دیگر اجازه نخواهم داد طرح سامان دهی قبور ادامه پیدا کند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم گفت:باتوجه به اعتراض شدید مردم به طرح سامان دهی قبور،دیگر اجازه نخواهم داد طرح سامان دهی قبور ادامه پیدا کند وتازمانی که من هستم،جلوی اجرای آن را به علت مخالفت شدید مردم،خواهم ایستاد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،حجت الاسلام اسکندری امروز در  نشست خبری خود با اصحاب […]

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم گفت:باتوجه به اعتراض شدید مردم به طرح سامان دهی قبور،دیگر اجازه نخواهم داد طرح سامان دهی قبور ادامه پیدا کند وتازمانی که من هستم،جلوی اجرای آن را به علت مخالفت شدید مردم،خواهم ایستاد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،حجت الاسلام اسکندری امروز در  نشست خبری خود با اصحاب رسانه، از اجرای «طرح آرامش بهاری» ویژه ایام نوروز در ۳۶ بقعه متبرکه قم خبر داد و اظهار کرد: این طرح به طور ویژه در شش بقعه شاخص حرم مطهر موسی مبرقع، کوه خضرنبی، امامزاده جعفر زواریون، امامزاده عبدالله در روستای قلعه چم، حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران اجرا می شود.

وی با بیان اینکه خیمه های معرفت در مجموعه این بقاع متبرکه برپا خواهد شد، افزود: اجرای طرح آرامش بهاری در جمکران و حرم مطهر حضرت معصومه(س) به صورت مشترک با تولیت دو مرکز مقدس است اما در مابقی بقاع، اداره کل اوقاف با بکارگیری هیئت امنا، خدام و مدیران اجرایی و مسئولان فرهنگی که در این بقاع هستند، کار اجرایی را انجام می دهد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم با بیان اینکه حرم مطهر حضرت موسی مبرقع بعد از حرم مطهر حضرت معصومه(س) دارای مرکزیت و رونق خاصی است، تصریح کرد: در این بقعه مبارکه، زائرین خارجی زیادی از کشورهای پاکستان، افغانستان و عراق داریم که مقید هستند این حرم مطهر را هم زیارت کنند.

حجت الاسلام اسکندری افزود: در سال های گذشته، نیروهای اوقاف مجری برنامه بودند و تصدی گری می کردند اما امسال براساس سیاست های جدید سازمان اوقاف، به این سمت و سو می رویم که تصدی گری را کنار بگذاریم و فقط سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت بر فعالیت ها را برعهده بگیریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم افزود: امسال با همکاری شهرداری قم، تور قم گردی به منظور زیارت امامزادگان در استان قم اجرایی می شود.

حجت الاسلام اسکندری افزود: امسال ۸۰ مبلغ در کل بقاع متبرکه در رابطه با طرح آرامش بهاری و تور قم گردی مستقر خواهند شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم از فعالیت ۴۰۰ نفر در طرح اجرای آرامش بهاری خبر داد و گفت: این طرح از ۲۸ اسفند آغاز می شود و ۱۵ فروردین به پایان خواهد رسید.

وی افزود: همچنین غرفه های مشاوره خانواده و مشاوره های اجتماعی، دینی و مذهبی در بقاع متبرکه برپا خواهد شد.

*تعیین قیمت قبر ارتباطی با نرخ دلار ندارد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم در بخش دیگری از این نشست خبری در رابطه با قیمت قبر و دفن اموات در امامزادگان قم، گفت: اولاً فضاهایی که مربوط به امامزادگان هست در اختیار ماست و قبرستان ها در اختیار ما نیست و هیچ دخالتی هم نداریم.

وی تصریح کرد: کمیته‌ای در ابتدای هرسال، شیوه نامه و دستورالعملی را برای دریافت هزینه های محوطه امامزادگان در نظر می گیرند و این موضوع در طول سال هم تغییر نمی کند و ارتباطی با گرانی و نرخ دلار ندارد.

مدیرکل امور اوقاف و امور خیریه قم در رابطه با اینکه گفته می شود قیمت قبرها بدون ضابطه است، گفت: اتفاقاً ضابطه دارد و ما شرح وظایف و دستورالعمل داریم؛ قیمت قبر در سال ۹۷ تغییری نکرده و در سال آینده هم اعلام کردیم هیچ تغییری در مبلغ مصوب ندهند.

حجت الاسلام اسکندری تصریح کرد: این مبلغ مصوبی که در این کمیته ها در نظر گرفته می شود، عمدتاً هزینه همان محوطه می شود و این گونه نیست که بخواهیم مردم را اذیت کنیم.

وی افزود: نمایندگان محترمی که از سر دلسوزی صحبتی کردند، شاید اطلاعات آنها کم بوده و سفارش کردم که دوستان بروند توضیحات لازم را بدهند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم تصریح کرد: چندسال قبل مصوبه ای انجام می شود مبنی بر ممنویت دفن اموات در قبرستان های شهر که همکاران وقت ما این موضوع را پیگیری می کنند چرا که افرادی از سابق در قم قبر خریداری کرده بودند و سند داشتند.

حجت الاسلام اسکندری افزود: بعد از پیگیری صورت گرفته، دیوان عدالت اداری آن مصوبه را نقض کرد، الان هم بعد از نقض این حکم از سوی دیوان عدالت اداری، هیچ کجا اجازه دفن ندادیم مگر جایی که افراد قبر خریده بودند و ما شرعاً مسئولیم.

*براساس ابلاغیه دیوان عدالت اداری مجاز به دفن اموات هستیم

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم در پاسخ به این پرسش که دفن در قبرستان های داخل شهر را مجاز می دانید یا خیر، اظهار کرد: اولاً بر اساس ابلاغیه دیوان عدالت اداری ما برای دفن مجازیم ولی احترام به نظر مسئولان می گذاریم و نمی خواهیم دعوا ایجاد کنیم؛ اما باید توجه داشت از این جهت که فردی قبری خریداری کرده، شرعاً مال اوست و ما نمی توانیم خلاف شرع کنیم.

*طرح یکسان سازی قبور در قم متوقف شد

حجت الاسلام اسکندری در رابطه با طرح یکسان سازی قبور اموات در قم، اظهار کرد: این طرح در گذشته اتفاق افتاد و بنده وقتی آمدم، با عمل انجام شده مواجه شدم اما باتوجه به اعتراض شدید مردم به طرح سامان دهی قبور،دیگر اجازه نخواهم داد طرح سامان دهی قبور ادامه پیدا کند وتازمانی که من هستم،جلوی اجرای آن را به علت مخالفت شدید مردم،خواهم ایستاد.

وی افزود: همکاران وقت ما بر اساس طرح و بخشنامه کار خود را کردند و در صورت لزوم از خود آنها پرسش کنید.

مدیرکل امور اوقاف و امور خیریه قم تصریح کرد: از زمان مسئولیت بنده به بعد، یک سنگ قبر در هیچ کجای استان قم دست نخواهد خورد مگر اینکه کسانی که قبر دارند کتباً رضایت داده و درخواست داشته باشند.