در نشست رونمایی کتاب «حجاب در قرآن» مطرح شد؛

حجاب چون روزه واجب و فاقد قابلیت اجتهاد است

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: همانطورکه درمسئله وجوب روزه اجتهاد راه نداردو اگرانسان مسافرو مریض نباشد روزه براو واجب است حجاب هم از ضروریات اسلام است و قابلیت اجتهاد ندارد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،کتاب «حجاب در قرآن» اثرازشمند آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی ساعاتی پایانی سوم اردیبهشت‌ماه در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران رونمایی شد.
در ابتدای نشست، سخنرانی آیت‌الله فاضل لنکرانی ازطریق ویدئوبرای شرکت کنندگان این نشست پخش شد و وی در آن به توضیح درباره وجوب حجاب در قرآن پرداخت که متن آن را در ادامه می‌خوانید
فرا رسیدن شهادت امیرالمؤمنین مولی المتقین امام الموحدین علی بن ابیطالب  را به همه شیعیان و مسلمان‌ها و همه انسان‌ها و همه‌ی آنهایی که محب علی بن ابیطالب هستند تسلیت عرض می‌کنم، به محضر مبارک امام زمان (عج) تسلیت عرض می‌کنم. همچنین توجه دارید که شب بیست و یکم که شب شهادت هست به احتمال قوی‌تر نسبت به شب نوزدهم از لیالی قدر است و بر حسب روایات شب بیست و یکم شب ابرام مقدرات بشر است که توسط خدای تبارک و تعالی ابرام می‌شود و شب بیست و سوم شب امضا است. امیدوارم به حق امیرالمؤمنین خدای تبارک و تعالی مقدرات ما را، مقدرات معنوی، مادی، دنیوی، علمی و همه مقدرات ما را جزء بهترین مقدرات قرار بدهد.
در چند دقیقه بسیار کوتاه موضوع سخن مربوط به بحث حجاب است که یکی از بحث‌های بسیار مهم در جامعه امروز ماست، قرآن کریم و خدای تبارک و تعالی نسبت به مسئله حجاب در چند سوره مثل سوره احزاب، سوره نور، در آیات متعدد مسئله حجاب را مطرح فرموده و همین جا تقاضای من از بانوان محترم و از اندیشمندان اینست که قبل از آنکه به دنبال روایات و تاریخ و فقه بروند ببینند آیات قرآن چگونه به صراحت و روشنی مسئله‌ی حجاب را برای بانوان محترم ما مطرح کرده؟

حجاب از ضروریات دین است
در سوره مبارکه احزاب خدای تبارک و تعالی می‌فرماید «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ» اگر اهل انصاف، فکر و تحقیق، اگر کسانی که عناد نداشته باشند و پیش‌فرض ذهنی نداشته باشند، اگر کسانی که دنبال تفسیر به رأی نباشند این آیه را با همین کلماتی که در آیه شریفه وجود دارد معنا کنند خدای تبارک و تعالی خطاب می‌کند یا ایها النبی قل لأزواجک به زن‌های خودت و دختران خودت و نساء المؤمنین یعنی زن‌های مؤمن از آن زمان تا قیامت، نه نساء مؤمنین در زمان نزول آیه شریفه، نسائی که تا روز قیامت مؤمن هستند به عنوان زن‌های مؤمن خودشان را می‌دانند و در این قشر خودشان را می‌دانند یدنین علیهنّ من جلابیبهنّ، جلباب آن لباسی است که از سر تا پا را فرا می‌گیرد، می‌فرماید این جلبابها را به عنوان پوشش سراسری خودشان قرار بدهند، البته آیات دیگری مسئله وجه و کفین را استثنا می‌کند اما این آیه به خوبی دلالت دارد که باید از جلباب استفاده کنند، جلباب همان چادر امروزی ماست، همان چادری است که بانوان ما از آن استفاده می‌کنند. هم در کتب لغت عرب و هم در کتب لغت فارسی اگر مراجعه کنند جلباب این لباس سراسری است که همه بدن را می‌پوشاند.
من عرضم این است که اهل فکر آیات قرآن را مورد توجه قرار بدهند، بحمدالله در سال ۸۵ موفق شدم به لطف خدای تبارک و تعالی، تمام آیات حجاب در قرآن را مورد بحث دقیق قرار بدهم، بحث‌های تحلیلی، اجتهادی، فقهی، تاریخی و همه شبهاتی که تا کنون مطرح شده در این کتابی که ما در این موضوع بحث کردیم آورده شده.
خدای تبارک و تعالی یک چنین دستور صریحی را در مورد حجاب دارد، ممکن است برخی از بانوان یا اقشار جامعه فکر کنند حجاب از زمان صفویه آمده، این اشتباه باطلی است! یا حجاب را با اجتهادهای پیچیده‌ی فقهی درست کردند و در نتیجه در زمان ما قابلیت اجتهاد جدید دارد، هرگز. یکی از امور مسلم در مسئله اجتهاد این است که در ضروریات دین اجتهاد راه ندارد، هیچ فقیهی در هیچ زمانی نمی‌تواند بگوید یک زمانی روزه واجب بوده اما من می‌خواهم اجتهاد کنم که آیا روزه واجب است یا نه؟ این روزه إلی یوم القیامه در ماه مبارک رمضان به عنوان یک واجب مسلم است و من همین جا هم این نکته را عرض کنم روایتی داریم از امام صادق، مرحوم صدوق در من لا یحضره الفقیه آورده که اگر کسی یک روز ماه مبارک رمضان را بدون عذر و عمداً افطار کند «خرج روح الایمان منه» روح ایمان از درون او خارج می‌شود و این یک بحث مفصلی دارد من خواهشم این است که رسانه ملی این روایت را در شبکه‌های مختلف برای جوان‌ها و مردم بخوانند، بسیاری اطلاع ندارند.
در هر حال چطور در مسئله وجوب روزه اجتهاد راه ندارد؟ اگر تمام فقهای عالم جمع شوند و بگویند امسال می‌خواهیم اجتهاد کنیم که آیا در این شرایط روزه بگیریم یا نه؟ روزه با شرایطش اگر انسان مریض نباشد، حرجی نباشد، مسافر نباشد بر او واجب است و هیچ کسی حتی امام معصوم، حتی پیغمبر اکرم، آنها هم نمی‌توانند در ضروریات دین کمترین تغییری را ایجاد کنند، وجوب نماز همینطور است، وجوب حجاب هم یکی از این موارد است.
بانوان محترم، آقایان، مسلمانان حجاب از ضروریات اسلام است و قابلیت اجتهاد ندارد و باید بدن زن پوشیده باشد البته در این جزئیات که آیا می‌شود به جای چادر یک لباس دیگری که کاملاً به مثل چادر باشد در اینها بحث کردن مانعی ندارد ولی اصل مسئله حجاب از ضروریات دین است. گاهی اوقات به عنوان استخفاف این حکم ضروری مسلم بگوئیم آیا حالا می‌شود خدا یک کسی را به خاطر اینکه دو تار موی او پیدا بود او را به جهنم ببرد، دستور خدا لزوم اطاعت دارد و فرقی نمی‌کند نماز باشد یا روزه باشد، کمک به مردم باشد، حجاب باشد، همه‌ی اینها دستور خداست، در معاملات باشد یا عبادات باشد، ما موظفیم دستور خدا را اطاعت کنیم، خدا می‌فرماید موی زن نباید پیدا باشد چه یک تار آن و چه همه آن، فرقی نمی‌کند.
گاهی اوقات برخی این مسئله را مطرح می‌کنند و استخفاف حکم خدای تبارک و تعالی می‌شود. دختران و خواهران ، بانوان محترم و مردانی که در این بحث دعوت به تحقیق می کنم، امروز مباحث مربوط به حجاب، آیات و روایات حجاب به خوبی از حوزه‌های علمیه منتشر شده و جایی برای ابهام وجود ندارد، امیدوارم از برکات این ماه مبارک رمضان، از برکات این لیالی قدر تعبّد به احکام اسلام باشد، اگر کسی لیله‌ی قدر را قرآن به سر بگیرد، امیرالمؤمنین، پیامبر، فاطمه و اولاد او را واسطه قرار بدهد اما تعبّد او به احکام اسلام بیشتر نشود این لیله‌ی قدر برای او اثری نداشته است، با لیله‌ی قدر باید به خدا نزدیک شویم، نزدیک شدن به خدا یعنی اطاعت بیشتر، امتثال بیشتر، ما خودمان را همیشه در محضر خدا ببینیم، کار حرام انجام ندهیم ان شاء الله.
در خاتمه لازم می‌بینم از مسئولین نمایشگاه بین المللی قرآن که در ماه مبارک رمضان این نمایشگاه معظم و مقدس را برپا می‌کنند تشکر ویژه داشته باشم، از برادران عزیزی که به عنوان موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی در مسائل مربوط به خانواده مدت‌هاست که تلاش می‌کنند و آنها زحمت کشیدند و از این کتاب حقیر رونمایی کردند و بنای رونمایی دارند تشکر ویژه دارم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
نمی‌شود بخشی از دین را قبول کرد و بخشی را کنار گذاشت
در ادامه نشست آیت‌الله جعفر طبسی، استاد حوزه علمیه سخنرانی کرد که متن سخنان وی را در ادامه می‌خوانید؛
دو چیز یادگار پیامبر اکرم(ص) است که ما این دو چیز را در حدیث متواتر ثقلین پیدا می‌کنیم؛ یکی قرآن است، دومی عترت است. پیامبر اکرم(ص) فرمودند این دو چیز را در میان شما می‌گذارم و می‌روم. قرآن کریم یک وحی الهی است، فرمانی خدا است که به وسیله امین وحی حضرت جبرئیل بر قلب پیامبر اکرم(ص) در لیله قدر نازل شد. در حدیث ثقلین که حدیثی صحیح و متواتر است یعنی همه این حدیث را قبول کردند، پیامبر(ص) در کنار قرآن عترت را قرار داد. وقتی حضرت می‌فرمایند «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی» یعنی عترت همسنگ قرآن است و در ردیف قرآن قرار دارد. حالا من می‌خواهم از طریق این حدیث عصمت اهل بیت(ع) را استفاده کنم به این بیان که همانگونه که قرآن مصون از تحریف است، اهل بیت(ع) هم مصون از خطا و اشتباه خواهند بود. این یک نکته درباره اصل قرآن و عترت بود.
نکته دوم؛ آیا ما می‌توانیم میان دستورات قرآن تبعیض قائل بشویم به این بیان که بگوییم ما بعضی از آیات قرآن را قبول داریم و بعضی از آیات دیگر را نمی‌پذیریم. آیا این ایده و این طرز تفکر درست است یا باطل است؟ بدون تردید اطاعت‌های خدا لازم‌الاتباع است یعنی هرچیزی که به عنوان امر خدا برای ما رسیده است بر همه ما لازم است و واجب است که به آن جامه عمل بپوشانیم. مثلا نماز، روزه، حج، خمس، زکات همه از واجبات قرآن است. آیا دستورات اسلام در نماز و حج و خمس خلاصه می‌شود؟ نه، ما در کنار این چند واجبی که اسم بردم، یک واجبی داریم به نام حجاب. این طرز تفکر را به ما القا نکنند که به بعضی از قرآن ایمان بیاوریم و به بعضی از آن کفر بورزیم. اگر قرار است انسان اوامر خدا را قبول کند، اگر نماز امر خدا است حجاب هم امر خدا است. لذا جدایی انداختن میان اوامر الهی به هیچ عنوان برای ما قابل قبول نیست.
نکته سوم اینکه در رابطه با حجاب بعضی این طرز تفکر را در میان جامعه مسلمان و در میان بانوان محترمه ما القا می‌کنند که حجاب امری است که در سال‌های اخیر به وجود آمده است یا تاریخ حجاب را به یک وقت معین می‌زنند مثلا می‌گویند از دوره صفوی‌ها به وجود آمده است. اینها اشتباه است. اینها دارند به شما آدرس غلط می‌دهند. حجاب ریشه در وحی الهی دارد، حجاب ریشه در اوامر الهی دارد. یک زن حق ندارد بگوید من نماز می‌خوانم، روزه می‌گیرم، حج هم انجام می‌دهم ولی وقتی پای حجاب در میان بیاید بگوید به این اصل ایمان ندارم. اصلا تفکیک میان اوامر الهی یک نقشه شیطانی دشمن است.
این کتاب را بنده، هم قبل از چاپ و هم بعد از چاپ دیدم. در رابطه با حجاب، کمابیش کتاب زیاد نوشته شده است، مثلا شهید مطهری مسئله حجاب را نوشتند و انصافا کتاب ایشان یک کتاب عمیق و علمی و اجتهادی است ولی کتابی که اخیرا به قلم فقیه عزیز، حضرت آیت‌الله شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی نوشته شده است چند خصوصیت دارد از جمله اینکه یکی از امتیازهایش علمی بودنش است یعنی نویسنده محترم، انصافا عالمانه به مسئله ورود پیدا کرده است.