اهدای بیش از ۳۴هزار واحد خون طی ۱۰ ماهه در استان فم

مردم استان قم  با اهدای بیش از ۳۴هزار واحد خون طی ۱۰ ماهه گذشته ،جلوه ای از ایثار ونوع دوستی را رقم زدند. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل ازروابط عمومی اداره کل انتقال خون استان قم، از ابتدای سال تا پایان دیماه بیش از ۴۳ هزار  نفر جهت اهدای خون به مراکز […]

مردم استان قم  با اهدای بیش از ۳۴هزار واحد خون طی ۱۰ ماهه گذشته ،جلوه ای از ایثار ونوع دوستی را رقم زدند.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل ازروابط عمومی اداره کل انتقال خون استان قم، از ابتدای سال تا پایان دیماه بیش از ۴۳ هزار  نفر جهت اهدای خون به مراکز اهدای خون استان مراجعه کردند که از این تعداد ۳۴ هزار و ۱۸۲ نفرموفق به اهدای خون شدند.

و از تعداد اهدا کنندگان سال جاری ۵۹ درصد آنها اهداکننده مستمر هستند.که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد رشد داشته است.در این ده ماه بیش از ۴۵ هزار خون و فراوردهای خونی به مراکز درمانی استان ارسال شد و ۱۱ هزار و ۱۵۳ واحد خون و فراورده های خونی به شبکه خون رسانی کشور جهت بهبود حال بیماران ارسال گردید.

در دیماه سال جاری تعداد۳ هزارو ۳۱۳ نفر موفق شدند خون خود را اهدا کنند که رشد ۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

همچنین ۱۲۵ نفر از اهداکنندگان را بانوان تشکیل می دهند که کمتر از۴ درصد اهدا کنندگان را تشکیل می دهند.گفتنی است افزایش شاخص اهدای خون بانوان علاوه بر کمک به ارتقا ی سلامت جامعه و رفع نیاز به خون و فرآورده های خونی ،یکی از شاخص های توسعه اجتماعی است و می تواند گامی مهم در تغییر نگرش های کاذب جنسیتی در جامعه باشد. که متاسفانه بدلایل مختلف از جمله ترس از اهدا ،کم خونی و نیز باور های غلط باعث گردیده کمتر از ۴ درصد اهدا کنندگان را شامل  شود .

اما توصیه ای به اهدا کنندگان خون در فصل زمستان

*اهداکنندگان به‌ویژه اهداکنندگان خون مستمر،مراقبت بیشتری نسبت به بیماری آنفلوآنزا داشته باشند.

از آنجایی که هر سال در فصل زمستان به‌دلیل سرد شدن هوا و تغییر و تحولات جوی و به‌دنبال آن شیوع بیماری‌های فصلی از جمله سرماخوردگی و بیماری آنفلوآنزا شاهد کاهش  میزان مراجعه‌کنندگان برای اهدای خون بوده از داوطلبان  اهدای خون به‌ویژه اهداکنندگان خون مستمر تقاضا داریم تا مراقبت بیشتری نسبت به این نوع بیماری‌ها در این فصل داشته باشند.

داوطلبان اهدای خون در صورت ابتلا به این بیماری‌ها تا دوهفته بعد از بهبودی و رفع علائم کامل بیماری می‌توانند اقدام به اهدای خون کنند.

درخواست ما از مردم ایثارگر و نوع‌دوست استان قم این است تا در فصل سرد سال نیازمندان به خون و فرآورده‌های خونی را فراموش نکرده و با توجه به نیاز همیشگی به خون با حضور مستمر خود در مراکز انتقال خون استان  همانند گذشته ما را در تأمین خون مورد نیاز بیماران یاری کنند.