهر قائم هنوز کتاب خانه ای برای آقایان وجود ندارد و باید در این زمینه گام برداشته شود.

جباری یادآور شد: در سال جاری بیش از ۱۹ هزار بار کتاب امانت داده شده است اگر زیرساختهای موجود فراهم گردد گرایش جوانان به سمت کتاب و کتاب خوانی نیز بیشتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: با کتاب خوانی و فرهنگ مطالعه می توان بسیاری از آسیب ها را از میان برد به همین دلیل باید در ترویج فرهنگ کتاب خوانی در جامعه تلاش بیشتری صورت بگیرد.

عضویت ۴۰۰ نابینا در کتابخانه آیت الله خامنه ای قم

گفتنی است، در این کتابگردی مدیر کتابخانه عمومی آیت الله خامنه‌ای نیز عنوان کرد: ۵ هزار و ۸۰۰ نفر عضو کتابخانه عمومی آیت الله خامنه‌ای می باشند که در این میان ۴۰۰ عضو نابینا هستند.

مرضیه نفری بیان کرد: ۶۹ هزار عنوان کتاب و ۸۵ هزار نسخه کتاب در کتابخانه عمومی آیت الله خامنه‌ای وجود دارد.