بیست ویکمین جشنواره تئاترقم فرداعصر افتتاح می شود

رئیس انجمن تئاتر قم گفت:بیست ویکمین جشنواره تئاترقم فردا دوشنبه ساعت ۱۸ در خانه نمایش استان قم افتتاح می شود. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،علی فرحناک روز یکشنبه درگفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به روند اجرایی بیست و یکمین جشنواره تئاتر استانی قم، اظهار داشت:‌ اواخر سال ۹۷ فراخوان این جشنواره اعلام […]

رئیس انجمن تئاتر قم گفت:بیست ویکمین جشنواره تئاترقم فردا دوشنبه ساعت ۱۸ در خانه نمایش استان قم افتتاح می شود.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،علی فرحناک روز یکشنبه درگفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به روند اجرایی بیست و یکمین جشنواره تئاتر استانی قم، اظهار داشت:‌ اواخر سال ۹۷ فراخوان این جشنواره اعلام و ۳۷ نمایشنامه به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

رئیس انجمن تئاتر قم اظهار داشت: نمایشنامه‌های ارسالی به دبیرخانه این جشنواره بازخوانی و ۲۱ نمایش پس از تمرین توانستند به مرحله بازبینی برسند که از این تعداد نیز ۷ نمایش منتخب برای مرحله نهایی این جشنواره پذیرفته شد.

وی با بیان اینکه طبق قانون جشنواره تئاتر درکشور باید نمایش گروه‌های منتخب پیش از مرحله نهایی به نمایش عموم در بیایند، گفت: هر نمایش ۱۵ شب در ماه‌های اخیر اجرای عمومی انجام دادند که با استقبال خوب علاقه‌مندان مواجه شد.

فرحناک، توجه به استعدادیابی و آموزش هنروران و علاقه‌مندان مستعد را از جمله اولویت‌های این جشنواره دانست و افزود:جلسه های نقد و برسی تمام آثار به نمایش درآمده در قم، برگزار می‌شود ضمن اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی رای دانش آموزان دردستورکار قرارگرفت.

رئیس انجمن تئاتر قم تاکید کرد: برگزاری مسابقه کتابخوان، برگزاری کارگاه‌های تخصصی آموزشی با موضوع تئاتر کودک و نوجوان، تئاتر اسطوره و درام و همچنین نشانه شناسی تئاتر از جمله سرفصل های آموزشی این جشنواره است ضمن اینکه درحاشیه این جشنواره چهار کارگاه آموزشی در زمینه نمایش نامه‌نویسی، بازیگری و اقتصاد نمایشی برنامه ریزی شده‌است.

فرحناک اظهار داشت: نمایش «بمانی رفتی، بمانی رفته ای» به کارگردانی محمدرضا شاهمردی، نمایش «وداع با اسلحه» به کارگردانی شاهین سلطانی، نمایش «مهندس واشینگ کلوز» به کارگردانی ابوالفضل بلغندر و همچنین نمایش «اشک خدا» با کارگردانی مرضیه بنی علی از جمله آثار راه‌یافته به مرحله نهایی این جشنواره است.

وی ادامه داد: نمایش «پنج متری اول، بن بست سوم» به کارگردانی احمد شریفی فرد، نمایش «رأس ساعت پنج» به کارگردانی مهناز رود ساز و همچنین نمایش «غسال خان» به کارگردانی رضا جعفری از دیگر آثار راه‌یافته به مرحله نهایی بیست و یکمین جشنواره تئاتر استانی قم است.

فرحناک با بیان اینکه مرحله نهایی این جشنواره از ۲۱ آبان ماه در قم آغاز می‌شود، ادامه داد: بلیت‌های این جشنواره به صورت حضوری و همچنین از طریق سامانه قابل خریداری است ضمن اینکه علاقه‌مندان با خرید بسته‌های ویژه امکان حضور درکارگاه‌های تخصصی این جشنواره را خواهند داشت.

رئیس انجمن تئاتر قم برگزاری ۲ نمایشگاه تخصصی درحاشیه این جشنواره از جمله نمایشگاه پوستر تئاتر و عکس تئاتر را از جمله ویژگی‌های ممتاز این دوره از جشنواره دانست و اظهار داشت: ۳۲ اثر عکاسی از عکاسان استان در قالب نمای عکس تئاتر در حاشیه این جشنواره به نمایش درخواهد آمد.

فرحناک ادامه داد: آئین اختتامیه این جشنواره در روز دوشنبه ساعت ۱۸ در تالار شهید آوینی قم برگزار میشود و در این آئین از برگزیدگان این جشنواره و همچنین جشنواره عکس و پوستر تئاتر این استان تقدیر خواهد شد.

وی با بیان اینکه شعار جشنواره تئاتر امسال، جشن امید به فردایی روشن است گفت: موضوع‌های ارزشی از جمله دفاع مقدس، ارزش های اخلاقی و دینی از جمله نمایش‌های اولویت دار این جشنواره بوده‌است.

وجود ۵۰۰ هنرمند تئاتر، ۲۰ استاد هنر تئاتر و ۷۰ لیسانس تئاتر در حوزه‌های مختلف کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی، طراحی لباس، طراحی صحنه و گریم از جمله ظرفیت‌های تئاتر استان قم است.

تئاتر قم در زمینه‌های مذهبی- آئینی، کودک و نوجوان و دفاع مقدس ید طولایی داشته و اساتید و پیشکسوتان زیادی در این شهر تلاش فراوان برای تئاتر استان و کشور را متحمل شده‌اند.

قم دارای بیش از هشت گروه تئاتر فعال از جمله گروه تئاتر آئین، امروز، ایده، عرشیان، طراوت، سایه روشن، خانه پرواز و گروه تئاتر گاراژ تیاتر می‌باشد.