بسیج همه امکانات قمی هاجهت واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال

اعضای شرکت‌کننده در جلسه ستاد اطلاع‌رسانی دولت در قم به اتفاق بر ضرورت گسترش مراکز تزریق واکسن و بسیج همه امکانات برای واکسیناسیون تمام افراد بالای ۵۰ سال ساکن استان در کوتاه ترین زمان ممکن تاکید کردند. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،به نقل از  روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان […]

اعضای شرکت‌کننده در جلسه ستاد اطلاع‌رسانی دولت در قم به اتفاق بر ضرورت گسترش مراکز تزریق واکسن و بسیج همه امکانات برای واکسیناسیون تمام افراد بالای ۵۰ سال ساکن استان در کوتاه ترین زمان ممکن تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،به نقل از  روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم در این جلسه که صبح روز دوشنبه ۱۱ مردادماه ۱۴۰۰ برگزار شد، گفت: نیاز است به سرعت یک طرح بسیج همگانی برای افزایش میزان تزریق واکسن کرونا در قم صورت گیرد چرا که تمام امکانات لازم برای این کار در استان مهیاست و می‌توانیم تعداد تزریق واکسن را به چند برابر میزان موجود برسانیم.

بیژن سلیمان‌پور با انتقاد از عدم توجه برخی از شهروندان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزود: آمارهای ارائه شده در خصوص کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بسیار ناراحت کننده و فراتر از حد عادی انگاری است.

وی ادامه داد: وضعیت بیماری هم از نظر شیوع و هم از نظر تعداد مبتلایان و فوتی‌ها بسیار نامناسب است و در چنین شرایطی برگزاری تجمع‌ها و کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مهمترین نقطه ضعف به شمار می‌آید.

وی با اشاره به این که گسترش واکسیناسیون به عنوان راهکاری موثر در مقابله با شیوع ویروس کرونا اولویت استان است،‌ تاکید کرد: در این رابطه از همه گروه‌های مرجع همچون روحانیون،‌ اساتید دانشگاه،‌ پیشکسوتان، هنرمندان، ورزشکاران و سایر گروه‌های تاثیرگذار می‌خواهیم مردم را به تزریق هرچه سریع‌تر واکسن دعوت کنند.

معاون استاندار قم افزود: مراکز تزریق واکسن در قم تا حدی که نیاز باشد ایجاد خواهد شد و به دنبال آن هستیم که شرایط برای تزریق واکسن به افراد زیر ۵۰ سال نیز مهیا باشد تا روند واکسیناسیون استان سرعت بیشتری پیدا کند.

سلیمان‌پور با بیان این که کاهش رعایت نکات بهداشتی به زیر ۴۰ درصد به هیچ عنوان قابل قبول نیست،‌گفت: در مقابله با کرونا باید همه دستورالعمل‌های ارائه شده از سوی ستاد ملی را رعایت کنیم و اجازه ندهیم با کاهش رعایت‌ نکات بهداشتی،‌ کادر درمان بیش از این دچار زحمت شوند.

وی با اشاره به نزدیکی ایام ماه محرم و لزوم تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی برای برگزاری مطلوب مراسم‌های عزاداری، افزود: در این رابطه به دنبال برگزاری جلسه با متولیان برگزاری جلسه‌های عزاداری هستیم و می‌دانیم همچون سال گذشته اکثر هیئات‌ مذهبی دستورالعمل‌های بهداشتی را به نحو احسن رعایت خواهند کرد.

وی با بیان این که تصمیم‌های گرفته شده در این خصوص به زودی ارائه خواهد شد، ادامه داد: شیعه امام حسین(ع)‌ بصیر است و مطابق امر رهبر معظم انقلاب اجازه نمی‌دهد بی‌توجهی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی موجب برخی سو استفاده‌ها شود.

معاون استاندار قم همچنین از پیرغلامان اهل بیت(ع) خواست با استفاده از موقعیت ایجاد شده در آستانه ماه‌های محرم و صفر،‌ مردم را نسبت به تزریق واکسن تشویق کنند.

همه امکانات قم به مدت سه هفته برای واکسیناسیون بسیج شود

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این جلسه گفت: به دنبال کاهش گروه‌های سنی در بحث واکسیناسیون استان قم هستیم و اکنون افراد ۵۰ سال به بالا می‌توانند با مراجعه به مراکز منتخب نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند.

علی ابرازه تاکید کرد: گسترش مراکز تزریق واکسن به صورت خودرویی باید از جمله برنامه‌های استان در این بخش باشد تا از این طریق از تجمع افراد که خود عاملی برای گسترش کرونا است جلوگیری شود.

وی ادامه داد: برای موفقیت در اجرای برنامه واکسیناسیون و مقابله مطلوب با کرونا،‌ باید روند واکسیناسیون در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود و به همین دلیل نیاز است که همه امکانات استان قم به مدت سه هفته برای اجرای موفق این برنامه بسیج شود.

وی با اشاره به نقش واکسیناسیون در کاهش مرگ ناشی از کرونا،‌ افزود: درحال حاضر حدود ۱۳۰ تن بر اثر ابتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی قم بستری هستند که هیچ کدام از این افراد دریافت کننده واکسن کرونا نبودند.

مشاور وزیر بهداشت گفت: با گسترش روند واکسیناسیون و استقبال مردم قم از آن،‌ می‌توانیم در آینده شرایط بهتری داشته باشیم و از شکل‌گیری پیک‌های احتمالی بعدی جلوگیری کنیم.

وی بیان کرد: نیاز است تا افرادی هم که سابقه ابتلا به ویروس کرونا و بهبودی از آن را دارند،‌ نسبت به دریافت واکسن و افزایش ایمنی بدن خود در برابر این ویروس اقدام کنند.

وی ادامه داد: با وجود تزریق واکسن کرونا،‌ حتی در صورت ابتلا احتمالی به این بیماری که امکان آن بسیار محدود است،‌ میزان مرگ تا حد زیادی(نزدیک به صفر) کاهش می‌یابد و این از مهمترین نکاتی است که باید برای مردم بیان و ایشان نسبت به دریافت واکسن تشویق شوند.

وضعیت کرونا در قم به هیچ عنوان مطلوب نیست

همچنین در این جلسه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: متاسفانه وضعیت کرونا درقم اصلا مطلوب نیست و در اوج پیک این بیماری در سطح استان هستیم.

سیامک محبی تاکید کرد: این پیک نسبت به تمام پیک‌های قبلی سهمگین‌تر است و میزان تاب‌آوری سیستم بهداشت و درمان را تحت تاثیر خود قرار داده ‌است.

وی ادامه داد: با اعلام وضعیت قرمز در پیک‌های قبلی همراهی بیشتری را از سوی مردم شاهد بودیم،‌ اما این همراهی در پیک کنونی کاهش یافته و عادی انگاری مردم به یکی از نقاط آسیب پذیری در مقابله با ویروس کرونا تبدیل شده که تبعات خطرناکی درپی خواهد داشت.

وی افزود: اکنون بیش از ۷۰۰ بیمار کرونا مثبت در مراکز درمانی استان بستری هستند که این آمار با اضافه کردن تعداد افرادی که با مراجعه روزانه و بستری موقت از خدمات بیمارستانی برخوردار می‌شوند، بسیار بیش از این خواهد شد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: از نظر شیوع بیماری و تعداد فوتی‌ها وضعیت خوبی نداریم و در این شرایط  تاب آوری کادر درمان هم که طی چند ماه گذشته فرصت استراحت پیدا نکردند،‌ رو به کاهش است.

وی با اشاره به وضعیت قرمز استان از منظر شیوع ویروس کرونا، افزود: اگر شرایط به همین روند طی شود و مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهتمام لازم را نداشته باشند آمار بستری و فوتی‌های استان در اثر کرونا طی‌ هفته‌های آینده نیز بیشتر خواهد شد.

محبی همچنین با اشاره به تزریق بیش از هفت هزار واکسن طی روز گذشته در قم گفت: با این میزان تزریق رکورد استان در این موضوع شکسته شد و ما با ایجاد مراکز جدید به دنبال تزریق روزانه ۲۰ هزار دوز واکسن در قم هستیم.

قم از بیست و سوم تیرماه وارد مناطق قرمز و پرخطر کرونایی کشور شده ‌است.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir  و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.