برگزاری اولین همایش ملی مرجعیت شیعه و حوزه‌های علمیه و قرآن کریم

در آستانه برگزاری همایش ملی دیدگاه‌های علوم قرآنی مرجع فقید جهان تشیع، حضرت آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) مسئولین ستاد اجرایی و علمی این همایش جلسه‌ای را در حضور حضرات آقایان آیت‌الله فاضل لنکرانی، آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی […]

در آستانه برگزاری همایش ملی دیدگاه‌های علوم قرآنی مرجع فقید جهان تشیع، حضرت آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) مسئولین ستاد اجرایی و علمی این همایش جلسه‌ای را در حضور حضرات آقایان آیت‌الله فاضل لنکرانی، آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی رئیس جامعة المصطفی العالمیه، حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی رئیس جامعة الزهراء(س) در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار کردند.
به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،دراین جلسه آیت‌الله فاضل لنکرانی بر ضرورت توجه حوزه علمیه به معرفی و تبیین آراء و اندیشه‌های قرآنی مراجع دینی و عالمان بزرگ شیعه و اهتمام آنان در توجه به قرآن کریم، تاکید نموده و افزودند ما با برگزاری همایش دیدگاه‌های قرآنی آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) در صدد هستیم تا آغازی بر این اقدام مبارک در حوزة علمیه باشیم و ان شاء الله با همکاری مجموعه نهادهای حوزوی بتوانیم در سلسله همایش‌هایی تحت عنوان مرجعیت شیعه و قرآن کریم، آثار ارزنده و افکار و اندیشه‌های قرآنی مراجع و بزرگان حوزه علمیه را به صورت گسترده مطرح و به فرهیختگان و صاحب‌نظران عرصه علم و دانش عرضه نماییم.
در ادامه آیت‌الله اعرافی فرمودند: این همایش که به موضوع آراء مهم قرآنی مرجعیت شیعه می‌پردازد، از اهمیت بالایی برخوردار است و بسیار مفید و مؤثر خواهد بود. هرچند باید بپذیریم هنوز عرصه‌های نارفته‌ای وجود دارد که حوزه باید به آن بپردازد در عین حال باید نسبت به آورده‌های حوزه خصوصا در ۴۰ سال اخیر تاکید کنیم. بهرحال پرچم قرآن گفتمان ما و اهل‌بیت را در دنیا پیش می‌برد. برای برنامه یکصدمین سالگرد بازتاسیس حوزه قم ما می‌توانیم دیدگاه‌های مرحوم آیت‌الله فاضل را به عنوان یک شخصیت ذوابعاد در میان چهره‌های شاخص صدسال اخیر مطرح نماییم.
سپس حجت‌الاسلام والمسلمین آقای واعظی با استقبال از این ابتکار عمل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار داشتند استمرار این حرکت بسیار مهم است و مورد استقبال مراجع و بزرگان حوزه هم قرار می‌گیرد. چنانچه در هر سال از آثار و دیدگاه‌های قرآنی یک نفر از مراجع در قید حیات و یک نفر از مراجع فقید معرفی به عمل آید اقدام شایسته‌ای خواهد بود.
خصوصا برای سال ۱۴۰۰ که مصادف است با یکصدمین سالگرد تاسیس حوزه علمیه قم این همایش می‌تواند دورخیزی برای معرفی فعالیت‌های قرآنی یکصد سال اخیر در حوزه علمیه قم باشد.
جناب حجت‌الاسلام والمسلین مدنی هم اظهار داشتند نکته مهمی که حاصل این همایش است این است که مراجع با نگاه اجتهادی به سراغ قرآن رفته‌اند در حالی که امروز خیلی‌ها به شکل سطحی قرآن را مطرح می‌کنند و این جای نگرانی دارد. چون ساحت قرآن کریم باید منزه از افکار سطحی و غیرعلمی باشد.
در پایان جناب آقای حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی بیان نمودند که در جامعة المصطفی در کنار دروس فقه و اصول و تاریخ و کلام و حکمت و عرفان، یک مجتمع ویژه تحت عنوان علوم قرآن و حدیث داریم که دستاورد زحمات همین چهل سال است. بیش از سی رشته مرتبط با مباحث قرآنی و روایی که بسیاری از آنها نیز ابتکاری است. بعضی از آنها در میان اهل سنت سابقه ندارد. این مجتمع ظرفیت خوبی برای همکاری دارد. همین‌طور در بخش ترجمه آثار به زبان‌های گوناگون ما می‌توانیم در خدمت این همایش باشیم تا در آینده به صورت بین‌المللی برگزار گردد و انعکاس بین‌المللی داشته باشد.
شایان ذکر است که همایش ملی دیدگاه‌های علوم قرآنی حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی(ره) در دی‌ماه سال جاری به همت مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در شهر مقدس قم با حضور فقها و اندیشمندان حوزه و دانشگاه برگزار خواهد شد.
در ابتداء جلسه مسئولین کمیته اجرایی و علمی همایش روند عملیاتی این همایش گزارشی به شورای سیاست گذاری ارائه نمودند.