در۱۰ماهه امسال بیش ازهزار و ۱۰۰میلیاردتومان زکات جمع آوری شده است

نشست خبری مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد با حضور خبرنگاران استان قم در ساختمان اداره کل این نهاد در قم برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، حجت الاسلام والمسلمین محمد طاها مِهری، مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد، با اشاره به اینکه در ۱۰ ماهه امسال بیش از هزار و ۱۰۰ […]

نشست خبری مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد با حضور خبرنگاران استان قم در ساختمان اداره کل این نهاد در قم برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، حجت الاسلام والمسلمین محمد طاها مِهری، مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد، با اشاره به اینکه در ۱۰ ماهه امسال بیش از هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان زکات جمع آوری شده است گفت: این مقدار زکات جمع آوری شده زکات واجب و مستحبی بوده است.
وی با بیان اینکه ۸۰ درصد زکات جمع آوری شده در ساخت و تعمیر مسکن، تأمین هزینه های درمان، ازدواج و تحصیل مددجویان صرف می شود افزود: این مبلغ ۸۰ درصد میانگین کشوری است که در مناطق محروم تا ۱۰۰ درصد آن برای رفع مشکلات معیشتی نیازمندان هزینه شده است.
حجت الاسلام والمسلمین مِهری شرایط کرونایی امسال را خاطر نشان و اظهار کرد: امسال بسیاری از مبالغ زکات صرف خرید لوازم آموزشی غیرحضوری مانند تبلت‌های دانش‌آموزی شد.
وی ادامه داد: ۲۰ درصد باقیمانده نیز برای هزینه‌های عمرانی صرف شده است.
مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد، سخنان مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در خصوص فریضه زکات را خاطر نشان کرد و گفت: طبق فرمایش معظلم له در مباحث فقاهتی و معرفتی و همچنین در نهضت احیای زکات کم کاری کرده ایم و باید به عفو الهی پناه ببریم.
وی با اشاره به رهنمود رهبر معظم انقلاب ادامه داد: زکات باید سرلوحه فعالیتهای مسئولان جمهوری اسلامی قرار بگیرد تا این فریضه الهی احیا شود.
مهری با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) مبنی بر اینکه اگر مردم زکات واجب خود را بپردازند فقیری باقی نمی ماند تصریح کرد: متولیان زکات در کشور نیز تلاش می کنند کارکردهای زکات را به عنوان نظام مالیه اسلام به مردم بشناسانند و این امر الهی را در جامعه ترویج و فرهنگ سازی کنند.
وی اضافه کرد: اگر دستاوردهای زکات در جامعه اسلامی در بین مسلمانان، در بین مودیان و در بین کسانی که حتماً باید زکات پرداخت کنند برای مردم و جامعه اسلامی گفته شود فریضه اسلامی زکات به خوبی نشر و گسترش پیدا می کند.
مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد، با انتقاد از اینکه بعضی از دستگاهها و نهادها وظیفه خود را درباره زکات به خوبی انجام نمی‌دهند گفت: اگر همه دستگاه‌های اجرایی و متولی زکات در کشور دست به دست هم بدهند می‌توان این فریضه الهی را در جامعه احیا کرد.
وی با بیان اینکه کمیته امداد نه تنها در مرکز کشور بلکه در دور افتاده ترین نقاط کشور هم در حال خدمت رسانی به محرومان جامعه است تأکید کرد: همراهی اصحاب رسانه و خبرنگاران ما را در احیای فریضه الهی زکات و فرهنگ‌سازی آن در جامعه یاری می کند.

مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد: در ۱۰ ماهه امسال بیش از هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان زکات جمع آوری شده است که ۸۰ درصد آن در ساخت و تعمیر مسکن، تأمین هزینه های درمان، ازدواج و تحصیل نیازمندان و بقیه در امور عمرانی کشور صرف می شود.
امداد آیت الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها امام جمعه و رئیس استاد زکات استان قم با اشاره به این که خداوند برای تحقق اهداف نظام اسلامی در جامعه زکات را واجب قرارداده است گفت: یکی از دلایل واجب بودن زکات، این است که مردم دغدغه خدمت به همنوع را با همه وجود در درون خود احیا کنند.
وی افزود: یکی از اهداف خداوند در واجب کردن زکات بر مردم این است که مردم در حکومتی که از خودشان می‌دانند سهیم باشند.
آیت الله سعیدی وی با اشاره به اینکه خداوند در قران پس از اقامه نماز، دستور به پرداخت زکات داده است تصریح کرد: این یادآوری مهم در کلام خدا یعنی در کنار انجام تکالیف شخصی باید به وظایف اجتماعی و اقتصادی نظام اسلامی توجه شود.
وی با تاکید بر اینکه حکومت مردمی نمی‌شود مگر اینکه مردم در زکات امر به معروف و نهی از منکر و جهاد در راه خدا سهیم شوند گفت: یکی از جلوه های سهیم شدن مردم در چنین حکومتی این است که مردم به یاد یکدیگر به ویژه نیازمندان و محرومان باشند.
وی اضافه کرد: وقتی که مردم ایتام و فقرا را یاری می‌کنند آنها را از خودشان می دانند که نمونه بارزان طرح اکرام ایتام و محسنین در این نهاد مقدس است.
رئیس ستاد زکات استان قم با بیان اینکه برای پیشبرد اهداف عالیه این فریضه الهی باید از مراکز تحقیقاتی و پژوهشی بهره برد تصریح کرد: اگر همه مردم جامعه نسبت به زکات دغدغه و انگیزه داشته باشند: این فریضه الهی آن‌طور که شایسته است احیا خواهد شد.
وی افزود: وقتی مصارف زکات به صورت متعدد بیان شده است معنی آن این است که که نمی‌توان این واجب الهی را نادیده گرفت.