معاون شرکت توزیع نیروی برق استان قم عنوان کرد:

برای مدیریت مصرف برق نیاز به ایجاد یك نیروگاه مجازی است

معاون شرکت توزیع نیروی برق استان قم گفت: ایجاد نیروگاه مجازی برق از طریق مدیریت مصرف و پرهیز از مصارف غیرضروری انتظاری است که مجموعه وزارت نیرو از مشترکین برق دارد تا شاهد پایداری در شبکه باشیم

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان، مهندس حمید رمضان دهنوی در دیدار با آیت‌الله اعرافی امام‌جمعه قم گفت: در حال حاضر ۶۰۳ هزار مشترک برق در استان قم داریم که تعداد مشترک سالانه ۴ هزار میلیون کیلووات ساعت انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد مشترکین را خانگی تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: از کل مصارف برق در استان قم ۳۸ درصد در بخش خانگی، ۹ درصد در بخش عمومی، ۱۲ درصد در بخش کشاورزی، ۲۸ درصد در بخش صنعتی و ۱۰ درصد در بخش تجاری مصرف می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی شرکت توزیع برق استان با اشاره به شرایط اقلیمی استان قم خاطرنشان کرد: سال گذشته پیک مصرف استان قم در هفته سوم تیرماه ۸۳۷ مگاوات بود که در سال جاری یک ماه زودتر ما از این عدد عبور کردیم.

وی از افزایش ۶٫۷ درصد میزان مصرف برق در سه ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: این افزایش مصرف از الگوی مصرف متناسب شرایط اقلیمی استان، تعرفه گرمسیری و شرایط حاکم بر استان تحت تأثیر قرار گرفته است.

دهنوی با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یادآور شد: انتظار ما از مشترکان این است که با رعایت الگوی مصرف، استفاده بهینه از انرژی، وزارت نیرو را در امر تولید و برق‌رسانی یاری کنند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای مدیریت تأمین برق تصریح کرد: با توجه به مشکلاتی که ایجاد محدودیت برای مشترکین خانگی ایجاد می‌کند برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای صورت گرفته است که کمترین تأثیرگذاری بر روی مصارف خانگی باشد.

معاون برنامه‌ریزی شرکت توزیع برق استان با بیان اینکه به ازای هر یک درجه افزایش دمای هوا بین ۱۵ تا ۲۰ مگاوات به پیک مصرف افزوده می‌شود، خاطرنشان کرد: باید شرایط به‌گونه‌ای مدیریت شود که از نظر پایداری شبکه، مشترکین خانگی کمترین تنش را داشته باشند.

وی تأکید کرد: ایجاد نیروگاه مجازی برق از طریق مدیریت مصرف و پرهیز از مصارف غیرضروری انتظاری است که مجموعه وزارت نیرو از مشترکین برق دارد تا شاهد پایداری برق در شبکه باشیم.

معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق استان قم نیز در این دیدار با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای تأمین برق استان گفت: سال گذشته از انتهای اردیبهشت‌ماه دچار خاموشی شدیم که بعضاً بدون برنامه اتفاق می‌افتاد.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا و به منظور جلوگیری از این مشکلات در سال جاری، وزارت نیرو از شهریورماه سال گذشته ۱۰۰ برنامه عملیاتی در چهار حوزه تولید، تعمیرات و نگهداری از نیروگاه‌ها، توسعه شبکه انتقال و توزیع و سیاست‌های مدیریت مصرف تعریف کرد.

مهندس سید محمد ارجمند زاده از پیش‌بینی ناترازی تولید و توزیع را در سال جاری ۱۰ تا ۱۳ هزار مگاوات خبر داد و گفت: بخشی از این ناترازی از طریق تولید تأمین می‌شود اما امیدواریم ۵ هزار و ۸۰۰ مگاوات را از طریق مدیریت مصرف توسط مشترکین محقق کنیم و بتوانیم از ناترازی عبور کنیم.

وی یادآور شد: در همین راستا برنامه‌هایی در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، تجاری، خانگی، عمومی و اداری طراحی شد و از ۱۵ خردادماه اجرای آن به ویژه در بخش صنعت و کشاورزی آغاز شده است.

معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق استان قم تصریح کرد: ادارات نیز مکلف شدند در ساعت‌های اداری ۳۰ درصد و بعد از ساعت اداری ۶۰ درصد کاهش مصرف داشته باشند.

وی مشترکین خانگی را خط قرمز وزارت نیرو دانست و گفت: تمام تلاش وزارت نیرو این است که با مدیریت تأمین و توزیع، پیک‌بار را در تیرماه و مرداد بدون خاموشی پشت سر بگذاریم.

ارجمند زاده در عین حال تأکید کرد: در حوزه خانگی مشترکین پرمصرف را از طریق کنتورهای هوشمند مدیریت می‌کنیم و این قابلیت را داریم که برق مشترکینی که از حد مجاز مصرف عبور کنند از راه دور قطع کنیم.