برگزاری نخستین نشست کتاب خوان ویژه نخبگان جوان استان قم

به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم و با همکاری و مشارکت بنیاد نخبگان قم و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم؛ نخستین نشست کتاب خوان ویژه نخبگان جوان قم برپا شد . به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم؛ […]

به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم و با همکاری و مشارکت بنیاد نخبگان قم و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم؛ نخستین نشست کتاب خوان ویژه نخبگان جوان قم برپا شد .

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم؛ نخستین نشست کتاب خوان ویژه جوانان نخبه استان، با حضورحجت الاسلام  امیرعطااله جباری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم؛ محمد محمدرضایی رئیس بنیاد نخبگان استان قم؛ مهندس وحید میرزایی معاون اداره کل کتابخانه ها و شماری از دانشجویان برتر و استعدادهای درخشان برگزار شد.

در این نشست ۵ نفر ازنخبگان جوان و علاقمند به مطالعه به معرفی کتابهای خوانده شده خود به شرح زیر پرداختند:

محمدمعین فاضلی از نخبگان دکتری مهندسی فناوری اطلاعات گرایش مدیریت سیستم های اطلاعاتی، به معرفی کتاب «چکیده ای از اندیشه های بنیادین اسلامی» نوشته آیت الله محمد تقی مصباح یزدی پرداخت و گفت: موضوع کتاب درباره اسلام و عقاید، هستى شناسى، معرفت شناسى، فلسفه سیاست و حقوق و انسان شناسی فلسفی و همینطور اخلاق می باشد که بنیادهای معارف اسلامی را تشکیل می دهند.

فاضلی افزود: این کتاب از مجموعه سخنرانی های ایشان در مهر۱۳۷۸در لبنان و در جمع فرهیختگان بیان شده و شامل ۱۵ گفتار است که بررسی دیدگاه های سیاسی اسلام و غرب و تبیین نظریه ولایت فقیه بخشی از مباحث مهم کتاب به شمار می رود.

وی  مطالعه این کتاب موجز و گویا را به کسانى که علاقه مند آشنایى با اندیشه هاى بنیادین اسلامى هستند، ولى فرصت کافى براى مطالعه کتاب هاى تخصصى و مفصل در این زمینه را ندارند، پیشنهاد کرد.

ایمان نریمانی از دیگر نخبگان و کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی(گرایش مدیریت اطلاعات)، کتاب «هنرمندانه بقاپید» نوشته آستین کلئون؛ ترجمه سامان شاهین پو را معرفی کرد و گفت: این کتاب با محوریت چگونگی خلاقیت و آفرینش یک ایده نو است که این نوآوری از چندین تفکر در گذشته به وجود آمده است.

وی افزود: موضوع کتاب درباره روانشناسی موفقیت و افراد خلاق می باشد وی سپس متنی از کتاب را با این عنوان خوانش کرد: «زندگی به تنهایی یک تجارت است که اغلب با از بین بردن شور و شوق و مردودسازی پُر شده است.. مردم عاشق زمانی هستند که رازهایتان را بیرون می‌ریزید. بعضی اوقات اگر در آن زمینه خبره باشید با خرید آنچه برای فروش گذاشته‌اید شما را تشویق می‌کنند.»

نریمانی گفت: اگر دوست دارید خلاقیت را جدی‌تر بیاموزید مطالعه این کتاب را پیشنهاد می کنم.

زهرا عبدلی از روشندلان جوان و کارشناس راهنمایی و مشاوره، به کتاب « دالان بهشت» نوشته نازی صفوی اشاره کرد و گفت: این کتاب در قالب رمانی پرفروش و عاشقانه که مشکلات دختران جوان و رفتارهای ناپخته آنان با معضلات زندگی را بیان می کند و به آسیب شناسی مسائل خانودگی می پردازد.

وی گفت: در این رمان پرهیجان و …. راهکارهایی نیز ارائه شده و به حفظ کانون خانواده تاکید می کند.

عبدلی افزود: شخصیت اول داستان نیز دختری به نام مهناز است که به پیشنهاد خانواده اش ازدواج می کند و با شکست روبرو می شود. وی در پایان گفت: این کتاب به زبان های دیگر هم ترجمه شده و مطالعه آن را به دختران جوان مجرد و متاهل پیشنهاد کرد.

فاطمه نفری کارشناس حسابداری و از نویسندگان جوان و نمونه کشور به معرفی اثر خود با عنوان«زمستان بی شازده» پرداخت و افزود: قهرمان داستان، از یک انقلاب بیرونی به یک انقلاب درونی می رسد و انقلاب اسلامی و وقایع مرتبط با این رویداد تاریخی منجر به ایجاد تحول در شخصیت اصلی داستان می شود.

وی گفت: این رمان برای گروه سنی نوجوان با محوریت انقلاب اسلامی نوشته شده و شخصیت اصلی این داستان یک نوجوان است که در جریان انقلاب و مبارزات منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی و در یک پروسه مرد شدن قرار می گیرد و بزرگ می شود.

نویسنده کتاب «زمستان بی شازده» گفت: این تحول در شخصیت داستان اتفاقی است که در سال های انقلاب بسیار شاهد آن بودیم که افراد در سیر مبارزات انقلاب دگرگونه و متحول می شدند. وی در پایان بیان کرد: رمان «زمستان بی‌‌شازده» در هفتمین دوره جشنواره داستان انقلاب در سال ۹۳ برگزیده سوم بخش رمان نوجوان شد.

مژگان مهری کارشناس آموزش ابتدایی، کتاب «شصت پرسش اعتقادی» نوشته سید رضا طباطبایی را معرفی کرد و افزود: این کتاب برای گروه سنی کودک و نوجوان و جوان، توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر شده و به پرسش هایی درباره اصول عقاید مذهب شیعه با زبانی روان پاسخ می دهد.

وی  گفت: کتاب «شصت پرسش اعتقادی» به پرسش هایی در مورد خدا، فلسفه خلقت، علت بیماری ها، تقدیر، مرگ و… اختصاص دارد.

مهری اظهار داشت: این کتاب با توجه به سطح ذهنی مخاطبان تقسیم ‌بندی شده تا مربیان و خانواده ها  با شناختی که از فرزندانشان دارند، پاسخ مناسب را در نظر بگیرند.

وی در پایان گفت: مطالب تا حدودی ذهن‌های پویاتر و نیمه‌استدلالی را در نظر گرفته و از معلومات رایج استفاده کرده است؛ علاوه بر اینکه پاسخ‌ها علمی‌ و استدلال‌محور می باشد.

تقدیر و تشکر از نخبگان جوان و خانواده شهید مدافع حرم از دیگر برنامه های پایانی این مراسم بود.