برگزاری همایش حقوق شهروندی درنظام اداری در قم

معاون سیاسی امنیتی استاندار قم از برگزاری همایش حقوق شهروندی در نظام اداری با حضور شهین‌دخت ملاوردی مشاور ویژه رئیس‌جمهور در قم خبر داد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، احد جمالی پیش از ظهر امروز در نشست‌خبری با اشاره به  ابعاد اجرایی حقوق شهروندی در نظام اداری اظهار داشت: با تصویب حقوق شهروندی در […]

معاون سیاسی امنیتی استاندار قم از برگزاری همایش حقوق شهروندی در نظام اداری با حضور شهین‌دخت ملاوردی مشاور ویژه رئیس‌جمهور در قم خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، احد جمالی پیش از ظهر امروز در نشست‌خبری با اشاره به  ابعاد اجرایی حقوق شهروندی در نظام اداری اظهار داشت: با تصویب حقوق شهروندی در نظام اداری در شورای عالی اداری اجرا و پیگیری آن برعهده استانداری‌ها گذاشته‌ شده است.

وی با یادآوری و بازخوانی قسمت‌هایی از حقوق شهروندی ابلاغ‌شده از سوی رئیس‌جمهور افزود: حقوق شهروندی در نظام اداری در ۵ فصل و ۱۹ ماده  از حقوق شهروندی اقتباس شده و به تصویب شورای اداری رسیده است که باید در گام نخست مردم را با این حقوق آشنا کنیم.

معاون سیاسی امنیتی استاندار قم مهم‌ترین اصل در این نظام‌نامه را اداره کشور بر اساس قانون مداری و شفافیت دانست و خاطرنشان کرد: از دیگر فصل‌های بیان‌شده در حقوق شهروندی در نظام اداری، حق برخورداری و دسترسی به اطلاعات است که ادارات  باید در ارائه این اطلاعات به مردم کوتاهی نکند.

جمالی، استانداری را در ارائه اطلاعات و قابل‌دسترس بودن آن برای عموم مردم پیش‌قدم معرفی کرد و گفت: استانداری در ایجاد و راه‌اندازی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات پیشگام بوده و مردم با عضویت در این سامانه می‌توانند اطلاعات موردنظر خود را کسب کنند.

وی به دیگر فصل این نظام‌نامه اشاره کرد و تصریح کرد: حق آگاهی به‌موقع از تصمیمات و فرآیندهای اداری و همچنین رسیدگی به‌موقع و منصفانه به شکایات و اعتراضات از حقوق ذکر شده مردم در این نظام‌نامه است که با اینکه تا حدودی در ادارات اعمال می‌شود اما همه ادارات موظف هستند در جهت اجرای کامل آن گام بردارند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار قم به تکالیف کارکنان دستگاه‌های اجرایی نسبت به حقوق شهروندی در نظام اداری نیز اشاره کرد و افزود: ایجاد میز خدمت در ادارات یکی از بایدهای است که هر چه سریع‌تر برای ارائه خدمات مطلوب‌تر به مردم در ادارات باید راه‌اندازی شده تا مردم از خدمات ادارات به بهتر نحو استفاده کنند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره مشکلات مسکن مهر و حق برخورداری مردم از مسکنی با استانداردهای لازم تصریح کرد: متأسفانه جانمایی مسکن مهر به‌صورت علمی انجام‌نشده و باید زیرساخت‌های موردنیاز قبل از ساخت به‌صورت کامل ایجاد می‌شده است.

جمالی اعتراض مردم قم را درباره مشکلات مسکن مهر نسبت به استان‌های دیگر بسیار کمتر دانست و بیان کرد: یکی از اساسی‌ترین مشکلات مردم در پردیسان و مسکن مهر مسئله فاضلاب بوده که باید هر چه سریع‌تر این مشکل حل شود.

وی از برگزاری همایش حقوق شهروندی در نظام اداری خبر داد و اظهار داشت: این همایش با حضور شهین‌دخت ملاوردی مشاور ویژه رئیس‌جمهور در روز دوشنبه ۲۷ آذر در تالار معصومیه فرمانداری قم برگزار خواهد شد.

همچنین مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری قم از تشکیل ستاد صیانت از حقوق شهروندی در ادارات استان قم خبر داد.

عطاء‌الدین قاسمی  با اشاره به اجرای حقوق و شهروندی و نحو اجرای آن در استان اظهار داشت: استانداری موظف به اجرا و نظارت بر چگونگی اجرای حقوق شهروندی در نظام اداری در استان بوده و تمام ضوابط اجرای آن توسط رئیس‌جمهور ابلاغ‌شده است.

وی منشور حقوق شهروندی را مطابق با آرمان‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری اعلام کرد و افزود: دولت باید در جهت ارائه خدمات با آسان‌ترین شکل آن به مردم گام برداشته تا شاهد رضایت‌مندی مردم از سیستم اداری را باشیم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم از تشکیل ستاد صیانت از حقوق مردم در ادارات خبر داد و تصریح کرد: این ستاد با ریاست رئیس دستگاه مربوطه و حضور یک نماینده برای اجرای کامل حقوق شهروندی در نظام اداری تشکیل خواهد شد.

قاسمی آگاهی بخشی به مردم جهت ایجاد روحیه مطالبه گری را تنها راه اجرای کامل این منشور در کشور عنوان کرد و گفت: تنها با مطالبه گری مردم و آگاهی آن‌ها از همه حقوق خود می‌توانیم ضمانت اجرای درست منشور حقوق شهروندی را در جامعه به مردم بدهیم.

وی ایجاد و تأسیس مراکزی مانند کلینیک حقوقی در دانشگاه مفید را یکی از بهترین راه‌های آگاهی مردم از حقوق خود عنوان و بیان کرد: مطالبه گری درست در سایه آگاهی ایجاد می‌شود و راه‌اندازی مراکزی این‌چنینی مردم را در دستیابی به اطلاعت درست کمک می‌کند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم اداره ثبت‌احوال، شرکت توزیع برق و اداره اقتصاد و دارای را در اجرای حقوق شهروندی در نظام اداری دارای رتبه اول تا سوم استان معرفی کرد و گفت: اداره ثبت‌احوال، شرکت توزیع برق و اداره اقتصاد و دارای در ارزیابی‌های انجام‌شده بهترین و کامل‌ترین خدمات را در سیستم اداری به مردم ارائه می‌دهند که بسیار قابل‌تقدیر است.