بیمارستان فرقانی قم افتتاح شد

بیمارستان فرقانی قم در ۹ طبقه و هزینه یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال با حضور سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه به بهره برداری رسید. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رهپویان قم ،احداث این بیمارستان از سال ۱۳۷۵ آغاز شد که تا سال ۱۳۹۳ با وقفه روبرو بود و […]

بیمارستان فرقانی قم در ۹ طبقه و هزینه یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال با حضور سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رهپویان قم ،احداث این بیمارستان از سال ۱۳۷۵ آغاز شد که تا سال ۱۳۹۳ با وقفه روبرو بود و از مهرماه سال ۹۳ بار دیگر عملیات اجرایی آن در دستور کار قرار گرفت که با افتتاح آن۴۰۰ تخت به مجموع تخت های بیمارستانی قم اضافه می شود.

بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی فرقانی با ۳۵۰ تخت با متراژ ۲۷ هزار مترمربع دارای بخش های اورژانس، جراحی، آی سی یو(مراقبت های ویژه)، ان آی سی یو(مراقبت های ویژه نوزادان)، جراحی زنان، داخلی زنان، جراحی مردان، داخلی مردان، اطفال و بخش های جانبی مانند رادیولوژی و آزمایشگاه و فضاهای پشتیبان است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی قم نیز دراین رابطه گفت: این بیمارستان دارای ۱۱ اتاق عمل و ۲۰ تخت ICU است که چهار تخت آن مجهز به دستگاه دیالیز است، همچنین ۱۸ تخت ویژه NICU نیز در این بیمارستان دایر شده است.
علی اصغر اکرمی افزود: واحدهای پشتیبانی از جمله استریل مرکزی، شسشتوی البسه، آشپزخانه و موتورخانه فول ظرفیت از دیگر بخش های این بیمارستان است.

وی ادامه داد: عملیات احداث این بیمارستان از ۲۰ سال پیش آغاز شده بود که به دلیل مشکلاتی تا سال ۹۳ متوقف بود و از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، تمام تاکیدها بر اتمام طرح های نیمه تمام بود که بر این اساس اتمام عملیات عمرانی بیمارستان فرقانی نیز در دستور کار قرار گرفت.

به گفته اکرمی، از ابتدای ساخت این بیمارستان تاکنون یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار صرف ساخت و تجهیز این مرکز درمانی شده که ۵۰۰ میلیارد ریال آن از طریق وام بوده است.

وی گفت: برای تجهیز این بیمارستان از بهترین تجهیزات پزشکی به روز استفاده شده و در خصوص تامین نیروی انسانی بیمارستان فرقانی نیز بخشی از نیروها تامین و بخشی دیگر با موافقت های صورت گرفته به زودی جذب می شوند.

* نهال بیمارستان فرقانی قم بعد از ۲۰ سال به بار نشست

بیمارستان فرقانی قم، نهالی که بعد از گذشت ۲۰ سال در دولت تدبیر و امید به بار نشست و امروز توسط دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی دولت تدبیر و امید رسما افتتاح و به بهره برداری رسید.

احداث این بیمارستان از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و با پیگیری مسئولان وقت و گام های اولیه خیر بزرگوار مرحوم فرقانی مراحل مقدماتی را طی کرد که تا سال ۱۳۹۳ با وقفه روبرو بود و از مهرماه سال ۹۳ بار دیگر عملیات اجرایی آن در دستور کار قرار گرفت که با افتتاح آن۴۰۰ تخت به مجموع تخت های بیمارستانی قم اضافه شد.

بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی فرقانی با ۳۵۰ تخت با متراژ ۲۷ هزار مترمربع دارای بخش های اورژانس، جراحی، آی سی یو(مراقبت های ویژه)، ان آی سی یو(مراقبت های ویژه نوزادان)، جراحی زنان، داخلی زنان، جراحی مردان، داخلی مردان، اطفال و بخش های جانبی مانند رادیولوژی و آزمایشگاه و فضاهای پشتیبان است.

این بیمارستان دارای ۱۱ اتاق عمل و ۲۰ تخت ICU است که چهار تخت آن مجهز به دستگاه دیالیز است، همچنین ۱۸ تخت ویژه NICU نیز در این بیمارستان دایر شده است.

واحدهای پشتیبانی از جمله استریل مرکزی، شسشتوی البسه، آشپزخانه و موتورخانه فول ظرفیت از دیگر بخش های این بیمارستان است.

*قم از نظر امکانات پزشکی و درمانی عقب مانده است

وزیر بهداشت پس از افتتاح این پروژه با ابراز خرسندی از تکمیل بیمارستان فرقانی عنوان کرد: این بیمارستان بعد از ۲۰ سال از آغاز ساخت آن به بار نشست که بی شک یکی از مجهز ترین بیمارستان های کشور به دلیل وجود تجهیزات و امکانات و همچنین حضور متخصصان و پرسنل خوب آن خواهد شد.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: خوشحالیم که پروژه ای که به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی قم بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی نداشت در دولت تدبیر با سرعت بالایی به ثمر رسید.

وی خاطرنشان کرد:قم از نظر امکانات پزشکی و درمانی عقب مانده است در حالی که این شهر قم حق بزرگی بر گردن نظام دارد اما بعد از ۳۷ سال شاهد افتتاح اولین بیمارستان بعد از انقلاب در قم هستیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: تعداد تخت های مورد نیاز قم ۵۰ درصد است و ۱۲۰۰ تخت بیمارستانی تاکنون ایجاد شده است که اکثرا فرسوده است و برای ۸۰ سال قبل بوده و مصمم هستیم در دولت تدبیر ۸۰۰ تخت را تحویل بدهیم.

وی یادآور شد:در این راستا چند پروژه مهم در حوزه درمانی را در قم آغاز کردیم که این شهر از استانداردهای منطقه ای عقب نماند البته این ها جدا از بیمارستان ۱۰۰۰ تخت خوابی است که رییس جمهوری در سفر خود به قم قول مساعد در رابطه با ساخت آن را داده اند.

هاشمی بیان کرد:همچنین این پروژه ها نیز جدای از بیمارستانی است که قراره برای بانوان در جوار جمکران ساخته شود امید است علاوه بر این ۸۰۰ تخت دولت آینده نیز همت کند و در کمترین زمان این خدمات در اختیار مردم شریف قم قرار بگیرد.

وی گفت: با توجه به جمعیت ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در شهر قم به ازای هر هزار نفر کمتر از یک تخت بیمارستانی وجود دارد که اغلب نیز فرسوده هستند.

* بیمارستان فرقانی خدمتی شایسته به مردم قم

در حاشیه این آئین فرماندار قم در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: بیمارستان فرقانی خدمتی شایسته و ارزشمند برای مردم قم است که از نعمت وجود آن به ویژه در محللات قدیمی و اصیل قم برخوردار شدند .
رضا سیار گفت:این پروژه نمونه در سطح کشور، توسط دولت تدبیر و امید به اتمام رسید البته کلنگ پروژه در دولت های قبل زده شده بود اما همتی برای تکمیل آن نبود تا اینکه با تلاش وزیر بهداشت و در طرح تحول سلامت به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات طرح توسعه نظام سلامت،گسترش و تجهیز بیمارستان ها و مراکز درمانی است که در این میان بیمارستان فرقانی از جمله طرح های منحصر به فرد در کشور در حوزه سلامت است.
وی گفت: امروز باید یادی مرحوم فرقانی از بانیان خیر بیمارستان داشته باشیم که همت اولیه با تلاش وی رقم خورد.

* هیچ بیمارستانی پس از انقلاب در قم ساخته نشده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم نیز در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: امروز شاهد افتتاح این بیمارستان بعد از گذشت ۲۰ سال هستیم و امیدواریم که بتوان نسبت به راه اندازی بیمارستان هزارتختخوابی و همچنین بیمارستان جمکران نیز اقدامات لازم را انجام دهیم.

ابوالفضل ایرانی خواه افزود: استان قم از نظر داشتن زیرساخت‌های درمانی مجهز با کلان‌شهرهای کشور فاصله بسیاری داشته است در این باره نخستین بیمارستان در قم توسط آیت‌الله حائری یزدی تأسیس شد که از آن زمان تاکنون بیش از ۹۰ سال می‌گذرد.

وی عنوان کرد:این بیمارستان بزرگترین و مجهز ترین بیمارستان کشور است که در قم به بهره برداری رسید این بنای مقدس توسط مرحوم فرقانی حدود ۲۰ سال پیش کلنگ‌زنی شد اما با توجه به برخی از تغییرات در زیرساختها متوقف شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت:این بیمارستان با اعتباری بیش از ۵۰۰ میلیارد‌ ریال از اعتبارات وزارت بهداشت و تسهیلات بانکی احداث شد در حالی که تنها ۳۳ درصد پیشرفت داشت بالاخره به ثمر نشست.

* بخش درمان قم همیشه مشکلات خاص خود را داشته است

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم نیز در این گفت و گو گفت: بخش درمان قم همیشه مشکلات خاص خود را داشت در چند سال اخیر اقدامات خوبی با استفاده از ظرفیت های مختلف چه حمایت دولت و خیرین در حوزه درمان در قم ایجاد شده است.

سید حسن رضوی افزود: در حال حاضر ۲۲۰۰ تخت در حال ساخت داریم که امروز ۳۵۰ تخت آن افتتاح می شود و به سمت شاخص های استاندارد می رویم که با تلاش های بسیار در حال تکمیل است.
رضوی بیان کرد:این بیمارستان با ۱۷۰ میلیارد تومان به ثمر نشست که بیشترین آن از اعتبارات دولتی بوده است البته مقداری نیز از طریق خیرین در ابتدای ساخت و ساز سرمایه گذاری شد.
وی خاطرنشان کرد:در روند تکمیل طرح نیز هیات امنای بیمارستان مبلغ ۵۰ میلیارد تومان وام گرفته شد همچنین بخشی از حمایت های مالی از علوم پزشکی قم و تجیهزات نیز از منابع ملی است.

*اقدامات دولت یازدهم در حوزه سلامت قابل تقدیر است

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای قم نیز در این گفت و گو عنوان کرد:در بحث درمان شهر قم ضریب اشتغال تخت های بیمارستانی بالاست از این رو ایجاد تخت از جمله نیازهای مهم در حوزه درمان است.

عباس ذاکریان تصریح کرد:این پروژه بعد از ۲۰ سال تکمیل شد و در این مدت روند ساخت و ساز با مشکلاتی همراه بود تا اینکه با تجهیزات روز و فضای کافی به بهره برداری رسید.

ذاکریان خاطرنشان کرد:بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اقدامات بسیار خوب و گسترده‌ای در زمینه درمان و بهداشت صورت گرفت که قابل تقدیر است.