معاون اجرایی کانون فرهنگی هنری تبیان در استان قم:

بسیاری از مواکب اربعین، از دل مساجد شکل گرفته است

ناصری با اشاره به برپایی شهرک بازی معارفی کانون فرهنگی هنری تبیان در مسیر پیاده روی نجف به کربلا گفت: بسیاری از موکب های اربعین، از دل مساجد و حسینیه ها شکل گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،محمد حسن ناصری امروز(چهارشنبه ۱۶شهریور) در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به نقش مساجد در احیای پیاده روی اربعین به عنوان رویدادی جهانی اظهار داشت: حرکت اربعین و این اتفاق بزرگ در یک پیاده روی جهانی، پایگاه چند ده میلیونی است که با حضور معنوی مسلمانان و شیعیان و حتی برخی از ادیان برگزار می شود.
معاون اجرایی کانون فرهنگی هنری تبیان در استان قم افزود: هر کس سهمی در این حضور معنوی دارد؛ پس اربعین می تواند رسانه ای برای انتقال پیام به مردم جهان باشد، در واقع پیاده روی اربعین، فرصتی مهم برای انتقال مفاهیم و پیام معنوی به جهان است.
وی با اشاره به حضور مردم و رسانه ها از اقصی نقاط جهان در پیاه روی اربعین بیان کرد: باید از این ظرفیت جهانی حداکثر استفاده را داشته باشیم و از نظر خدماتی و فرهنگی و اجتماعی برای آن برنامه ریزی کنیم.
ناصری با بیان اینکه اربعین رویدادی مردمی است عنوان کرد:موکب هایی که در مسیر پیاده‌روی اربعین به زائران خدمت رسانی می کنند با هزینه های چند صد میلیون دلاری، مردمی بوده و بانیانی آن را تامین کرده اند و این جوشش و خدمت رسانی به زائران، مردمی است.
وی تصریح کرد: دولت ها در بهترین حالت، نقش حمایتی و پشتیبانی از اربعین را دارند، ولی اصل کار بر عهده مردم است، در این راستا مهم ترین پایگاهی که مسلمانان جهان و شیعیان در آن جمع می شوند و به خدمت می پردازند نیز مساجد است و بسیاری از موکب های اربعین، از دل مساجد و حسینیه ها شکل گرفته اند.
معاون اجرایی کانون فرهنگی هنری تبیان خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم بین اربعین و مساجد پلی ایجاد کنیم، بهترین خروجی و نتیجه به دست می آید،مساجد همواره پایگاه مردمی و عبادی و اجتماعی و سیاسی بوده اند و فعالان مسجدی در بسیاری از رویدادها حضور داشته اند و و برنامه ریزی برعهده این ها بوده است.
وی تصریح کرد: در واقع قسمت عظیمی از تکاپوی موکب ها و حضور در پیاه روی و خدمت به زائران و جنب و جوش در جامعه مذهبی بر عهده خادمین و فعالان مسجد است که این اتفاقات را رقم می زنند، چرا که کارکرد مسجد از زمان پیامبر(ص) تاکنون این گونه تعریف شده و این کارکرد را حفظ کرده است.
ناصری در مورد جایگاه مساجد گفت: مسجد صرفا یک محل برای عبادت نیست، بلکه محل رجوع مردم و رفع مشکلات و تربیت و آموزش و ساماندهی امور و پایگاه جهاد و نهضت است، در دوران انقلاب و به خصوص از زمان جنگ پشتیبانی های زیادی از سوی مساجد وجود داشت و در دفاع مقدس تامین ارزاق وپشتیبانی از جنگ و شناسایی و اعزام نیروها و فعالیت های و حتی تشکیلاتی پس از جنگ در دل مساجد انجام شده است.
وی افزود: جایگاه مساجد در پیاده روی اربعین بسیار مهم است، چرا که مساجد، پایگاه فعال مردمی هستند و مردم به مسجد رجوع می کنند و مسجد در بسیاری از شهرها محور امور شده و مشکلات مالی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در مساجد حل و فصل می شود،برخی از مساجد نیز ساعات زیادی در طول شبانه روز در خدمت مردم هستند.
معاون اجرایی کانون فرهنگی هنری تبیان عنوان کرد: همچنین کانون های فرهنگی و هنری و پایگاه های بسیج در مساجد فعال است و امروز بسیاری از این ظرفیت در راستای برگزاری اربعین نیز قرار گرفته و فعالان اربعین از مساجد مشغول به خدمت هستند.
وی بیان کرد: به خوبی می توان پیوند بین مسجد و ظرفیت های اربعین را دید، در مورد معرفت افزایی نسبت به پیاده روی اربعین نیز اتفاق خوبی رقم می خورد و برای موکب ها بحث رفاهی زائران را تامین می کنند، این بخش از کار بسیار مهم است، بخشی نیز در این چند ساله روندی رو به رشدی گرفته که در حوزه های فرهنگی است.
ناصری با ابراز خرسندی از استقبال مردم از فعالیت های فرهنگی در اربعین اظهار داشت: در پیاده روی اربعین گاهی تا سی میلیون زائر این مسیر را می پیماید و این ارتشی سی میلیونی با یک هدف، ظرفیت عظیمی را دنبال می کند و می توان در بحث ظهور و مهدویت از این ظرفیت استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد: بحث منجی در همه ادیان وجود دارد و مهم ترین کاری که می توان در اربعین انجام داد گره زدن دلهای مسلمین و ادیان مختلف به آرمانهای مهدویت است، هر کس قدمی بردارد مهم ترین رسالت را عهده دار شده است، باید برای افزایش موکب های فرهنگی تلاش کرد.
معاون اجرایی کانون فرهنگی هنری تبیان گفت: در موکب های فرهنگی مسائلی چون بحث‌های قرآنی و مهدویت و فلسفه عاشورا مطرح می شود و می توان در جهت ارتقای آگاهی و بصیرت مردم و شناخت دشمنان و یزیدیان زمان از آن بهره گرفت.
وی ادامه داد: برخی از افراد داخلی دل در گرو غرب دارند نتیجه ای هم نگرفتند، این مسائل باید برای مردم دنیا تبیین شود، در این باره تابویی از استکبار جهانی وجود دارد که باید شکسته شود.
ناصری عنوان کرد: اربعین باید با ظرافت های خاص خودش تبیین شود، چون مواضع مختلفی وجود دارد، جای شکر و خوشحالی دارد که موکب های فرهنگی نیز مستقر می شوند و صرفا وظیفه شان خدمات اولیه نیست، اربعین ظرفیت های زیادی دارد چون دل ها در این سفر آماده است.
وی بیان کرد: سازمان ها و نهادهایی مانند آموزش و پرورش و ارشاد و صدا و سیما اگر بخواهند چنین کار فرهنگی انجام دهند سالها همه بودجه و تلاش شان با این یک هفته برابری می کند و تحولات چشمگیری در پیاده روی اربعین رقم می خورد.
معاون اجرایی کانون فرهنگی هنری تبیان تصریح کرد: حرکت اربعین نقش مهمی در زنده نگهداشتن نهضت عاشورا دارد و احیای ستم ستیزی و امر به معرو ف و نهی از منکر بهترین مصداق برای احیای اربعین است.
وی اظهار داشت: امام خمینی(ره) فرمودند این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگهداشته است و مصداق آن را می توان در اربعین دید که روح تازه ای بر نهضت حسینی می دمد، این پیاده روی عظیم را باید به مهدویت وصل کرد، به گفته مرحوم آیت الله بهجت امام زمان(عج) پس از ظهور، خد را به واسطه امام حسین(ع) به همه عالم معرفی می کند، در آن زمان باید همه عالم امام حسین(ع) را شناخته باشند و پیاده روی اربعین بهترین فرصت برای این کار است.
معاون اجرایی کانون فرهنگی هنری تبیان در ادامه با اشاره به فعالیت های این کانون در ایام اربعین گفت: امسال به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و با هدف بهره‌برداری از ظرفیت‌های اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد، موکب «مادر و کودک» در فضایی به مساحت تقریبی ۶۰۰ متر مربع برپا می شود. این موکب در بخشی از فضای موکب حضرت زهرا (س) و در عمود ۲۸۷ بین مسیر نجف تا کربلا فعالیت خواهد داشت.
وی ادامه داد: یکی از بخش‌های موکب مادر و کودک، شهربازی معارفی است که با همکاری کانون فرهنگی هنری «تبیان» از شهر مقدس قم راه اندازی شده و در آن فعالیت‌های مختلفی اجرا می‌شود و ما سعی کردیم در قالب دو بازی معارفی و دینی، مبلغ و مروج آموزه‌های دینی برای کودکان و نوجوانان باشیم.
ناصری افزود: بازی اول «کاروان زیارت» نام دارد که برای رده‌ سنی ۳ تا ۷ سال برنامه ریزی شده است. در این بازی سعی می‌شود که با محوریت ولایت امیرالمومنین(ع)، داستان غدیر خم برای مخاطبین روایت شود؛در واقع به زبان کودکانه و با استفاده از ابزار و رسانه‌ بازی به بهترین شکل ممکن هدف مد نظر این بازی که رساندن پیام ولایت امیرالمومنین(ع) مطرح می شود.
معاون اجرایی کانون فرهنگی هنری تبیان ادامه داد: بازی دوم بازی «دشمن شناسی» است، در این بازی که برای مخاطبین ۶ تا ۱۲ سال برنامه ریزی شده است، قصد داریم استکبار جهانی و دشمنانی که بیشترین ضربه را به اسلام و مسلمین دارند وارد می‌کنند را به مخاطب کودکمان بشناسانیم.
وی افزود: در این بازی جنایت‌هایی که آمریکا و اسراییل علیه بشریت علیه مسلمانان جهان روا داشتند را اعلام می‌کنیم و بچه‌ها با استفاده از تانک‌هایی که به همت خود کانون طراحی و ساخته شده، این دشمنان را مورد هدف قرار می دهند.
ناصری ادامه داد: ما سعی کردیم در قالب این دو بازی یک کار فرهنگی را انجام بدهیم و به شیوه کاملا غیر مستقیم و با استفاده از جدیدترین روش انتقال پیام و معارف در دنیا یعنی با استفاده از بازی و سرگرمی این هدف را دنبال کنیم.