در شش‌ماهه نخست امسال قمی‌ها حدود ۲ میلیارد تومان زکات پرداختند

رئیس اداره اجرایی زکات کمیته امداد از رشد ۱۵۷ درصدی پرداخت زکات در استان قم نسبت به سال گذشته خبر داد. به گزارش پایگاه  خبری  رهپویان قم به نقل از کمیته امداد، حجه الاسلام والمسلمین حسن نوراللهی، رئیس اداره اجرایی زکات کمیته امداد استان با اشاره به اینکه مردم قم در شش‌ماهه نخست امسال حدود […]

رئیس اداره اجرایی زکات کمیته امداد از رشد ۱۵۷ درصدی پرداخت زکات در استان قم نسبت به سال گذشته خبر داد.
به گزارش پایگاه  خبری  رهپویان قم به نقل از کمیته امداد، حجه الاسلام والمسلمین حسن نوراللهی، رئیس اداره اجرایی زکات کمیته امداد استان با اشاره به اینکه مردم قم در شش‌ماهه نخست امسال حدود ۲ میلیارد تومان زکات پرداخت کرده‌اند گفت: امسال با دریافت بیشتر زکات و درپی هم‌افزایی با خیرین مشکلات حاد بسیاری از نیازمندان را مرتفع کردیم.
وی با تأکید بر اینکه انجام این نوع اقدامات مشترک بیشتر به رفع نیازهای فوریتی محرومان کمک خواهد کرد گفت: این نهاد با کسب اجازه خاص از مراجع امکان دریافت وجوهات شرعی ازجمله زکات واجب و مستحب، فطریه، کفارات، انفاقات، رد مظالم و حتی بخشی از خمس مال را دارد.
نوراللهی با اشاره به ارتقای رتبه استان قم از نوزدهم در سال ۹۶ به رتبه سوم در سال ۹۷ ادامه داد: این وجوهات و کمک‌ها برای درمان، مسکن، معیشت، تهیه جهیزیه نوعروسان و تحصیل نیازمندان اولویت‌دار به‌فوریت هزینه می‌شود.
رئیس اداره اجرایی زکات کمیته امداد قم امکان شرعی مصرف زکات در پروژه‌های عمرانی با نیت خاص پرداخت‌کننده را خاطرنشان کرد و افزود: زکات جمع‌آوری‌شده علاوه بر رفع نیازهای فقرا درصورتی‌که پرداخت‌کننده نیت خاص هزینه کرد زکات در آبادانی مساجد، تجهیز کتابخانه‌ها و دیگر اماکن عام‌المنفعه را داشته باشد نیز صرف خواهد شد. لذا به همین منظور در استان قم تاکنون یک مسجد احداث و سه مورد مرمت و بازسازی مساجد از محل زکات انجام‌شده است.
وی ادامه داد: گندم، جو، خرما، کشمش، گاو، گوسفند، شتر، طلا و نقره و یک‌چهلم از مال‌التجاره کسبه و تجار اقلامی هستند که زکات واجب آن‌ها باید پرداخت شود.
وی بابیان اینکه در حال حاضر ۱۸۰ عامل افتخاری زکات در استان قم وجود دارند افزود: از این تعداد چهار مبلّغ افتخاری و مقطعی زکات در استان با کمیته امداد همکاری می‌کنند.