ایران در حال بلعیده شدن است

اگر اقدام سریع و عاجل نشود ایران در آینده نه چندان دور توسط ابر بحران های محیط زیست بلیعده شده و از بین خواهد رفت و مجبور به کوچ چند ده میلیونی خواهیم شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، روزگاری نه چندان دور وقتی که برخی کارشناسان محیط زیست و منابع آب نسبت به وجود آمدن ابر بحران آب در ایران سخنی می گفتند مدیران و افراد ناآگاه یا این گفته ها را به تمسخر می گرفتند یا به خاطر اینکه عملکرد مدیریت آنها زیر سوال نرود و برای پاسخگو نبودن به ناکارآمدی مدیریت خود این مساله را به ظاهر امنیتی جلوه می دادند تا جرأت اظهار نظر در این زمینه را از کارشناسان و صاحب نظران بگیرند.

کسانی که با حادثه چرنوبیل آشنایی دارند به خوبی می دانند که به دلیل این فاجعه زیست محیطی تا چندین ده سال دیگر نیز، این منطقه قابل سکونت نیست. بنابراین بحران های محیط زیستی اصلا قابل اغماض، ساده انگاری و نادیده گرفتن نیست و اگر به وجود آمدند جبران آن بسیار بسیار مشکل و یا کاملا غیر قابل جبران است. شاید برخی بگویند حادثه چرنوبیل اتمی بود و با بحران های طبیعی متفاوت است اما نکته ای که باید به آن توجه نمود این است که چرنوبیل حادثه خشن و اتمی بود اما بحران های محیط زیستی پیش روی ایران نرم و آهسته است و در نهایت نتیجه هر دو یکی است؛ عدم امکان زیست در یک محدوده جغرافیایی آسیب دیده.
با توجه به مشاهدات میدانی از محیط زیست ایران و نظر کارشناسان این حوزه در آینده نه چندان دور به دلایل فراوان محیط زیستی، جمعیت چند ده میلیونی ایران به دلایل ابر بحران های محیط زیستی مجبور به کوچ از این سرزمین خواهند بود
که اگر سریع وارد عمل و اقدام شویم هنوز اندک فرصتی برای پیشگیری از این وضعیت وجود دارد. اما اگر عملکردی همچون گذشته داشته باشیم بی گمان چنین فاجعه ای رخ خواهد داد.
نکته قابل توجه دیگری که می بایست به آن توجه عمیق داشت این است که راهکار نجات از این وضعیت تنها در راهکارهای محیط زیستی نیست بلکه راه نجات واقعی، بکارگیری همه راهکارهای مدیریتی و کارشناسی در حوزه های سیاسی، فرهنگی، علمی، حقوقی، قانونی، اقتصادی، هنری، گردشگری، رسانه و… است.
یادمان باشد با توجه به اینکه اصل، و شاه کلید حل و پیشگیری از این مسائل بر عهده مدیران است اما مشارکت و نقش عموم مردم در خروج از این بحران ها بسیار اهمیت دارد و بهتر است هر فرد ایرانی در انجام حتی یک کار کوچک و مثبت در زمینه کاهش مصرف آب، مصرف درست مواد غذایی و جلوگیری از ضایعات بیشتر مواد غذایی، کاهش تولید زباله، جمع آوری پلاستیک ها از رودخانه ها، جنگل ها و کوهستان و جلوگیری از کوه، دریا، جنگل، دشت و باغ خواری صدها کار مثبت دیگر برای کاهش بحران های زیست محیطی دریغ نکند و همت بگمارد.

تا که دستت می رسد کاری بکن
پیش ازآن کز تو نیاید هیچ کار

داریوش کشاورز/ رایان خبر/ شیراز
۱۴۰۱/۰۵/۲۷