انتخاب مدیر برتر قمی برای پنجمین سال متوالی

محمد عسگری مدیر حراست شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم با داشتن ۲۱ سال سابقه در شرکت آب و فاضلاب روستایی، موفقیت های بسیاری در سطح استانی و کشوری کسب کرده و بارها مورد تقدیر قرار گرفته است که این موفقیت ها نشانگر توانمندی های ایشان در عرصه حراست می باشد. به همین بهانه […]

محمد عسگری مدیر حراست شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم با داشتن ۲۱ سال سابقه در شرکت آب و فاضلاب روستایی، موفقیت های بسیاری در سطح استانی و کشوری کسب کرده و بارها مورد تقدیر قرار گرفته است که این موفقیت ها نشانگر توانمندی های ایشان در عرصه حراست می باشد.

به همین بهانه و در راستای تبیین اهمیت جایگاه حراست در سازمان ها و برای معرفی بیشتر این بخش از چارت سازمانی پایگاه خبری رهپویان قم گفتگویی با یکی از مدیران موفق استان در عرصه ی حراست داشتیم که طبق ارزیابی وزارت نیرو ۵ دوره پیاپی به عنوان مدیر برتر کشوری انتخاب شدند.

در ادامه به گفتگویی تخصصی در زمینه جایگاه حراست در سازمان و تشریح نوع فعالیت های یک مدیر حراست می پردازیم.

  • خودتان را معرفی کنید

محمد عسگري هستم داراي مدرک كارشناسي ارشد فقه و حقوق اسلامی که در سال ۱۳۷۶ در قسمت واحد آبرساني در جهاد سازندگي بخش كهك مشغول بكار شدم؛ از سال ۱۳۷۷ پس از مصوبه مجلس شوراي اسلامي و تشكيل شركت هاي آب وفاضلاب روستايي استان قم به مدت ۶ سال مدير آب وفاضلاب بخش کهک و از سال ۸۳ الي ۸۵ مدير آب وفاضلاب روستايي سلفچگان بودم.

از سال ۸۵ الي ۹۱ بعنوان مدير روابط عمومي شركت آبفار معرفی شدم که در این سمت و از بین شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی کل کشور دو مرتبه موفق به کسب مقام شدم.

پس از موفقیت در سمت های پیشین و حسن انجام وظايف محوله در اين حوزه از سال ۹۱ به عنوان مدير حراست شركت آبفار قم منصوب شدم و تا این زمان موفق به کسب رتبه هاي اول ودوم استانی و كشوري شدم.

در زمینه استانی موفق به اخذ چندین لوح تقدير از حراست كل استان در بين دستگاه هاي اجرايي استان گشته و در مرحله كشوري از طرفی در بين شركت هاي آب وفاضلاب شهري و روستايي رتبه اول را براي شركت كسب نموده ام و از طرف دیگر هر ساله از سوي حراست وزارت نيرو به عنوان مدير برتر بين شركت هاي آب وبرق كشور انتخاب شده ام.

  • تعريفي از حراست و جايگاه سازماني

حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن است و از لحاظ عرف اداری، حراست به نهادی گفته می شود که در قلب تشکیلات یک سازمان وجود داشته و وظیفه خطیر مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود به عهده دارد .

 در خصوص جایگاه قانونی حراست توضیح دهید.

سیستم اداری حراست ها براساس ماده واحده قانون مصوب ۱۲/۲/۶۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام با اهداف و تشکیلات سازمانی خاص به عنوان یک مجموعه اجرائی و نظارتی از مصادیق بارز و حیطه شمول اصول و قواعد مذکور بوده و به لحاظ ویژگی ها، وظایف و جایگاه سازمانی بعنوان یکی از زیر مجموعه های تشکیلاتی، مستقیماً یا به صورت غیر مستقیم و نامحسوس وظایف خطیری در ارتباط با سالم سازی محیط کار و کنترل کیفی و کمی کارکنان ، بررسی و احراز تخلفات اداری مالی ، حفاظت از تاسیسات و اماکن ، اسناد و مدارک را عهده دار می باشند.

وظايف كلي دفاتر حراست در سازمان ها چیست؟

وظیفه اصلی حراست، مراقبت از سلامت سازمان جهت نیل به اهداف و پیش بینی خطرهای احتمالی و پیش روی سازمان است. از آنجا که سلامت هر سازمان همواره در معرض آلودگی ها و تهدید های درونی ونفوذی است، برای حفظ سلامت و پیشگیری از آلودگی ها نیازمند تبیین سیستمی در بخش حراست هستیم که با از طرفی دقت زیاد از نفوذ آفت ها به داخل سیستم جلوگیری کند و از طرفی با تشخیص و شناخت آفت های درونی ،زمینه های علاج به موقع و سلامت سازمان را فراهم سازد.

بنابراین حضور حراست در عرصه فرآیندهای سازمانی ، همواره در جهت دستیابی به دو هدف عمده زیر است :

الف- هدف کلان و راهبردی: حفظ و ارتقای توان حفاظتی و امنیتی سازمان به منظورپیش برد اهداف سازمان

ب- اهداف عملیاتی : همراهی و مساعدت مدیران با ارائه مشورت های موثر و اطلاع رسانی به موقع ، اعمال نظارت ها و انجام اقدام های موثر جهت حفاظت همه جانبه از ایمنی و سلامت منابع سازمان

حراست به عنوان مشاور مدیریت چشم مدیر در سازمان بوده و با توجه به اشراف اطلاعاتی که به مجموعه دارد می تواند بهترین نوع مشاوره را به مسئولین زیربط و مقامات مافوق بدهد. در عین حال مسئولین حراست ، زمانی می توانند در این خصوص موفق باشند که از علم ، تخصص ،درایت و روشن بینی خوبی برخوردار باشند .

وظایف حفاظتی یک مدیر حراست به دو دسته حفاظت منابع انسانی و حفاظت تجهیزاتی تقسیم بندی می شود که به شرح ذیل است:

الف: حفاظت فیزیکی ، حفاظت اطلاعات و حفاظت شبکه که شامل:

  • پیش بینی وپیشگیری ازتحرکات ضد امنیتی ازقبیل تجمع، تحصن، اعتصاب، اغتشاش و تظاهرات کع می تواند برای یک سازمان تاثیر مخرب داشته باشد.
  • طبقه بندی حفاظتی اماکن و تأسیسات تحت پوشش دستگاه با هماهنگی مراجع ذیربط و حفاظت از آنها
  • حفاظت از سیستمهای سخت افزاری IT
  • تهیه طرح های حفاظتی و صدور دستورالعمل های لازم و نظارت بر اجرای آنها
  • تهیه دستورالعمل ها و راهکارهای مناسب جهت حفاظت و نگهداری ازاسناد طبقه بندی شده و نظارت بر حسن اجرای آن اعم از اسناد مکتوب و اطلاعات نرم افزاری رایانه
  • نظارت و کنترل تردد کارکنان و مراجعان به دستگاه ، تأسیسات و اماکن طبقه بندی شده
  • صدور کارت شناسایی و مجوز تردد و رعایت تدابیر لازم بمنظور پیشگیری از هرگونه سؤ استفاده و جعل
  • ارائه مشاوره امنیتی و خدمات اطلاعاتی لازم به بالاترین مقام اجرایی دستگاه ذیربط

ب: حفاظت پرسنلی :

  • تعیین مشاغل حساس براساس خط مشی اعلامی مراجع ذیصلاح و تبیین دستورالعمل های مناسب
    • بررسی صلاحیت و اعلام نظر جهت انتصاب و تصدی افراد در مشاغل حساس و یا اعزام به خارج از کشور براساس دستورالعمل های اعلامی مراجع ذیصلاح
    • شناسایی زمینه های تخلفات عمده و بررسی مکانیزم انجام آن جهت ارائه به مراجع ذیربط و پیشگیری های مورد نیاز
    • ارائه مشاوره امنیتی و خدمات اطلاعاتی لازم به بالاترین مقام اجرایی دستگاه ذیربط
    • ایجاد دبیرخانه و بایگانی محرمانه جهت دریافت ، ثبت و صدور کلیه نامه های طبقه بندی شده دستگاه ذیربط
    • تشکیل پرونده حفاظتی مدیران و کارکنان و ایجاد بایگانی محرمانه
    • کنترل و نظارت به حضور و اشتغال اتباع بیگانه و خارجی در محیط براساس ضوابط اعلامی مراجع ذیصلاح
    • شناسایی عناصر متعهد و تلاشگر جهت رشد و ابقای آنان در محیط

    نقش حراست در سازمان بمنظور پيشگيري از وقوع تخلف ها چیست؟

    نقش حراست  در سازمان از جهاتی شبیه به نهادهای بهداشتی درمانی است چنانچه این نهاد در ابتدا سعی بر آن دارد که ابتدا از هر آلودگی و بیماری پیشگیری نماید و در مرحله بعد اگر احتمالاً کسی آلوده شد او را درمان نماید و درنهایت اگر دو روش قبلی موثر واقع نشد او را همچون یک عضو مرده و فاسد شده بدن از سیستم جدا کند. نقحراست در هر سازمان با پیش بینی نوع تخلف ها وجرایمی که ممکن است در آن سازمان به وقوع بپیوندد سعی می کند به روش های مختلف، چشم و گوش کارکنان آن سازمان را به روی دام ها و کمین های سر راه گشوده و آنها را هوشیار و آگاه سازد.

    در صورت اجرای صحیح نقش هشدار دهنده یا پیشگیری کننده تیم حراست از جهتی خسارت های احتمالی و متحمل شدن هزینه های سنگینی برای سیستم جلوگیری شده و از جهتی دیگر انتشار تخلف ها و انحراف ها در بین کارکنان کمتر می شود.به نظر شما عوامل ايجاد فساد در سازمان ها چيست :

    الف: عدم وجود شفافیت و پاسخگویی در فعالیت های نظام اداری: در یک سیستم هرچه شفافیت وپاسخگویی نسبت به ارباب رجوع، افراد زیرمجموعه و خصوصاً سیستم های نظارتی کمتر باشد به همان تناسب فساد اداری افزایش خواهد یافت وبالعکس هرچه ضریب پاسخ گویی در یک سیستم بیشتر باشد فساد اداری کمتری درآن سازمان جریان خواهد داشت.

    البته باید توجه داشت که این مهم درسطوح عالی سازمان ازاهمیت بیشتری برخوردارمی باشد و هر چه مدیران عالی به عنوان الگوی سیستم بیشتر به این موضوع متعهد باشند سطوح میانی واجرایی نسبت به سازمان و ارباب رجوع و حتی مافوق های خود پاسخگوتر خواهند بود .ب: اعطای اختیارات بیش از حد به مدیران : در بعضی از سیستم ها دیده می شود که مدیری هم مسئول اجرایی امور در سیستم بوده و هم وظیفه نظارت و بازرسی را برعهده دارد و این مسأله سبب فقدان شفافیت و عدم پاسخگویی صحیح در آن سازمان شده است.

    ج: عدم ثبات در مدیریت : وقتی که مدیر جایگاه خود را متزلزل ببیند، این مسأله سبب کاهش انگیزه وی نسبت به امور محوله به وی خواهد شد که نتیجه کاهش انگیزه کاری مدیران باعث به وجود آمدن فساد اداری خواهد شد .

     

    راهكارهاي مبارزه يا كاهش فساد در سازمان ها چیست ؟

    الف: شفاف سازی قوانین

    ب: استقرار نظام های سنجش عملکرد کارکنان

    ج: شایسته سالاری در عزل و نصب ها

    د: مشارکت دادن کارکنان در اداره امور

    و: ملزم ساختن واحدها به پاسخگویی

  • معيارها وشاخص های یک مدير حراست در سازمان چیست؟
    • داشتن تخصص و توانمندی های
    • داشتن تدبیر و اقتدار و در عین حال روحیات ایثارگری در امورات كاري
    • تلاش در جهت پيشگيري از آسيب هاي پيش روي سازمان و جلوگيري از نارضايتي وچالش ها
    • اشراف نسبت به امورات سازمان جهت پیشگیری و پیدا کردن راهکار مناسب
    • نسبت به مدیر خود به عنوان بازويي قوي ومشاوري امين است

    به چه دلیل در بعضي سازمان ها  نگاه خوبي نسبت به حراست نيست؟

    عدم شناخت مردم نسبت به وظايف حراست و از سويي ديگر کم لطفی بعضی از همكاران ما در مديريت حراست سازمان ها که رويكرد واقعي حراست را اجرا نمي كنند و با نگاه دستگيري بجای نگاه مچ گيري مشغول به کار هستند باعث بروز این مشکل شده است.

    در صورتيكه یک عضو حراست چماقی جهت زورگویی و تنبیه نیست بلکه بدليل اشرافيت بر افراد و محيط بعنواني ديده بان و چراغ راه است.

    مديران حراست بايد سعي نمايند  در شناساندن دستگاه حراست به عنوان محرم برای عموم ( مسئولین ، مدیران و کارکنان و ارباب رجوع) به منظور انعکاس نقطه نظرات و تخلفات و درخواست های مشروع آنان و تلاش در رسیدگی و اقدامات لازم مطابق ضوابط برای اجابت درخواست های منطقی و قانونی اعتماد را ايجاد كنند تا بتوانند ذهنيت ها را تغيير دهند.در خصوص ارتباط حراست با پرسنل اداري توضیح دهید

    از آن جايي كه نيروي انسانی مهم‌ترين دارايي یک سازمان به حساب مي‌آيد و موفقيت سازمان در گرو اعمال مديريتي اثربخش بر آنهاست، اگر سياست‌هاي پرسنلي و خط‌ مشي‌هاي سازمان با حصول اهداف سازمان و برنامه‌هاي استراتژيك آن پيوند تنگاتنگي داشته باشد به رسيدن به آن اهداف كمك كنند و احتمال موفقيت سازمان بيشتر خواهد شد.

    با توجه به اینکه یکی از وظایف حراست حفظ و سلامت نیروی انسانی است ترغيب همه اعضاي سازمان به همكاري با يكديگر و رساندن آنان به احساس هدفمشترك، مستلزم تلاشي مستمر از سمت تیم حراست است.

    از نظر علم مدیریت ، سازمانی می تواند موفق و پویا و پیش رو با شد که کارکنانی با انگیزه و راضی داشته باشد ، زیرا از کارمند و یا کارگر ناراضی ، خلاقیت و ابتکار به وجود نمی آید .

    بنابراین می بایست به منشا نارضایتی های کارکنان توجه نموده و چنانچه این نارضایتی ها ناشی از سوء مدیریت مدیر مجموعه باشد نسبت به توجیه مدیریت و اصلاح روش آن اقدام کند . بدیهی است حراست می تواند از این طریق ، خدمات قابل توجهی به مدیریت ، کارکنان مجموعه و در کل به نظام مفهومی اسلامی ارائه نماید .

     

    نسبت كاري حراست با مدير سازمان چگونه بايد باشد ؟

    حراست به عنوان مشاور و چشم مدیر در سازمان و با توجه به اشراف اطلاعاتی که به مجموعه دارد می تواند مشاور خوبی برای مدیریت محسوب شود . حراست بايد در سازمان براي رسيدن به اهداف عاليه سازمان بجای متقابل بودن با مدیر كنار مديرباشد.

    نسبت كاري حراست با ارباب رجوع چگونه است

    دلیل اصلی تأسیس ادارات و سازمانها و ارگانها ، ارائه خدمات به مردم می باشد و از طرف دیگر توجه و دقت در رضایت مندی ارباب رجوع بزرگترین عامل شکوفایی و رشد یک سازمان است.

    • گوش دادن با فراغت
    • توضيح دادن با متانت
    • بررسي با دقت
    • تصميم با عدالتپاسخگويي درست و منطقي از سوي حراست باعث رضايت مردمي  خواهد شد.از نظر دینی هم یک کارمند، کارشناس و مدیر مسلمان نه بخاطر دستورالعمل و بخشنامه بلکه بخاطر اعتقادات دینی خود باید حول مشتري مداري و تکریم ارباب رجوع قدم بردارد.

      برای یک کارمند مسلمان تکریم مردم ، عبادت به شمار می رود و بهترین روش براي نزدیکی به خداوند است، بخصوص اگر ارباب رجوع از محرومان جامعه باشد . مديران حراست در زمان حضور كاركنان ويا ارباب رجوع باید ۴ اصل از جملات گوهربار حضرت امير را در سرلوحه كار خود قرار دهند:

    نقش حراست در اقتصاد مقاومتي چقدر می تواند موثر باشد.

    با توجه به اينكه سال ۹۶ از سوي مقام معظم رهبري (مد ظله العالي ) اقتصاد مقاومتي اقدام وعمل نامگذاري شده متاسفانه فهم درست ومشتركي از اقتصاد مقاومتي در جامعه از جمله نظام اداري ما وجود ندارد.

    در نتیجه مديران دستگاه ها انگاره ها ويافته هاي ذهني خود را اقتصاد مقاومتي جلوه داده و يا همان وظايف جاري ومعمول گذشته خود را با پسوند وپيشوند، اقتصاد مقاومتي گزارش مي دهند.حراست ها با توجه به داشتن اشراف بر محيط خود به ميدان آمده و با نقش آفريني موثر به ادراك صحيح از اقتصاد مقاومتي در محيط خود به مديريت كمك كرده واز سوي ديگر از برخورد و نگاه شعاري و آماري وجلوه دادن روز مره و معمول بنام اقتصاد مقاومتي جلوگيري كنند، چرا كه درك درست از اقتصاد مقاومتي پايه ونقطه شروع تحقق اقتصاد مقاومتي است.