بازدید اهالی رسانه با پروژه‌های عمرانی در بقاع شاخص قم

تور رسانه‌ای بازدید از عملیات عمرانی با حضور خبرنگاران و عکاسان خبری در پنج بقعه شاخص استان برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، تور رسانه‌ای بازدید از پروژه‌های عمرانی بقاع متبرکه استان قم، با حضور خبرنگاران و عکاسان خبری رسانه‌های استانی برگزار شد. این برنامه شامل بازدید اهالی رسانه از روند احداث مجتمع فرهنگی […]

تور رسانه‌ای بازدید از عملیات عمرانی با حضور خبرنگاران و عکاسان خبری در پنج بقعه شاخص استان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، تور رسانه‌ای بازدید از پروژه‌های عمرانی بقاع متبرکه استان قم، با حضور خبرنگاران و عکاسان خبری رسانه‌های استانی برگزار شد.

این برنامه شامل بازدید اهالی رسانه از روند احداث مجتمع فرهنگی مذهبی در جوار آستان مقدس امامزاده سید علی، ساخت شبستان و محوطه سازی بقعه متبرکه امامزاده عبدالله ابیض، بهسازی حرم مطهر امامزاده شاه احمد قاسم و قبور اطراف امامزاده ابواحمد و در نهایت آستان مقدس امامزادگان موسی مبرقع و چهل اختران علیهم السلام و آخرین وضعیت طرح جامع این حرم بود.

آغاز تور رسانه‌ای امروز، سخنرانی سید سجاد موسوی قیداری رئیس اوقاف و امور خیریه ناحیه یک شهرستان قم با محوریت درآمدها و هزینه‌های بقاع متبرکه بود که در جمع خبرنگاران و در حرم امامزاده سید علی(ع) صورت گرفت.

بقاع متبرکه هیچ بودجه دولتی ندارند

سید سجاد موسوی قیداری اظهار کرد: عملکرد اداره کل و ادارات اوقاف شهرستان قم و همچنین تولیت بقاع متبرکه باید توسط رسانه‌ها به اطلاع مردم برسد، چنانچه در این مسیر با شفافیت گام برداریم، مردم هم با اقدامات گسترده‌ای که صورت می‌گیرد بیشتر آشنا می‌شوند و ما هم در کارمان موفق‌تر خواهیم بود.

وی افزود: حواشی و شایعاتی در مورد اوقاف و امور خیریه و بقاع متبرکه وجود دارد که باید به درستی مطرح و کمبودها هم نقد شوند و اگر راهکاری هم به نظر می‌رسد، ارائه شود.

رئیس اوقاف و امور خیریه ناحیه یک شهرستان قم با بیان اینکه هر چند سازمان اوقاف یک نهاد دولتی است ولی هیچ منبع مالی دولتی برای انجام وظایف در اختیار این سازمان قرار نمی‌گیرد گفت: نذوراتی داخل ضریح بقاع متبرکه، مساعدت خیرین و نیکوکاران در بعضی بقاع و حق الدفن اموات و نیز موقوفات، چهار منبع درآمد حرم‌های مطهر امامزادگان هستند البته گاهی هزینه‌ها بالاتر از درآمدهاست.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت اینکه املاک بقاع متبرکه وقف قبرستان برای دفن اموات نیستند بلکه عرصه و اعیان برای بقعه متبرکه است که گاهی بخشی از آن اجاره داده می‌شود تا از درآمد حاصله برای بهسازی بقعه و همچنین امور فرهنگی و مذهبی و رفاه زائران هزینه شود.

موسوی قیداری عنوان کرد: حرم‌های امامزادگان از بودجه عمومی برخودار نیستند و تنها از همین منابع استفاده می‌کنند.

رئیس اوقاف و امور خیریه ناحیه یک شهرستان قم با بیان اینکه از رسانه‌ها می‌خواهیم برای توسعه فرهنگ وقف، همراه و همیار اوقاف باشند گفت: موقوفات در بسیاری از بحران‌ها می‌توانند به داد جامعه برسند.

وی با بیان اینکه نگاه اعتقادی به وقف به عنوان یک سنت حسنه نبوی فارغ از رویه‌های اداری، می‌تواند در ترویج این فرهنگ ناب موثر باشد خاطرنشان کرد: در استان قم موقوفات فراوانی به صورت متصرفی توسط اوقاف یا دارای تولیت شخصی وجود دارند ولی در برخی موضوعات هیچ موقوفه‌ای به صورت متصرفی نداریم، مثلا برای ازدواج جوانان و تهیه جهیزیه دختران خانواده‌های نیازمند یا حتی برای تفهیم و توسعه کلام وحی و مباحث قرآنی هم موقوفه‌ای به ثبت نرسیده و تنها از موقوفه شیخان و با نظریه اداره تحقیق سازمان برای این منظور بهره‌برداری می‌شود.

احداث مجتمع فرهنگی و مذهبی امامزاده سید علی(ع) طی ۲ سال آینده

در ادامه غلامرضا بخشی مسئول بهره‌وری موقوفات و بقاع متبرکه اوقاف ناحیه یک به بیان پاره‌ای توضیحات پیرامون پروژه فرهنگی امامزاده سید علی(ع) و سایر طرح‌های در دست اقدام پرداخت.

وی اظهار کرد: پروژه احداث مجتمع فرهنگی و مذهبی امامزاده سید علی(ع) از محل منابع بقاع متبرکه یعنی موقوفات، نذورات و خیرات در جوار این بقعه متبرکه اجرایی شده است.

وی افزود: درآمدهای بقاع متبرکه به محض وصول و واریز به حساب، در سامانه جامع درآمدهای بقاع متبرکه تسهیم می‌شود، بخش مدیریتی، بخش فرهنگی و بخش عمرانی که قسمت سوم مربوط به پروژه‌های عمرانی همان بقاع، توسعه صحن و دیگر ابنیه می‌شود و اگر مازاد بر آن باشد، سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد تا درآمدهای پایداری حاصل شود.

مسئول بهره‌وری موقوفات ناحیه یک قم با بیان اینکه این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند شامل موارد مختلفی باشد گفت: مجتمع فرهنگی و مذهبی امامزاده سید علی(ع) در ۹ هزار متر مربع زیربنا طراحی شده است.

وی ادامه داد: برای ساخت این مجتمع، ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده و مجوزهای قانونی لازم برای احداث آن اخذ شده است.

بخشی با بیان اینکه گودبرداری طرح به انجام رسیده و در حال عقد قرارداد با پیمانکار هستیم گفت: این مجتمع در چهار طبقه شامل دو طبقه پارکینگ، یک طبقه حسینیه و فضاهای مذهبی و یک طبقه بخش‌های اداری، آموزشی و فرهنگی هستند.

مسئول بهره‌وری موقوفات و بقاع متبرکه اوقاف و امور خیریه ناحیه یک قم عنوان کرد: فاز نخست احداث مجتمع امامزاده سید علی(ع) با ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به زودی آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه در ادامه از مساعدت خیرین و درآمد رقبات موقوفات برای این منظور هزینه خواهد شد گفت: با توجه به درآمدهایی که به مرور حاصل خواهد شد، پیش‌بینی اولیه برای زمان‌بندی پایان طرح، دو سال در نظر گرفته شده است.

احداث دو صحن برای حرم امامزاده احمد(ع) خاکفرج

حجت‌الاسلام اسدپور اظهار کرد: این امامزاده از نوادگان امام سجاد(ع) هستند و وفاتشان هم حوالی سال ۲۸۵ قمری بوده است.

وی افزود: بیش از ۴۰۰ امامزاده در قم مدفون هستند که شاخص‌ترین آنها حضرت فاطمه معصومه(س) است.

رئیس اوقاف و امور خیریه ناحیه دو شهرستان قم با اشاره به محدوده جغرافیایی این ناحیه گفت: از جعفریه و سلفچگان تا مجموعه بین راهی مهتاب، زیر نظر اداره اوقاف ناحیه دو اداره می‌شوند.

وی ادامه داد: صحن جدید بقعه متبرکه امامزاده عبدالله ابیض(ع) در ۳۰۰ متر مربع با اعتباری ۱۲ میلیارد ریالی احداث شده و رضایتمندی زائران را در پی داشته است.

اسدپور با بیان اینکه آرامستانی هم در جوار این حرم مطهر وجود دارد گفت: در مجموع تلاش می‌شود امکاناتی با محوریت بقاع متبرکه به وجود بیاید که به نفع مردم باشند.

رئیس اوقاف و امور خیریه ناحیه دو شهرستان قم با اشاره به ۵ هزار متر مربع محوطه‌سازی و سنگفرش انجام شده با مشارکت خیرین و شهرداری منطقه در بقعه متبرکه امامزاده عبدالله ابیض(ع) عنوان کرد: بهسازی محوطه همچنان در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: از دیگر طرح‌های اوقاف ناحیه دو می‌توان به احداث دو صحن ۲۰۰ متری در دو طرح حرم مطهر امامزاده احمد(ع) خاکفرج اشاره کرد که طی توافق با مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ساخته می‌شوند؛ طراحی و نقشه‌کشی این پروژه آغاز شده و به زودی شاهد عملیات اجرایی خواهیم بود.

اسدپور عنوان کرد: بیمارستان نیمه کاره موجود در جوار این بقعه هم بر اساس مصوبه استانداری و طی هماهنگی بین اوقاف، مرکز خدمات حوزه علمیه، معاونت اداری استانداری و مجموعه برنامه‌ریزی و بودجه ریاست جمهوری در آینده نزدیک تکمیل و آماده بهره‌برداری می‌شود.

رئیس اوقاف و امور خیریه ناحیه دو شهرستان قم افزود: بخش عمده هزینه‌های بقاع متبرکه از منابع درآمدی همان اماکن یعنی حق الدفن، نذورات و کمک‌های خیرین تامین می‌شود و امیدواریم با اطلاع‌رسانی صورت

شبستان جدید حرم امامزاده احمد بن قاسم(ع) احداث می‌شود

پس از آن اهالی رسانه در حرم مطهر امامزاده شاه احمد قاسم(ع) حضور یافتند و پس از زیارت مضجع شریف این امامزاده واجب التعظیم، با حجت‌الاسلام عطاءالله جباری معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف استان قم به گفت‌وگو نشستند.

غلامرضا بخشی در حرم امامزاده احمد بن قاسم(ع) اظهار کرد: عملیات احداث شبستان این بقعه متبرکه در مساحتی ۴۰۰ متر مربعی در حال انجام است.

وی افزود: سابق بر این، حسینیه‌ای با سازه‌ای سبک و غیر مقاوم در این مکان بنا شده بود که با توجه به شرایط نا ایمن و افزایش زائران، بازسازی آن در دستور کار قرار گرفت.

مسئول بهره‌وری موقوفات و بقاع متبرکه اوقاف و امور خیریه ناحیه یک شهرستان قم با اشاره به ثبت رسمی بنای این بقعه توسط میراث فرهنگی عنوان کرد: بر این اساس طرح اولیه توسط مشاور پروژه تهیه و به تایید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رسید و بعد از تایید توسط سازمان اوقاف و امور خیریه، برای اجرا ابلاغ شد.

وی ادامه داد: برای تکمیل این پروژه ۶۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده که تاکنون ۳۰ میلیارد ریال از این مبلغ از محل منابع بقعه متبرکه تامین شده است.

بخشی خاطرنشان کرد: برآورد اولیه برای احداث این شبستان، حدود دو سال است که امیدواریم با تامین بقیه اعتبارات در موعد مقرر به پایان برسد.

حق الدفن در بقاع متبرکه به معنای مالکیت قبور نیست

حجت‌الاسلام عطاءالله جباری هم در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در هر بقعه، طرح جامعی وجود دارد که بهسازی و عملیات عمرانی مربوط به آن، توسط سازمان اوقاف به تصویب رسیده است.

وی افزود: وجهی بابت حق الدفن توسط بقاع متبرکه دریافت می‌شود که با مالکیت قبر متفاوت است؛ در واقع زمین، وقف بقعه است و اجازه فروش آن را نداریم اما وجهی به عنوان حق الدفن دریافت می‌شود و این مبالغ در اختیار اداره اوقاف قرار نمی‌گیرد بلکه به حساب همان بقعه واریز و در سه بخش مدیریتی، عمرانی و فرهنگی هزینه می‌شود ضمن اینکه بخشی از هزینه‌های جاری حرم‌های مطهر امامزادگان هم از همین محل تامین خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه بر اساس شرع و قانون، اجازه جابجایی درآمدهای بقاع متبرکه را نداریم گفت: مگر اینکه در موارد خاص، نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف دستوری داده باشد.

وی ادامه داد: حق الدفن به معنای مالکیت قبر نیست بلکه اجاره آن مکان برای دفن اموات طبق مسائل شرعی و فقهی محسوب می‌شود؛ رعایت حرمت قبور مومنین هم از سوی سازمان اوقاف در اولویت قرار داشته و معمولا مقابری که مدت زمان زیادی از دفن اموات در آنها گذشته، با درخواست بستگان همان اشخاص برای دفن مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جباری تصریح کرد: شایعه‌سازی در مورد قبور در جوار حرم‌های مطهر امامزادگان بسیار است به طوری که جلوی احداث سرویس بهداشتی در حرم امامزاده احمد بن قاسم(ع) گرفته شد زیرا عده‌ای اینطور شایعه‌پراکنی کردند که می‌خواهند قبر مومنین را به این مکان اختصاص دهند البته درصدد خریداری زمینی برای این منظور بودیم که مالک راضی به این کار نشد ولی طی تفاهم با شهرداری، درصدد احداث سرویس بهداشتی هستیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه حسینیه این بقعه متبرکه بسیار ناایمن بود گفت: بر این اساس ساخت شبستان در دستور کار قرار گرفت و به تصویب رسید ولی جریان شایعات علیه این طرح هم ادامه یافت در صورتی که مجموعه اوقاف از نظر شرعی و انسانی، بی احترامی به قبور مومنین را خط قرمز خود می‌دانند و اگر خسارت جزئی هم به قبور وارد شود، قطعا ترمیم خواهد شد.

همسان‌سازی قبور با هدف رفاه حال زائران صورت می‌گیرد

وی به طرح همسان‌سازی محوطه بقاع متبرکه اشاره و ابراز کرد: یکسان نبودن سنگ قبور، مشکلات فراوانی برای تردد سالمندان و معلولان ایجاد می‌کند و معضلات دیگری هم در پی دارد بنابراین مردم باید به این مسئله آگاهی داشته باشند که قصد هیچگونه بی احترامی به قبور را نداریم و صرفا برای راحتی زائران، طرح همسان‌سازی اجرایی می‌شود.

جباری گفت: در پی شروع عملیات عمرانی در حرم امامزاده شاه احمد بن قاسم(ع)، جوسازی رسانه‌ای گسترده‌ای صورت گرفت و در شبکه‌های اجتماعی مطالب غیر واقع همچون توهین به قبور مومنین مطرح شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان قم تصریح کرد: در مورد سوزاندن درختان قبرستان نو هم شایعاتی شنیده شد به همین فردای همان روز طی بازدیدی که از محل داشتیم به این نتیجه رسیدیم که خادم حاضر در آن مکان، پاجوش‌های بعضی درخت‌ها را در همان مکان آتش زده بود.

وی افزود: ممکن است یک بقعه متبرکه به واسطه موقوفات و نذورات، میلیاردها تومان درآمد داشه باشد ولی این اجازه را نداریم که اعتبارات را بین بقاع متبرکه جابجا کنیم؛ در قبرستان نو به خاطر تصمیم نهادهای بالادستی از دفن اموات منع شده‌ایم بنابراین کسانی که چنین تصمیمی گرفته‌اند باید حالا برای نگهداری آرامستان تمهیداتی بیندیشند زیرا تنها منبع درآمد، حق الدفن دریافتی بوده است.

آخرین برنامه بازدیدهای این تور رسانه‌ای، حضور خبرنگاران و عکاسان در حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع(ع) و بقعه چهل اختران بود که بعد از زیارت بقعه، در گفت‌وگو با مسئولان مربوطه، اطلاعات کاملی در خصوص طرح‌های عمرانی در اختیار آنها گذاشته شد.

اوقاف متولی طرح ساماندهی اطراف حرم امامزاده موسی مبرقع(ع) نیست

سید سجاد موسوی قیداری در حرم امامزاده موسی مبرقع(ع) اظهار کرد: طرح ساماندهی محله چهل اختران هر چند با محوریت حرم امامزاده موسی مبرقع(ع) نه با درخواست اوقاف و نه با درخواست هیات امنای بقعه تدوین و اجرایی شده است.

وی افزود: این مطالبه رهبر معظم انقلاب در سفر به قم طی سال ۱۳۸۹ بود که از غربت امامزادگان گلایه داشتند، بر این اساس اداره کل راه و شهرسازی و مجموعه استان، طرح ساماندهی محله چهل اختران را در دستور کار قرار دادند و پروژه مذکور در مساحتی بالغ بر ۴.۳ هکتار تدوین شد.

رئیس اوقاف و امور خیریه ناحیه یک شهرستان قم با بیان اینکه بخشی از آزادسازی زمین‌های لازم برای اجرای این طرح اجرایی شده است گفت: اگر آزادسازی و اجرا و همچنین اعتبار لازم در اختیار اوقاف بود، پاسخگویی هم از اوقاف صورت می‌گرفت ولی از همان ابتدا، بخشی از کار توسط اداره کل راه و شهرسازی و قسمتی دیگر از سوی شهرداری انجام شده است.

وی ادامه داد: آزادسازی پلاک‌های مورد نیاز برای اجرای طرح به صورت پراکنده صورت گرفته و اگر به صورت محله‌ای انجام می‌شد، شاید زودتر به سرانجام می‌رسد ولی اکنون به خاطر افزایش قیمت‌ها، هنوز به پایان نرسیده است.

موسوی قیداری با بیان اینکه منابع مالی اوقاف و امور خیریه در بقاع متبرکه بسیار محدود است گفت: نذورات و خیرات و حق الدفن، منابع درآمدی بقاع متبرکه هستند و اخیرا هم دفن اموات بسیار کاهش یافته و برخی موارد هم که صورت گرفته به صورت پیش خرید بوده است.

رئیس اوقاف و امور خیریه ناحیه یک شهرستان قم عنوان کرد: نذورات ضریح در بسیاری از بقاع متبرکه، کفاف فعالیت‌های فرهنگی را هم نمی‌دهد بنابراین اگر بخواهیم در حوزه عمرانی فعالیت‌های چشمگیرتری داشته باشیم، نیازمند کمک‌های خیرین هستیم و در این زمینه، رسانه‌ها می‌توانند تاثیرگذار باشند.