خاطرات نماز آیت الله علی حکیم

تفسیر با تجربه عملی – از حجاز تا آتن

با گروه جوانان مقیم اروپا حج تمتع رفته بودیم. در صحرای عرفه چون گروه جوانان متولد اروپا بوده و انگلیسی را بهتر از زبان مادری خود عربی متوجه می شدند لذا مسؤل کاروان از من تقاضا کرد که حاج آقا با آن ها با انگلیسی صحبت کن!

پایگاه خبری رهپویان قم،گروه حوزه:

وَأَنَا اخْتَرْتُكَ فَاسْتَمِعْ لِمَا يُوحَي (۱۳) إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لاَ إِلهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلاَةَ لِذِكْرِي (۱۴)
از استاد بزرگوار ما؛ ایت الله جوادی املی (مد ظله) در تفسیر این ایه ها امده است:
به وجود مبارك موسی كليم فرموده شد: تو پيغمبر مايي ،ديگر جا براي شك نيست جا براي اينكه وجود مبارك موسی كليم شك كند كه آيا اين از شيطان است يا از نفس است يا تخيّلات است اينها نيست هيچ چيزي بين عبد و مولا نيست وقتي هيچ نيست جا براي احتمال نيست لذا يقين پيدا كرد كه به مقام نبوّت رسيد « وَأَنَا اخْتَرْتُكَ فَاسْتَمِعْ لِمَا يُوحَي» اين صداها را ذات مقدس موساي كليم شنيد خب چيست، اول كه فرمود: « إِنِّي أَنَا رَبُّكَ» معلوم شد كه گوينده خداست حالا حوزه ي رسالت او چه چيزي بايد به مردم بگويد يك، « إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لاَ إِلهَ إِلَّا أَنَا» توحيد را منتشر كن دو، « فَاعْبُدْنِي» سه در بين عبادت « وَأَقِمِ الصَّلاَةَ لِذِكْرِي» اين نماز كه ستون دين است در همه ي اديان بود و عظمت نماز هم براي ذكر است حالا برخيها اين اضافه ي ذكر به ياء را اضافه ي به مفعول مي‌دانند يعني تو به ياد من باش برخيها موافق‌اند كه اين را به فاعل اضافه مي‌دانند يعني من نماز را اقامه مي‌كنم تا او به ياد من باشد براي اينكه فرمود: « فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ» خب شما به ياد من باشيد من هم به ياد شما هستم.” پس باید همیشه بیاد خدا باشیم.
خاطرات نماز: از حجاز تا آتن
با گروه جوانان مقیم لندن حج تمتع رفته بودیم. در صحرای عرفه چون گروه جوانان متولد اروپا بوده و انگلیسی را بهتر از زبان مادری خود عربی متوجه می شدند لذا مسؤل کاروان از من تقاضا کرد که حاج آقا با آن ها با انگلیسی صحبت کن! که به آن لبیک گفتم. من گرمای تابستان در آن صحرای عرفات را برای آن ها با حدیثی همسان نمودم. حدیثی از امام صادق ع که فرموده اند: إن روح المؤمن لأشد اتصالا بروح الله من اتصال شعاع الشمس بها. (کافی، مرحوم کلینی، ج۲ ص ۱۶۶ ح ۴) با مضمون اینکه ارتباط و اتصال روح مؤمن به خداوند از اتصال پرتو خورشید به آن بیشتر است. شما هم که در اینجا هستید در این گرمای سوزان بسیار نزدیکید به خداوند به نور آسمان ها و زمین. پس، استفاده کنید و توبه نصوح و با خدای خود راز و نیاز و تجدید رابطه نمایید. و اینچنین آن گرمای سوزان برایشان دلنشین و جذاب گشت. و با همین روحیه تا آخر اعمال و مناسک حج پیش رفتند. بعد از اتمام مناسک حج به فرودگاه جده رفتیم. که قرار بود با هواپیمایی {مونارک} مستقیما به لندن برگردیم. اما موقع برگشت هواپیمایی بدلیل تأخیر زیاد در فرودگاه جده برنامه پرواز تغییر کرد و گویا بر اساس سیستم استاندارد هوایی باید خلبان در چنین مدت پروازی به استراحت کافی بپردازد. لذا مهماندار فرود از پیش تعیین نشده در آتن را اعلام نمود. وقتی هواپیما به فرود نشست؛ به شوخی به مهماندار گفتم: عجب، ما مسافران حج و شاهد خانه خدا بودیم و الان به آتن برویم و شاهد الهه های آکروپلیس…! مهماندار که متوجه شوخی من نشده بود با حالت فرار از مسؤلیت گفت من بی تقصیرم! گفتم شوخی کردم!
قرار شد که ۱۲ ساعت زمان توقف ما در هتلی جنب فرودگاه آتن و تمام هزینه به عهده خطوط پروازی خواهد بود. جوان های همراه من گفتند خب، حاج آقا ما که رفتیم بخوابیم شما چی؟ گفتم خواب؟! ابدا…. من تابحال به این کشور نیامده ام و در این فرصتِ اتفاقی و جالب نروم آکروپلیس را ببینم؟! درحالیکه قبلا راجع به آن خوانده و مطالعه داشته ام. پس بعد از صبحانه و گرفتن یک دوش می روم. گفتند آکروپلیس؟ کجاست و چیست؟ و توضیح دادم. و بعد از صرف صبحانه؛ همگی مشتاقانه بدنبال من راه افتادیم مستقیم با مترو خطی از فرودگاه تا آکروپلیس. دوربین به دست عکاسی کردیم…چه وسعتی…محوطه ای بزرگ احاطه شده در تپه و کوهپایه…. ستون های عظیم ….و بنایی بس بزرگ و با عظمت….با آمفی تأتر …حدود ظهر بود. جوان ها گفتند حاج آقا وقت نماز رسیده. گفتم خب نماز می خوانیم! گفتند چی؟ گفتم وقت نماز است دیگر، خب نماز می خوانیم! اینجا؟! بلی اینجا. در معبد بزرگ وباستانی از الهه ها! الله اکبر! و با قبله نما جهت قبله را مشخص نمودیم و سطحی صاف پیدا کرده و به نماز ایستادیم آن هم نماز جماعت. همه یکدست و با سرهای تراشیده از مناسک حج. وقتی سلام نماز دادیم ناگهان متوجه گروه توریست ها؛ چینی و اکیپی ژاپنی شدیم که دوربین به دست فریم پشت فریم که از جماعت نماز ما عکاسی می کردند! شاید پیش خود گفتند چه خبر است اینجا! این جماعت خوش لباس و مرتب با سرهای تراشیده در معبد الهه ها یونان مشغول نماز جماعت بسمت کعبه؟! بلی آوازه اسلام است. اگر الان یکی از آن فریم عکس ها که آن ها گرفته بودند بدستم می رسید بسیار خوشحال می شدم! حاضرم صد دلار هم بدهم! ولی امیدوارم که ثواب آن هزار برابر حسنه ی برای ما ثبت شده است. ان شاء الله تعالی.
نکته ها:
• نماز را به پا داریم حتی در معبد شرک الهه ها!
• حتى اگر برنامه ها بر خلاف میلت پیش رفت؛ بی خیال وبه راه مستقیم ادامه بده!
آیت الله علی الحکیم