برگزاری کنگره ملی نکوداشت آیت‌الله سید محمد محقق داماد (ره) درقم

کنگره ملی نکوداشت آیت‌الله سید محمد محقق داماد (ره) درقم برگزار و  هم‌زمان با برگزاری این آیین در قم، ۲۱ جلد موسوعه تقریرات و شرح‌حال این عالم و فقیه بزرگ جهان اسلام رونمایی خواهد شد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا مختاری روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران که در سالن جلسات اداره […]

کنگره ملی نکوداشت آیت‌الله سید محمد محقق داماد (ره) درقم برگزار و  هم‌زمان با برگزاری این آیین در قم، ۲۱ جلد موسوعه تقریرات و شرح‌حال این عالم و فقیه بزرگ جهان اسلام رونمایی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا مختاری روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران که در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان  قم برگزار شد، اظهار داشت: ایده برگزاری این آیین طی ۲ سال گذشته و مقارن با پنجاهمین سالگرد رحلت آیت‌الله محقق داماد شکل گرفت و مقرر شد همایشی همراه با چاپ و نشر آثار این فقیه وارسته و مجاهد برگزار شود.

وی با اشاره به اهتمام ویژه مرحوم محقق داماد به امر تدریس و تربیت شاگردان خاطرنشان کرد: بیشتر شاگردان او از شخصیت‌های تراز اول حوزه هستند.

مختاری گفت: آثار زیادی از این عالم بزرگ به‌جای نمانده و هر چه است شامل تقریرات درس وی می‌باشد که توسط شاگردانش به رشته تحریر درآمده است.

وی یادآور شد: او جزو پیشگامان نهضت انقلاب اسلامی و از همراهان امام راحل بود تا جایی که ساواک از پخش خبر ارتحال او از بلندگوی حرم حضرت معصومه (س) ممانعت کرد.

مختاری با اشاره به احیا، تصحیح و نشر تقریرات محقق داماد توسط موسسه کتاب‌شناسی شیعه زیر نظر و اشراف آیت‌الله رضا استادی تصریح کرد: این تقریرات که به‌وسیله شاگردان آن مرحوم ازجمله آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی و آیات محمد مومن، طاهری اصفهانی، موسوی اردبیلی و سید علی داماد نوشته‌شده در یک دوره ۲۰ جلدی آماده‌شده که در آیین نکوداشت آن رونمایی می‌شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن یک جلد تحت عنوان آموزگار فقاهت دربرگیرنده شرح‌حال آن مرحوم نیز رونمایی خواهد شد.

مختاری همچنین با اشاره به انتشار مطالبی پیرامون افکار و اندیشه‌های این شخصیت بزرگ حوزه علمیه قم در سه مجله تخصصی حوزه افزود: یک‌صد دفتر از کل تقریرات آن مرحوم نیز در قالب یک لوح فشرده جمع‌آوری‌شده که در این آیین توزیع می‌شود.

دبیر اجرایی آیین نکوداشت آیت‌الله محقق داماد نیز در ادامه این نشست خبری بابیان اینکه ستاد برگزاری این آیین در آذرماه سال ۹۶ به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با عضویت مرکز مدیریت حوزه و آستان مقدس حضرت معصومه(س) و برخی نهادهای فرهنگی دیگر تشکیل شد، افزود: بر این اساس دو دبیرخانه علمی و اجرایی نیز فعال شد.

مهدی محمدی، زمان برگزاری این آیین را روز ۱۲ دی‌ماه جاری در پژوهشکده علوم و معارف قرآنی علامه طباطبایی (ره) قم عنوان کرد و افزود: این آیین با پیام رهبر معظم انقلاب آغاز می‌شود و به ترتیب سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیات علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، رضا استادی عضو جامعه مدرسین و رئیس شورای سیاست‌گذاری این آیین، یکی از افراد خانواده آن مرحوم و در پایان نیز آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید سخنرانی می‌کنند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین هماهنگی اعضای ستاد در قم، برگزاری بیش از ۱۰ جلسه با دبیر علمی و جلسه‌های مختلف مشورتی را ازجمله اقدام‌های انجام‌شده برای برپایی این آیین ذکر کرد و گفت: پنج مستند ۲۵۰ دقیقه‌ای و هفت تیزر تبلیغاتی ۵۰ ثانیه‌ای نیز برای پخش از صداوسیما تولیدشده است‌.

آیت­‌الله سید محمد موسوی محقق­ احمدآبادی معروف به «محقق داماد»، در سال ۱۳۲۵ هجری قمری برابر ۱۲۸۶هجری شمسی، در روستای احمدآباد از توابع اردکان یزد متولد شد.

این عالم فرزانه و فقیه دانش‌پرور، پس از تحمل ۷۵ روز بیماری، در تاریخ دوم ذی‌­الحجه ۱۳۸۸ قمری برابر با اول اسفند ۱۳۴۷ خورشیدی در اثر سکته قلبی دارفانی را وداع گفت و در حرم حضرت معصومه به خاک سپرده شد.

از تألیف‌های مرحوم داماد چند اثر باقی‌مانده که مهم‌ترین و عمده‌ترین آن‌ها حواشی بر کتاب العروه الوثقی اثر ارزشمند فقهی آیت‌الله طباطبایی است، که به قلم خود آن مرحوم نوشته‌شده است، برخی از دروس او را شاگردانش تقریر کرده و به رشته تحریر درآورده‌اند.

سید موسی حسینی کاشانی نیز درنشست خبری کنگره نکوداشت آیت الله محقق داماد اظهار داشت: برگزاری این آیین درقم از توفیق‌ها و افتخارهای بزرگ مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم می‌باشد.

وی اظهارداشت:‌تجلیل از مفاخر فرهنگی کشور و جهان اسلام و تشیع و معرفی آنان به نسل جدید، از جدی‌ترین وظایف مسئولان‌ و دست اندرکاران فرهنگی به شمار می‌آید.

حسینی کاشانی گفت: کنگره نکوداشت آیت الله محقق داماد که با نظر مثبت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ترتیب یافته از جمله اقدامات فرهنگی است که برای آن برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته و آثار و نتایج پربار و ماندگاری را نیز برای تشنگان معرفت به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: دراین آیین تمام ابعاد در نظر گرفته شده تا علاوه بر متخصصان، مردم و اقشار مختلف جامعه نیز از آن استفاده کنند.

وی برگزاری این کنگره  با همکاری وزارت ارشاد و چند نهاد دیگر فرهنگی کشور را اتفاق خجسته‌ای توصیف کرد، و با تاکید بر ضرورت تداوم‌ این تعامل‌های فیمابین، افزود: با تدابیر و تمهیدات اندیشیده شده قرار است، مراسم به صورت زنده و مستقیم‌ ازشبکه چهارم و نور پخش شود.

حسینی کاشانی درپایان بیان کرد: این مراسم یک آیین ملی است و خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف استان باید با همین رویکرد آن را به خوبی بازتاب دهند.

کنگره نکوداشت مرحوم آیت الله محقق داماد ۱۲ دی‌ماه جاری از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۱:۴۵ در پژوهشکده علوم و معارف قرآنی علامه طباطبایی (ره) قم برگزار می‌شود.

در این آیین چند تن از شخصیت ها و بزرگان فرهنگی و حوزوی از جمله سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور و آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید سخنرانی می‌کنند

آیت­‌الله سید محمد موسوی محقق­ احمدآبادی معروف به «محقق داماد»، در سال ۱۳۲۵ قمری برابر ۱۲۸۶ شمسی، در روستای احمدآباد از توابع اردکان یزد متولد شد. این عالم فرزانه و فقیه دانش پرور، در تاریخ دوم ذی‌­الحجه ۱۳۸۸ قمری برابر با اول اسفند ۱۳۴۷ خورشیدی در اثرسکته  قلبی درگذشت و در حرم حضرت معصومه به خاک سپرده شد. از تألیف های مرحوم داماد چند اثر باقی مانده که مهم‌ترین و عمده‌ترین آنها حواشی بر کتاب العروه الوثقی اثر ارزشمند فقهی آیت‌الله طباطبایی است، که به قلم خود آن مرحوم نوشته شدهاست، برخی از دروس او را شاگردانش تقریر کرده و به رشته تحریر درآورده اند که برخی از این تقریرات به زیور طبع آراسته گشته‌است.