توریسم درمانی در چشم انداز برنامه های استراتژیک بیمارستان امام رضا(ع) قم است

مسئله بهداشت و سلامت در سال های اخیر در کشورمورد توجه خاصی قرار گرفته است و متولیان درمان کشور بر توسعه کمی و کیفی خدمات درمانی تاکید دارند. به گزارش گروه پزشکی پایگاه خبری رهپویان قم، سازمان تامین اجتماعی نیز به عنوان دومین ارائه دهنده درمان در کشور مصمم است خدمات درمانی را برای جامعه […]

مسئله بهداشت و سلامت در سال های اخیر در کشورمورد توجه خاصی قرار گرفته است و متولیان درمان کشور بر توسعه کمی و کیفی خدمات درمانی تاکید دارند.

به گزارش گروه پزشکی پایگاه خبری رهپویان قم، سازمان تامین اجتماعی نیز به عنوان دومین ارائه دهنده درمان در کشور مصمم است خدمات درمانی را برای جامعه تحت پوشش به صورت مطلوبی گسترش دهد. استان قم با توجه به اینکه جمعیت یک میلیون و ٢٠٠ هزار نفری در آن ساکن هستند و سالانه جمعیت چند میلیونی زوار به این استان مراجعه می کنند، باید برای رفع نیازهای درمانی آن استان توجه ویژه ای کرد که سازمان تامین اجتماعی در سال های اخیر برای رفع کمبودهای درمانی افراد تحت پوشش این مناطق تدابیر ویژه ای اتخاذ کرده است. برای اطلاع از وضعیت بخش درمان تامین اجتماعی استان قم با دکتر داوود علیمحمدی به گفتگو می نشینیم:
جمعیت تحت پوشش سازمان در استان قم چند نفر هستند؟
ترکیب این جمعیت از نظر بیمه شده و مستمری بگیر چگونه است؟ ٧٤١ هزار نفر در استان قم تحت پوشش تامین اجتماعی هستند که از این تعداد٦٧٤ هزار نفر بیمه شده و ٦٧ هزار نفر مستمری بگیر و بازنشسته محسوب می شوند.
با توجه به جمعیت فوق و ترکیب جمعیتی قم، به نظر جنابعالی نیازهای درمانی استان چیست؟
در حال حاضر به نظر می رسد، درمان مستقیم جوابگوی نیازهای مردم استان و شهرهای اطراف در بخش بستری نیست و از آن جایی که استان قم در مسیر ١٧ استان کشور با تهران قرار دارد، توسعه مراکز درمانی تامین اجتماعی ضروری است.
در استان قم چند بیمارستان، درمانگاه و دی کلینیک ملکی سازمان وجود دارد؟
در این استان یک بیمارستان ملکی به نام بیمارستان امام رضا(ع) وجود دارد و ٢ درمانگاه تخصصی و یک دی کلینیک به عنوان مراکز ملکی در خدمت بیمه شدگان و بازنشستگان استان هستند.
بیمارستان تامین اجتماعی امام رضا(ع) قم به عنوان تنها بیمارستان ملکی سازمان دارای چند تخت و چه بخش های است؟
این بیمارستان دارای ١٠٢ تخت فعال است و شامل بخشهای بستری نوزادان ، بخش های ویژه NICU- ICU-CCU ، داخلی ، قلب و اطفال، بلوک زایمان و زنان و زایمان است. همچنین بخش های جراحی عمومی، ارتوپدی، مغز و اعصاب، اورولوژی، چشم، بخش اطفال و سایر بخش ها شامل اورژانس، درمانگاه، فیزیوتراپی، رادیولوژی، سی تی اسکن، داروخانه، آزمایشگاه، اکو و تست ورزش در این بیمارستان فعال هستند.
از تعداد مراجعه، جراحی و بستری بیمه شدگان در بیمارستان امام رضا (ع) در سال گذشته آمارهایی اعلام کنید؟
در سال گذشته ٤٣٩ هزار و٨٩٠ نفر به بیمارستان امام رضا (ع)مراجعه داشته اند که نسبت به سال ما قبل آن ٨٥درصد رشد داشته است. در مورد بستری شدگان باید گفت ١١ هزار و ٤٣٥ نفر در این بیمارستان بستری شدند که ٨هزار و ٧٠٩ مورد جراحی انجام شده است و همچنین ٢ هزار و٤٢١ مورد جراحی سرپایی نیز در این بیمارستان در سال گذشته انجام شده است.
برای توسعه بخش ها و یا تجهیزات بیمارستان امام رضا(ع)، چه برنامه هایی در سازمان وجود دارد؟
تکمیل و تجهیز کامل بیمارستان ملکی امام رضا(ع) بر اساس ١٢٠ تخت و راه اندازی کامل بخشهای بستری و پاراکلینیک بیمارستان (١٨تخت بستری) پیگیری می شود.
این بیمارستان در میان بیمارستانهای استان قم چه جایگاهی دارد؟آیا رضایتمندی بیماران مورد سنجش قرارمی گیرد؟
بیمارستان امام رضا(ع) قم به عنوان تنها مرکز ملکی این سازمان در استان دارای تجهیزات پیشرفته و به روز و وضعیت هتلینگ بسیار مناسب در سطح استان است و توانسته امتیاز ٧٩ در ارزشیابی استانداردهای اعتباربخشی در سطح استان و معدل ارزشیابی یک را کسب کند و همچنین در ارزیابی علمی توسط کارشناسان ارشد(فوق تخصص رشته های مختلف) گروه APPROVE امتیاز خوب اخذ کرده و بعنوان یکی از مهمترین مراکز درمانی در زمان بحران در سطح منطقه مطرح است . با توجه به این ویژگی ها و همچنین فعال بودن بسیاری از رشته ها و بخش های پزشکی در بیمارستان، رضایتمندی بیماران بستری در سال گذشته حدود ٨٣ درصد بوده است. مزیت دیگر این بیمارستان این است که بخشهای, NICU,ICU, CCU و بلوک زایمان در یک بیمارستان به طور همزمان فعال است. از لحاظ ساختمانی نوساز و دارای ٨ تخصص مقیم است.بیمارستان از نظر تجهیزات در چه شرایطی است؟
تجهیزات پزشکی بدلیل تازه تاسیس بودن (افتتاح بیمارستان خرداد ٩٢) جدید است. در زمینه تصویر برداری تجهیزات کاملی دارد. دستگاههایی چون دانسیتومتری، فلوروسکوپی، سونوگرافی داپلر،ماموگرافی، رادیولوژی دیجیتال و سی تی اسکن را باهم دارد اگر دستگاه MRI نیز به بیمارستان اختصاص یابد به نظر می رسد یکی از بزرگترین مراکز تصویربرداری کشور در این بیمارستان ایجاد می شود که سبب رضایتمندی بیمه شدگان می گردد و می توان در راستای توریسم درمانی که در چشم انداز برنامه استراتژیک بیمارستان امام رضا(ع) وجود دارد گام مهمی برداشت.
با توجه به ورود زائران فراوان به این شهر، این بیمارستان تمهیداتی برای پاسخ به مطالبات درمانی زائران اندیشیده است؟
با توجه به افزایش چشمگیر مراجعین و ضریب اشغال تخت نزدیک به ١٠٠ درصد در اکثر روزها ،این بیمارستان تلاش می کند با همه امکانات و توانایی ها به تقاضاهای اورژانسی زائرین در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ دهد و درصدی از نوبت ها جهت زائرین در نظرگرفته شده است. به هر حال ضرورت دارد توجه ویژه ای به تختهای بیمارستان انجام گیرد. از جراحی های بزرگی که درمراکز درمانی استان انجام می شود نمونه هایی را نام ببرید؟ از جراحی های بزرگ انجام شده در این بیمارستان می توان به تومور مغزی، خارج کردن تومورهای ١١کیلویی و ٣کیلوگرمی از بدن بیمار، تعویض مفصل زانو، سی دی گذاری کمر، لاپاراسکوپی های زنان اشاره کرد که در سال گذشته ٦ هزار و ٩٧٩ جراحی انجام شده که در مقایسه با سال گذشته ٦٢درصد افزایش داشته است. در سال گذشته تعداد ویزیت سرپایی در مراکز درمانی چگونه بوده است؟ در سال گذشته ٨٥٥ هزار و ٩٢ مورد ویزیت سرپایی توسط پزشکان مراکز درمانی تامین اجتماعی استان انجام شده که در مقایسه با سال ٩٣ شاهد رشد ١١درصدی بوده ایم. از این تعداد، ٦٩٦ هزار و٧٢٦ ویزیت مربوط به پزشکان عمومی و ١٣٩ هزار و٥٤٥ مورد مربوط به پزشکان متخصص و ١٨ هزار و ٨٢١ ویزیت توسط دندانپزشکان انجام شده است. چه تعداد مراجعه به مراکز پاراکلینیکی ملکی استان در سال گذشته انجام شده است و نسبت به سال قبل ازآن چه تغییری داشته است؟
یک میلیون و ٨٩ هزار و ٥٨ مورد مراجعه به مراکز پاراکلینیکی تامین اجتماعی در سال ٩٤ انجام شده که در این بخش نیز ٩ درصد نسبت به سال ٩٣ افزایش داشتیم. از دیگر طرح های سازمان در بخش درمان استان قم بفرمایید. تداوم برنامه عملیاتی استقرار استانداردهای اعتباربخشی، استقرار برنامه عملیاتی اصلاح وضعیت هتلینگ و راه اندازی فاز آخر بیمارستان(١٨ تخت باقی مانده) از دیگر طرح های سازمان در این استان است.
آیا طرح اچ آی اس در مراکز درمانی استان اجرایی شده است؟
بله در تمامی واحدهای تابعه مدیریت درمانی تامین اجتماعی استان قم این طرح اجرایی شده است.
درسال گذشته هزینه درمان بیمه شدگان استان چه میزان بود؟ بیشترین هزینه ها در چه بخشی بود؟ کل هزینه های مدیریت درمان تامین اجتماعی قم بیش از ٢ هزار میلیارد و ٢٦٥ میلیارد ریال بوده است که ٥٣٦ میلیارد ریال در بخش درمان مستقیم و یک هزار و ٧٣٠میلیارد ریال در بخش درمان غیر مستقیم بوده است و به عبارتی ٧٦ درصد هزینه ها را درمان غیرمستقیم تشکیل می دهد. بیشترین هزینه ها در بخش درمان غیر مستقیم و مراکز طرف قراداد شامل داروخانه( به ویژه داروهای شیمی درمانی)، رادیوتراپی، تصویر برداری،MRI، پزشکی هسته ای و سی تی اسکن است.
سال گذشته چند ولادت در بیمارستان ملکی استان انجام شده است ؟ آیا در ترویج زایمان طبیعی موفق بوده اید؟ در سال گذشته، ٣هزار و٦٦٧ مورد زایمان در بیمارستان امام رضا(ع) انجام شده که نسبت به سال ٩٣، ٦٤درصد رشد داشته است که از این تعداد یک هزار و ٩٩٠ مورد زایمان طبیعی بوده که این مورد در سال ٩٣، یک هزار و ٤٧ مورد بوده که رشد ٩٠درصدی را نشان می دهد. نیروهای درمانی شاغل در مراکز استان چند نفر هستند ؟ چند نفر پزشک و پرستارهستند؟ کل پرسنل شاغل در مدیریت درمان بالغ بر ٦٢٨ نفر بوده که ٣٦٥ نفر، پرسنل درمانی هستند و در این میان ١١٢ نفرپزشک و ٩٥ نفر پرستار هستند. توفیقاتی که در سال گذشته در بخش درمان کسب کرده اید بفرمایید؟ اخذ رتبه برتر در طرح ارزیابی عملکرد (جشنواره شهید رجایی) و کسب لوح تقدیر از استاندار محترم، اخذ امتیازارزشیابی ٧٩ درارزیابی اعتباربخشی در سطح استان وکسب معدل درجه ارزشیابی یک وکسب امتیاز خوب در اولین ارزیابی گروه APPROVE(٤ بخش عالی-٦ بخش خوب) از موفقیت های سال گذشته این مدیریت درمان بود. ارتقاء تیپ ستاد مدیریت درمان از تیپ٢ الگوی ٢ به تیپ ٢ الگوی یک، ارتقاء رضایتمندی گیرندگان خدمت به ٨٣ درصد در بیمارستان امام رضا (ع)، کاهش درصد سزارین در بیمارستان امام رضا (ع) از ٦٣ درصد به ٤٦ درصد طی دو سال وافزایش ضریب اشغال تخت بیمارستانی از ٥٥ درصد با ٥٢ تخت فعال به ٨٣ درصد با ١٠٢ تخت فعال ازدیگر دستاوردهای مدیریت درمان تامین اجتماعی قم بود.
از نظر توسعه کمی چه دستاوردهایی داشته اید؟ افزایش و ارتقائ تشکیلات بیمارستان از ٥٠ تخت به ١٠٢ تخت، انجام اعمال جراحی بزرگ از قبیل خارج نمودن تومور بزرگ شکمی و مغزی از بدن بیمار ، راه اندازی واحد سی تی اسکن در بیمارستان وراه اندازی بخش بستری روزانه (DAY CARE) در بیمارستان جهت کاهش مدت زمان انتظاربیماران نیازمند به جراحی از دستاوردهای این بخش است. همچنین، ارتقاء تجهیزات رادیولوژی به دیجیتال و نصب وراه اندازی دستگاههای ماموگرافی و فلوروسکوپی، راه اندازی بخشهای ارولوژی و چشم، تکمیل دستگاه های اسکوپی از جمله لاپاراسکوپ، آرتروسکوپ، هیستروسکوپ ، سیستوسکوپ و …در اتاق عمل بویژه انجام لاپارسکوپی توسط متخصصین زنان و زایمان، ارتقاء و اصلاح وضعیت هتلینگ بیمارستان واخذ مجوز و برقراری کشیک متخصصین مقیم برای رشته های جراحی عمومی، ارتوپدی، جراحی مغز و اعصاب، داخلی، قلب، اطفال، بیهوشی و زنان و زایمان از دیگر موفقیت های مدیریت درمان تامین اجتماعی این استان بود.
تعداد مراکز طرف قرار داد سازمان در استان را اعلام فرمایید ؟ در سطح استان با ٧٢٠ مرکز درمانی مستقل و ١٣٢ مرکز درمانی وابسته طرف قرارداد است. از ٧٢٠ مرکز درمانی طرف قرارداد، ٩ بیمارستان، ٤٧ درمانگاه، ٥ دی کلینیک، ٢٢١ پزشک عمومی، ١٨٠ پزشک متخصص وفوق تخصص و ٣٣دندانپزشک هستند.

گفتگو :افسانه قاسملو

پایان پیام/