برنامه روایتگری مجازی با حضور همرزم شهید زین الدین در قم برگزار شد

به مناسبت گرامیداشت سالروز چهلمین سالروز هفته دفاع مقدس، برنامه روایتگری مجازی با حضور محسن بخشی نیا، همرزم شهید زین الدین در فضای مجازی برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، نشست روایتگری و خاطره گویی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس […]

به مناسبت گرامیداشت سالروز چهلمین سالروز هفته دفاع مقدس، برنامه روایتگری مجازی با حضور محسن بخشی نیا، همرزم شهید زین الدین در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، نشست روایتگری و خاطره گویی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس به‌صورت مجازی برگزار شد.

محسن بخشی نیا همرزم شهید مهدی زین الدین در آغاز این نشست به اصول روایتگری و تاریخچه آن پرداخت و اظهار داشت: روایت گری دارای چندین ارکان است و نویسنده دفاع مقدس در حوزه کودک و نوجوان نیز یک راوی به شمار می رود و روایت در قالب های مختلف با اسناد معتبر بیان می شود.

بخشی نیا سپس به تقسیم بندی ارکان راوی اشاره کرد و افزود: راوی یا یک نویسنده دفاع مقدس باید فردی متعهد، توانمند و آگاه و ماهر نسبت به رویدادها و سبک زندگی در دوران دفاع مقدس باشد تا بتواند محتوایی جذاب را به مخاطب ارائه دهد.

هم‌رزم شهید مهدی زین‌الدین تصریح کرد: به این نکته باید توجه داشت که روای در چه دهه‌ای روایت می‌کند و آن دهه را مرور کند و نسبت به آن شناخت داشته باشد. وی سپس به دنیای امروز که عصر ارتباطات و اطلاعات است اشاره کرد و افزود: در این دوره با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و تولید محتوایی جذاب می‌توانیم به روایتگری و خاطره گویی از ۸ سال جنگ تحمیلی بپردازیم.

بخشی نیا اظهار داشت: قصه‌گویی همراه با جذابیت نیز یکی دیگر از ویژگی‌های ارکان روایتگری است و راوی به‌دور از جعل و تحریف وقایع و صحنه های جنگ را روایت می کند.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس بیان کرد: نقل‌قولی که راوی به مخاطب ارائه می‌دهد شامل زمان عملیات، زندگی قرارگاهی، عملیات و سبک زندگی خانواده‌ها است.

وی همچنین گفت: یکی دیگر از ارکان روایتگری توجه به سن، جنسیت و آگاهی از علاقمندی مخاطب، استان، سطح آگاهی و همینطور تحصیلات است.

بخشی نیا تصریح کرد: نویسندگی، جمع‌آوری منابع متقن و کتب مستند یا مشاهدات یک رزمنده و نقل‌قول توسط بازماندگان خانواده‌های شهیدان نیز از ارکان روایتگری محسوب می‌شوند.
بیین چگونگی جنگ تحمیلی و جلوگیری از تحریف، وظیفه روایتگر دفاع مقدس است

وی اهداف روایتگری را ارتقاء سطح آگاهی به مخاطب و چرایی و چگونگی جنگ تحمیلی و جلوگیری از تحریف و جعل دانست و افزود: از چهل ‌و دو سالگی سن انقلاب اسلامی، ۸ سال آن مربوط به دفاع مقدس است که باید نسل به نسل منتقل شود.

هم‌رزم شهید مهدی زین‌الدین اظهار داشت: نتیجه ۸ سال دفاع مقدس، تربیت و پرورش و آمادگی روحی و جسمی نسل جوان امروز مانند شهید حججی و دیگر شهدای مدافع حرم است، ما در تمامی حوزه‌ها به جوانان برومند این مرزوبوم نیاز داریم.

بخشی نیا به اصول و مبانی روایتگری اشاره کرد و افزود: پرهیز از هرگونه بدعت، اغراق و ایجاد شبهه از ویژگی‌های یک راوی یا نویسنده دفاع مقدس است.

وی گفت: راوی باید اهل مطالعه، تحقیق و پژوهش در این حوزه باشد و با توجه به تکنولوژی های روز به فضای مجازی و چگونگی تولید محتوایی مناسب نیز تسلط کامل داشته باشد و با تلفیق روایت و خاطره و تصویرسازی صحیح و واقعی، ضمن اقناع مخاطب با او همدلی و همدردی کند.

هم‌رزم شهید مهدی زین‌الدین افزود: توجه به دین و مبانی اسلام و دفاع از تمامیت ارضی باعث شد تا جنگ تحمیلی ما عنوان دفاع مقدس را به خود بگیرد چرا که هدف آن احیا و حفظ اسلام ناب محمدی بود.

توسل به معصومین(ع) رمز پیروزی و ماندگاری دفاع مقدس شد

وی افزود: آموزش و تجهیزات نظامی و توکل به خدا و توسل به معصومین علیهم‌السلام رمز پیروزی و ماندگاری دفاع مقدس شد و اکنون از کشته‌های ما به‌عنوان شهید در راه حق یاد می‌کنند.

بخشی نیا اظهار داشت: رزمندگان و خانواده‌های آنان در آن دوران در شرایط سختی به سر می‌بردند و از همه طرف ما درگیر جنگ و تحریم تسلیحات و جیره‌بندی کالاها بودیم و زیرساخت‌های آموزشی و آرامش امروز در آن زمان وجود نداشت، اما اکنون سوخت سالم و پاک در دورافتاده‌ترین نقاط کشور داریم و فرزندان ما با آسودگی خیال در مدارس و دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند.

وی گفت: دشمن آماده سرکوب انقلاب و اشغال خاک کشور عزیزمان ایران اسلامی بود و رژیم بعث عراق به نیابت از آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها با ایران جنگیدند اما به فضل الهی نقشه شوم و شیطانی آنان شکست خورد و انقلاب ما به‌عنوان محور مقاومت به دنیا صادر شد که نمونه آن مبارزه با داعش و شکست آنان در عراق و سوریه بود و همه شاهدیم که آمریکایی‌ها مفتضحانه در حال خارج شدن از منطقه هستند.

هم‌رزم شهید مهدی زین‌الدین به تفاوت خاطره و روایت پرداخت و گفت: خاطره موضوعی شخصی است که ممکن است یک یا چند نفر در آن شرکت داشته باشند و در جنگ هم شاهد صحنه‌هایی بودند که آن را به‌عنوان خاطره ثبت کردند و ما در خاطره احساسات و عواطف را درک می‌کنیم.

وی بابیان اینکه روایت، نقل‌قول است و روایت راوی برای شنونده باید باورپذیر باشد، خاطره باید جذاب و دارای پیام باشد ضمن آنکه برخی خاطره‌ها طنز و واقعی است اما قابل نقل نیست چون‌که در ذهن مخاطب نمی‌گنجد.

بخشی نیا گفت: جنگ ما جنگ ایدئولوژی بود به‌طوری‌که تمام اسلام در برابر تمام کفر قرار گرفت و ما شروع‌کننده جنگ نبوده و نیستیم، ولی دفاع می‌کنیم و انتقام سخت می‌گیریم.

هم‌رزم شهید مهدی زین‌الدین در پایان خاطرنشان کرد: امروز شاهد پیشرفت‌های تسلیحاتی و علمی و عبور از فراز و نشیب‌ها هستیم و جنگ امروز ما دفاع از فرهنگ اسلامی ایرانی و حضور مقتدرانه در فضای مجازی به عنوان افسران جنگ نرم است.
یادآور می شود پخش کلیپ با موضوع دفاع مقدس و شعرخوانی از کتاب «جز حیرتم نیافزود» سروده جمعی از شاعران از دیگر برنامه های این نشست بود.