بستری‌های کرونایی درقم با شیب تندی درحال افزایش است

مدیرگروه آموزش و ارتقا سلامت مرکز بهداشت قم با اشاره به‌افزایش تعداد بیماران کرونایی دراین استان گفت: وضعیت بستری‌های کرونایی در قم با شیب تندی درحال افزایش است. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از ایرنا،محمد تقی سلطانی روز دوشنبه در جلسه شورای اطلاع رسانی قم در تالار کرامت استانداری اظهار داشت: نرخ […]

مدیرگروه آموزش و ارتقا سلامت مرکز بهداشت قم با اشاره به‌افزایش تعداد بیماران کرونایی دراین استان گفت: وضعیت بستری‌های کرونایی در قم با شیب تندی درحال افزایش است.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از ایرنا،محمد تقی سلطانی روز دوشنبه در جلسه شورای اطلاع رسانی قم در تالار کرامت استانداری اظهار داشت: نرخ رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قم کاهش چشمگیری داشته و به ۴۸ درصد رسیده‌است.

وی شیب تند افزایش بستری‌های کرونایی در مراکز درمانی استان را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: تعداد مراجعه کنندگان به‌مراکز ۹ گانه جامع سلامت از یکهزار و ۵۵۰ مورد به ۲ هزار و ۳۷۴ مورد افزایش یافته‌است.

سلطانی در ادامه همچنین یادآور شد: طی یک هفته منتهی به‌هجدهم تیرماه یکهزار و ۹۱۳ بیمار را شناسایی کردیم که نسبت به‌هفته قبل از آن که هزار و ۲۲۹ مورد بوده رشد چشمگیری داشته‌است.

مدیر گروه آموزش مرکز بهداشت قم گفت: موارد مثبت آزمایش‌های پی. سی‌. آر نیز به ۴۶ درصد رشد پیدا کرده‌است.

وی تاکید کرد: این آمار و اطلاعات که نشان دهنده قدرت اپیدمی در موج پنجم بیماری است، زنگ خطر را به‌صدا درآورده است و اگر توجه نکنیم، قطعا دچار بحران خواهیم شد.

سلطانی یادآور شد: موارد فوتی که انتظار داریم یک ماه بعد از اوج گیری بیماری افزایش یابد، همچنان روند ثابتی دارد.

وی با اشاره به‌اضافه شدن هفت منطقه قرمز کرونایی به‌مناطق کرونایی استان گفت: ۱۲ منطقه قرمز، ۹ منطقه نارنجی و ۲ منطقه نارنجی کرونایی درقم وجود دارد.

مدیرگروه آموزش مرکز بهداشت قم همچنین با اشاره به‌واکسینه شدن ۵۹ هزار و ۱۳۲ تَن در دُز نخست واکسن کرونا در استان گفت: ۲۶ هزار و یک مورد نیز دُز دوم را دریافت کردند که در مجموع ۸۵ هزار و ۱۳۳ دُز واکسن تزریق شده که از این تعداد ۱۰ هزار و ۵۷۳ دُز واکسن کووبرکت ایرانی می‌باشد.

وی با اشاره به‌مراجعه قابل توجه به‌مراکز واکسیناسیون و استقبال خوب مردم قم از تزریق واکسن طی روزهای گذشته بیان کرد: رکورد تزریق روزانه پنج هزار دُز واکسن را در این استان تجربه کردیم.

قم از روز بیست و سوم تیرماه جاری از منطقه نارنجی وارد مناطق قرمز و پرخطر کرونایی کشور شد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی کووید۱۹ می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.