جشنواره “شهر خوب، شهروند خوب” در قم برگزار می‌شود

مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم گفت: از ۵ دی تا ۵ بهمن‌ماه امسال جشنواره شهر خوب، شهروند خوب در شهر قم برگزار می‌شود. به گزارش  پایگاه خبری رهپویان قم ،مجید رفیعی ظهر امروز در نشست خبری شهر خوب، شهروند خوب که در سالن جلسات شهرداری قم برگزار شد، اظهار داشت: شهرداری‌ها به توجه […]

مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم گفت: از ۵ دی تا ۵ بهمن‌ماه امسال جشنواره شهر خوب، شهروند خوب در شهر قم برگزار می‌شود.

به گزارش  پایگاه خبری رهپویان قم ،مجید رفیعی ظهر امروز در نشست خبری شهر خوب، شهروند خوب که در سالن جلسات شهرداری قم برگزار شد، اظهار داشت: شهرداری‌ها به توجه به شعار و رسالت اجتماعی که دارند موضوعات پیرامون اخلاق و حقوق شهروندی را به جدیت باید پیگیری کنند.

وی با تأکید بر اهمیت نهادینه شدن حقوق شهروندی در شهر قم افزود: برای برگزاری جشنواره شهر خوب، شهروند خوب که در رابطه با حقوق شهروندی بوده نیازمند تأمین محتواهایی لازم بوده که از این منظر نیز نیازمند حضور و تعامل با  هنرمندان خواهیم بود هنرمندان کارکشته مانند سید جواد طاهری و کوروش زارعی نیز در این جشنواره نقش برجسته‌ای خواهند داشت.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم گفت: ظرفیت هنر و  هنر زبان بسیار تأثیرگذار بوده که در اقناع کردن مردم نیز بیشترین تأثیر را دارد و تلاش در جهت رفع معضلات ناشی از ترافیک و  پسماند ازجمله  مشکلات موجود در شهر بوده که باید از زبان هنر و رسانه برای کاهش آن بهترین استفاده را برد.

رفیعی با تأکید بر نقش پررنگ راهنمایی و رانندگی شهر قم در اجرای جشنواره شهر خوب، شهروند خوب تصریح کرد: در مسیر اجرای این جشنواره راهنمایی و رانندگی قم نقش برجسته‌ای خواهد داشت که در همین راستا هم  برای ارتقای فرهنگ شهروندی و مسائل مرتبط با آن برنامه‌های را در سطح مدارس و معابر و شارع شهری انجام می‌دهد.

وی با بیان اقدامات مطلوب حوزه هنری تهران در زمینهٔ فرهنگ‌سازی ترافیک و پسماندهای شهری تأکید کرد: از تجربیات حوزه هنری شهرداری تهران که در این مسیر اقدامات و کارهای خوبی انجام داده استفاده خواهد شد تا شهروندان در سطح شهر و دانش آموزان نیز مدارس با موضوعات فرهنگ شهروندی به‌درستی آشنا شده و تفهیم شوند.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم ادامه داد: اگر در مسئله فرهنگ شهروندی شهر تهران با توفیقات قابل‌توجهی روبه‌رو شده به خاطر تعامل و نقش ارزنده رسانه‌های گروهی در فرهنگ‌سازی‌های عمومی بوده که باید این اقدامات در قم نیز به‌درستی اندیشیده  و اجرا شود.

رفیعی با بیان این مطلب که جشنواره شهر خوب، شهروند خوب به مدت یک ماه در قم اجرا می‌شود، عنوان کرد: از ۵ دی تا ۵ بهمن‌ماه جشنواره شهر خوب، شهروند خوب در شهر قم انجام می‌شود که فرهنگ‌سازی موضوعات ترافیکی و پسماند ازجمله مهم‌ترین اهداف اجرایی در این جشنواره خواهد بود.

وی با انتقاد از کمبود پل‌های مکانیزه در شهر قم ابراز کرد: امیدواریم در بودجه سال آینده احداث ۱۰ پل مکانیزه در شهرداری قم به تصویب برسد که در تلاش هستیم ۲ عدد از این پل‌ها نیز به‌صورت پل گالری ساخته شود تا امکان استفاده‌های فرهنگی و هنری را نیز در خود داشته باشد.

۵۵ درصد تصادفات منجر به فوت در استان قم به موتورسیکلت‌ها تعلق دارد

 

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان قم گفت: ۵۵ درصد سوانح منجر به فوت در شهر قم را موتورسیکلت‌ها و ۳۵ درصد را عابران پیاده تشکیل داده است.

حمید عرب لاریمی  اظهار داشت: باید برای کاهش میزان تلفات و سوانح رانندگی به سمت فرهنگ‌سازی‌های موردنظر حرکت کرد.

وی افزود: در کشور ما با اینکه ۲۸ ارگان در زمینهٔ ترافیک و فرهنگ رانندگی نقش داشته  اما مردم پلیس را به‌عنوان ویترین ترافیک و مسائل دیگر راهنمایی و رانندگی قلمداد می‌کنند چراکه مردم پلیس را مسئولی می‌دانند که همیشه درصحنه حاضر بوده و در دسترس است.

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان قم با اشاره به حجم ترافیک سنگین شهری قم گفت: مشکل پارکینگ در هسته مرکزی شهر بسیار شدید بوده و مردم باید در روزهای تعطیل سال از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند تا زائران و مسافرانی که در این ایام به قم سفر می کنند با مشکلاتی در این زمینه روبه نشوند.

عرب لاریمی با انتقاد از حجم بسیار بالای تلفات ناشی از سوانح و تصادفات تصریح کرد: سوانح و تلفات ناشی از رانندگی دومین پدیده در زمینهٔ تلفات انسانی منجر به فوت  در کشور بوده که سنین ۱۸ تا ۳۵ سال هم بیشترین جامعه آماری را در این زمینه تشکیل داده که جمعیت فعال کشور را تشکیل می‌دهد.

وی با تأکید بر میزان بالای تلفات منجر به فوت راکبان موتورسیکلت در شهر قم ابراز کرد: ۵۵ درصد سوانح منجر به فوت در شهر قم را موتورسیکلت‌ها تشکیل دادند و ۳۵ درصد نیز مختص عابران پیاده بوده که نیاز به فرهنگ‌سازی و ارائه آموزش‌های لازم در این زمینه را بیشتر از هر زمانی کرده است.

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان قم با اشاره به‌ ضرورت فرهنگ‌سازی در کاهش تلفات رانندگی در شهر قم خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی حلقه گمشده شهر قم در بهبود و کاهش سوانح و تلفات ناشی از تصادفات در شهر قم بوده که نیازمند فرهنگ‌سازی‌های موردنیاز از سطح مدارس تا خانواده‌ها است.

عرب لاریمی با تأکید بر رونق و فعالیت شهرک ترافیک شهر قم ادامه داد: برای بهبود و فرهنگ‌سازی‌های موردنیاز درزمینهٔ ترافیک باید شهرک ترافیک با قدرت و جدیت فعالیت‌های خود را ادامه دهد همچنین امروز دیگر جریمه رانندگان متخلف برای کاهش تخلفات و سوانح کافی نبوده بلکه باید به سراغ فرهنگ‌سازی و استفاده از سیستم‌های هوشمند ثبت تخلف در سطح شهر رفت.

وی با انتقاد از وضعیت نامطلوب فرهنگ رانندگی در قم عنوان کرد: حقیقت این بوده که در حال حاضر وضعیت را رانندگی در قم به‌شدت نادرست و خطرناک است که سبب تعجب و حیرت بسیاری از مسافران و زائران نیز می‌شود.

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان قم تصریح کرد: باید با فرهنگ‌سازی‌های درست و منطقی مردم را نسبت به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی سوق داد همچنین کمبود پل‌های مکانیزه در سطح شهر نیز از دیگر کاستی‌ها و ضعف‌های شهری قم بوده که باید در این زمینه نیز اقدامات موردنظر صورت گیرد.

حضور ۱۲۰ هنرمند در جشنواره “شهر خوب، شهروند خوب” قم

دبیر جشنواره شهر خوب، شهروند خوب گفت: ۱۱ نمایش خیابانی با زمان تقریبی ۲ دقیقه‌ای با بیش از ۱۲۵ اجرا در سطح معابر قم نمایش داده می‌شود که درمجموع بیش از ۱۲۰ هنرمند در آن به ایفای نقش و فعالیت می‌پردازند.

کوروش زارعی نیز اظهار داشت: مشکلات امروز کشور در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به دلیل عدم فرهنگ‌سازی‌های موردنیاز در زمینه‌های فرهنگی بوده است.

وی با تأکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی افزود: بی‌اخلاقی‌های موجود امروز در جامعه به دلیل عدم فرهنگ‌سازی‌هایی بوده که انجام نگرفته و محکوم کردن مردم نیز در این زمینه امری درست نیست چراکه مسئولان و هنرمندان هم در این عرصه به وظایف و تکالیف خود به درستی عمل‌نکرده است.

دبیر جشنواره شهر خوب، شهروند خوب با اشاره به تجربه‌های موفق شهرداری تهران در زمینهٔ فرهنگ شهروندی و اخلاق ترافیک در سال گذشته گفت: حوزه هنری شهرداری تهران سال ۹۵ در زمینهٔ فرهنگ ترافیک در سطح معابر و شارع اقدامات درست و به‌جایی انجام داده که می‌توان از تجربیات آن‌ها به‌درستی استفاده کرد.

زارعی با تأکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی در بین اقشار مختلف مردم تصریح کرد: در کنار آموزش‌ها و برنامه‌هایی که در سطح مدارس استان برای فرهنگ ترافیک صورت می‌گیرد باید در سطح خیابان و معابر نیز برای توده‌های مردم نمایش‌ها و طرح‌های کوتاه و موجز چند دقیقه‌ای انجام شود تا امر فرهنگ‌سازی به‌صورت مستمر و هم‌زمان در بین تمام اقشار نمود و جایگاه خود را پیدا کند.

وی عنوان کرد:کارهای فرهنگی و هنری شهرداری تهران برای فرهنگ‌سازی در زمینهٔ ترافیک از سطح معابر و پشت چراغ‌های قرمز شروع شد که در آن شکل‌های نوین تئاتر و نمایش‌های خیابانی به‌صورت کوتاه و موجز اجرا شد که با استقبال و توفیقات فراوانی نیز در عرصه بهبود فرهنگ ترافیک و حمل نقل به بار آورد.

دبیر جشنواره شهر خوب، شهروند خوب اجرای فاز دوم برنامه‌های فرهنگ‌سازی ترافیکی در شهر تهران را موردتوجه قرار داد و ادامه داد: به دلیل استقبال فراوان مردم تهران فاز دوم این جشنواره نیز به مدت ۱۵ روز در روزهای پایانی سال تحصیلی گذشته در تهران صورت گرفت که ورود و پرداختن به مسائل زیست‌محیطی نیز از مهم‌ترین دستاوردهای اجرای فاز دوم نمایش‌های کوتاه خیابانی در شهر تهران بوده است.

زارعی تأکید کرد: جشنواره شهر خوب، شهروند خوب در شهر قم با شعار”از خودمان شروع کنیم” به مدت یک ماه برگزار می‌شود که اجرای برنامه‌ها و نمایش‌ها در سطح مدارس استان با هنرمندی و تحت اشراف سید جواد طاهری خواهد بود.

وی با تأکید بر همکاری مجموعه‌های هنری و تئاتری قم در برگزاری جشنواره شهر خوب، شهروند خوب عنوان کرد: ۱۱ نمایش خیابانی بازمان تقریبی ۲ دقیقه‌ای با بیش از ۱۲۵ اجرا در سطح معابر قم نمایش داده می‌شود که درمجموع نیز بیش از ۱۲۰ هنرمند در آن به ایفای نقش و فعالیت خواهد پرداخت.

دبیر جشنواره شهر خوب، شهروند خوب ابراز کرد: مجموعه‌های نمایشی آی با توأم موتورسوار، دوچرخه جادویی، عابرخوشناس، زیر بال فرشتگان، موتور بی‌خطر و آدم‌آهنی ازجمله نمایش‌هایی خواهد بود که در این جشنواره اجرا خواهد شد. اجرای ۱۲۰ نمایش در جشنواره “شهر خوب، شهروند خوب” قم

 

هنرمند سینما و تلویزیون گفت: در جشنواره شهر خوب، شهروند خوب ۱۲۰ نمایش اجرا می‌شود.

سید جواد طاهری  اظهار داشت: باید برای نهادینه‌سازی فرهنگ ترافیک و فرهنگ شهروندی اقدامات قابل‌توجهی صورت گیرد.

وی با قدردانی از حوزه هنری، فرهنگی و ورزشی شهرداری قم در اجرای برنامه‌های فرهنگی برای عموم مردم گفت: ورود و حمایت‌های واقعی مسئولان در زمینهٔ فرهنگ‌سازی‌های مربوط به ترافیک و پسماند از اتفاقاتی بوده که کمتر در کشور شاهد آن هستیم.

هنرمند سینما و تلویزیون اهمیت فرهنگ‌سازی در بخش دانش آموزان را موردتوجه قرار داد و گفت: ازجمله مهم‌ترین اموری که باید در زمینهٔ آموزش دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد مسئله طبقه‌بندی دانش آموزان بوده که در این زمینه نیز ۲ نمایش در حوزه ترافیک و پسماند طراحی‌شده که در برخی از مدارس استان قم اجرا خواهد شد.

طاهری با تأکید بر محتوای غنی و پربار جشنواره “شهر خوب، شهروند خوب” تصریح کرد: در این جشنواره ۱۲۰ نمایش اجرا می‌شود که در کنار آن‌ یک نمایش محیطی نیز نمایش داده خواهد شد همچنین زمان و وقت تقریبی نمایش‌ها نیز از ۵ تا ۱۵ دقیقه تغییر خواهد بود.

این هنرمند قمی با بیان فهم چالشی و به چالش کشیدن شدن مخاطبان از تماشای نمایش ابراز کرد: هدف عمده در این نمایش‌ها به چالش کشیدن مخاطبان و تفهیم فرهنگ درست و صحیح در مواجهه با ترافیک و مقوله پسماند بوده تا مخاطب با مشاهده آثار و نتایج حاصل از عملکرد درست در برابر این دو مقوله به سمت رفتار درست ترغیب شود.

هنرمند سینما و تلویزیون با تأکید بر اهمیت نمایش نادر سطح مدارس در کنار نمایش‌های خیابانی عنوان کرد: ترافیک ازجمله محورهای مهم شهری بوده که تمام مردم شهر با آن درگیر بوده و باید در زمینهٔ فرهنگ‌سازی نیز تمام مردم را در آن درگیر کرد که بخش مهم و قابل‌توجه این قبیل فرهنگ‌سازی‌ها نیز از طریق دانش آموزان باید منتقل شود.

طاهری ادامه داد: مسئله ترافیک دغدغه مشترک مردم جامعه بوده و باید تمام افرادی با توجه به حیطه مسئولیت خود در آن واردشده و عملکرد مثبتی از خود برجای گذارند که در این‌ بین نیز رسانه و هنرمندان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.

وی با اشاره به‌ضرورت فرهنگ‌سازی در بین دانش آموران تأکید کرد: مهم این بوده که فرهنگ‌سازی را باید از سطح مدارس آغاز کرده البته فرهنگ‌سازی فرایندی بوده که نهادها و بخش‌های دیگر به‌ویژه خانواده را نیز درگیر خودکرده که به نظر می‌رسد باید فرهنگ‌سازی درست در زمینهٔ ترافیک باید برنامه‌های مناسبی هم برای خانواده‌ها در نظر گرفت.