برگزاری نخستین جشنواره مشارکت اجتماعی سلامت

دبیر جشنواره مشارکت های اجتماعی سلامت گفت: نخستین جشنواره مشارکت اجتماعی سلامت برگزار می شود و علاقمندان تا 15اسفندماه سال جاری فرصت دارند آثار خود را ارسال کنند.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم .دکتر حسین خاکی دبیر این جشنواره ظهر امروز در نشست خبری فراخوان سفیران جشنواره مشارکت های اجتماعی سلامت که در سالن امام علی(ع) دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد اظهار داشت: برای برگزاری هرچه بهتر این جشنواره سراسری در استان کارگروهی تشکیل شد.
وی ادامه داد: مشارکت اجتماعی در سلامت نوعی از تعاون است که طی آن مردم داوطلبانه و یا به سبب تشویق و توجیهات می پذیرند که با مداخلات مرتبط با سلامت تعامل داشته و از این طریق منافعی را کسب نمایند.

مشارکت عنصری اساسی برای توسعه پایدار و برقراری عدالت در جامعه است
همچنین در ادامه محمدمهدی سلطانی ، دبیر جشنواره مشارکت های اجتماعی سلامت گفت: این جشنواره در پی بحران هایی که درحوزه سلامت وجود داشته مخصوصا کرونا پایه گذاری شد.
وی ادامه داد: مشارکت عنصری اساسی برای توسعه پایدار و برقراری عدالت در جامعه است و برنامه های توسعه برای آنکه بتوانند پایدار بمانند و از اقشار آسیب پذیر جامعه حمایت کنند باید با مشارکت طراحی و اجرا شده و مردم بر روند اجرایی آن نظارت داشته باشند.
دبیر جشنواره مشارکت های اجتماعی سلامت خاطرنشان کرد: بدون مشارکت و همراهی مردم ، موفقیت در بسیاری از امور مرتبط با آنان برای دولت ها دشوار خواهد بود در واقع استفاده از برنامه های مشارکت محور ، براساس مشارکت مردم محلی به عنوان سرمایه های مشارکت امری ضروری است .
وی اضافه کرد: در راستای اشاعه فرهنگ خیر در جامعه، بهره‌گیری صحیح از کمک‌ها و مشارکت‌های مردمی، هدایت آن­ها به سوی اولویت‌های ملی حوزه‌ی سلامت، استفاده از ظرفیت­های داوطلبان و مسئولیت اجتماعی نهادهای اقتصادی در بهبود جایگاه نظام سلامت کشور، توسعه خدمات بهداشتی و درمانی در سطوح مختلف، تبیین ضرورت­ها و اولویت­ها در حوزه خیریه به خصوص در زمان وقوع بحران­هایی مانند پاندمی کرونا و با عنایت به مسئولیت اجتماعی دانشگاه های نسل چهارم و لزوم تربیت و پرورش جامعه علوم پزشکی متخصص، حکیم، حساس به مسائل اجتماعی، خیر، مسئولیت‌پذیر و توانمند که با تولید علم و ترویج دانش، زمینة رشد و بالندگی جامعه را فراهم آورده،‌ در حل مسائل و مشکلات اجتماع به خصوص مسائل حوزه سلامت مشارکت فعّال داشته، اخلاق حرفه‌ای را سرمشق خود قرار داده و مسئولیت‌های اجتماعی و داوطلبانه خود را به ‌خوبی ایفا کنند،‌ اداره کل سازمان­های مردم نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بهره­مندی از ابزار هنر و به منظور شناسایی و رشد استعدادهای فرهنگی و هنری کشور، اقدام به برگزاری نخستین جشنواره ملی مشارکت اجتماعی سلامت نموده است.
سلطانی در ادامه با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره افزود:  ارایه الگوهای مناسب برای ترویج مشارکت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی بنگاه های اقتصادی در حوزه سلامت، تبیین ضرورت حمایتهای مادی و کار داوطلبانه در حوزه سلامت از جنبة علمی، اجتماعی و فرهنگی ، تقویت و جلب مشارکت در فعالیت های داوطلبانه ، تجلیل از هنرمندان و نخبگان هنری فعال در حوزه مشارکت اجتماعی سلامت و تقویت و توسعه ظرفیت های علمی – پژوهشی در حوزه مشارکت اجتماعی سلامت از جمله اهداف این جشنواره می باشد.
وی افزود: محورهای جشنواره نیز مسئولیت پذیری اجتماعی فردی و سازمانی، سرمایه گذاری اجتماعی ، مشارکت اجتماعی در بحران ها، کار داوطلبی، موانع موجود در جلب مشارکت های عمومی و مشارکت اجتماعی از منظر دین، معنویت و اخلاق و ترویج فرهنگ مشارکت های عمومی در حوزه دانشجویی و فرهنگی  می باشد.

دبیر جشنواره مشارکت های اجتماعی سلامت با اشاره به شرکت کنندگان در جشنواره، گفت: بخش عمومی ، بخش دانشگاهی و دانش آموزی از بخش های این جشنواره است که در بخش عمومی شهروندان، کارکنان دولت و بخش خصوصی، انجمن های مدنی، تشکل های مردمی، فعالان فرهنگی و هنری، اصحاب رسانه، معلمان و اصناف و علاقمندان بدون محدودیت سن و جنس می توانند شرکت کنند.
وی ادامه داد: بخش دانشگاهی نیز شامل اعضای هیئت علمی، دانشجویان، طلاب و اساتید حوزه می باشد. همچنین در بخش دانش آموزی نیز همه دانش آموزان مقاطع تحصیلی می توانند شرکت کنند.
سلطانی با اشاره به بخش های جشنواره بیان داشت: در بخش هنری  زیر مجموعه های هنرهای تجسمی( شامل نقاشی، طراحی، کاریکاتور، پوستر، خطاطی، عکس، مجموعه عکس، پی نما، محصولات تبلیغاتی و اینفوگرافی)؛ ادبی( شامل شعر، ترانه، داستان، داستان کوتاه، مقاله ادبی، نمایشنامه و فیلم­نامه)؛ دیجیتال( شامل نرم افزار، اپلیکشین، وب سایت، پادکست، گیم، موشن گرافی و صفحه در شبکه های اجتماعی) ؛ بخش فیلم موسیقی و هنرهای نمایشی( شامل فیلم کوتاه داستانی، تئاتر، مستند، پویانمایی، تیزر و نماهنگ می باشد.
وی ادامه داد: محصولات خبری و رسانه ای (شامل خبر، گزارش، مقاله و مصاحبه)؛  ایده ها و تجارب نوآورانه ؛  آموزش، پژوهش و فناوری از دیگر بخش های جشنواره می باشد.
دبیر جشنواره مشارکت های اجتماعی ابراز داشت: آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره ۱۵ اسفند ماه سال جاری است که اختتامیه و معرفی برگزیدگان جشنواره در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار می شود.

ورود جهادی سه هزار نفر در مسئله کرونا در قم
همچنین در ادامه این نشست هم حجت الاسلام عباسعلی واشیان با اشاره به اینکه این جشنواره اولین بار به صورت استانی در زنجان برگزار شد، گفت: اولین دوره کشوری این جشنواره امسال برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: تاکنون ۲هزار اثر به دبیرخانه مرکزی جشنواره رسیده است که استان قم بعد از تهران و اصفهان جایگاه سوم را دارا می باشد.
عضو کارگروه کشوری جشنواره سلامت بیان داشت: رسانه در ایجاد روشنگری جامعه و امید به جامعه نقش موثری دارد.
وی افزود: مشارکت اجتماعی به دنبال این است که یک فعالیت پازلی انجام دهد یعنی هر کسی به اندازه خود سهمی در مشارکت اجتماعی داشته باشد.
واشیان تاکید کرد: در مسئله کرونا سه هزار نفر خودجوش و جهادی وارد میدان شدند و در این خصوص فعالیت های مختلفی انجام شد که این مسئله در کشور توسعه پیدا کرد.