مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم:

اصلاح زیرساخت‌ها در حوزه انرژی بهره‌وری را به دنبال دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: اصلاح زیرساخت‌های اساسی در حوزه انرژی از جمله آب، بهره‌وری را به دنبال دارد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، جلسه توجیهی کمیته‌های بهره‌وری منطقه‌ای کشور با حضور سیدمهدی قریشی معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی استانداری و بهروز محمودی معاون سازمان بهرهوری کشور و نمایندگان استان‌های قم، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و مرکزی در شرکت آب و فاضلاب استان قم برگزار شد.

* چاره‌ای جز حرکت در مسیر بهره‌وری نداریم

معاون راهبری بهره‌وری سازمان بهره‌وری کشور نیز در این دوره آموزشی، با تأکید بر اینکه بخش مهمی از رشد اقتصادی کشور باید از محل بهره‌وری تأمین شود، گفت: قطعاً امروز چاره‌ای جز این نداریم که موضوع بهره‌وری را به عنوان یک اصل در دستور کار قرار دهیم.

بهروز محمودی با اشاره به آشنا بودن استان‌ها به مسائل و مشکلات بخش‌های اقتصادی و عدم کارکرد مناسب دستگاه‌های ملی در مسائل منطقه‌ای اظهار داشت: رویکرد ما در سال جاری این است که استان‌ها در سیاست‌گذاری و تنظیم برنامه‌های رشد اقتصادی و بهره‌وری آن، اختیار عمل بیشتری پیدا کنند.

* اصلاح ساختارها بهره‌وری را به دنبال دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم نیز در این دوره آموزشی، توجه به بهره‌وری را به عنوان یک اصل به ویژه در حوزه انرژی دانست و گفت: بهره‌وری در حوزه انرژی جزو الزامات و نیازهایی است که باید به صورت جدی به آن پرداخته و در این خصوص برنامه‌ریزی شود.

وی رسیدن به نقطه مطلوب در این حوزه را نیازمند اصلاح زیرساخت‌ها دانست و خاطرنشان کرد: اگر ما زیرساخت‌های اساسی را نتوانیم بهبود ببخشیم قاعدتاً نمی‌توانیم به نقطه نهایی بهره‌وری دست یابیم.

مهندس حسن بختیاری شبکه‌های فرسوده آب و فاضلاب شبکه‌های را موجب کاهش بهره‌وری و بالارفتن قیمت تمام شده آب عنوان و تأکید کرد: اصلاح زیرساخت‌ها در این زمینه می‌تواند افزایش بهره‌وری را به دنبال داشته باشد.

وی بخشی از بحران بهره‌وری را ساختارها نادرست در بسیاری از مجموعه‌ها دانست و گفت: اصلاح فرایندها و تغییر رفتارها هم می‌تواند در موضوع بهره‌وری اثرگذار باشد که در این زمینه برنامه‌ریزی منسجم و مطالعه شده مهم و ضروری به نظر می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در ادامه با اشاره به برخی از اقدامات شرکت آب و فاضلاب استان قم در زمینه بهره‌وری اظهار داشت: در سال‌های اخیر ما توانستیم سبد کاملی از انرژی‌های پاک را در مجموعه شرکت آب و فاضلاب استان قم ایجاد کنیم.

وی در این زمینه به راه‌اندازی ۲ نیروگاه برقابی، ۵ نیروگاه خورشیدی و… اشاره کرد و گفت: تولید ۲۹ درصد از انرژی مصرفی شرکت، کمک به کاهش ۱۲ کیلوگرم انتشار کربن و تأمین ۶۰ درصد از هزینه‌ها انرژی در بخش‌های مختلف شرکت آب و فاضلاب از جمله دستاوردهای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر بوده است.

بختیاری در پایان ابراز داشت: امیدوارم بتوانیم با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی در حوزه بهره‌وری، وظایف سازمانی و رسالتی که در مقابل محیط زیست و مردم داریم را به یک نقطه مطلوب و بهینه برسانیم.

* فرهنگ بهره‌وری باید در جامعه نهادینه شود

معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی استانداری قم نیز با اشاره به اهمیت موضوع بهره‌وری اظهار داشت: سهم قابل‌توجهی از رشد و توسعه را بر عهده بهره‌وری قرار داده شده که باید با تلاش به این مهم دست پیدا کنیم.

وی از بهره‌وری به عنوان یک فرهنگ یاد کرد و گفت: اگر بتوانیم فرهنگ بهره‌وری را در جامعه جاری و ساری کنیم قطعاً به اهداف موردنظر خواهیم رسید.

سیدمهدی قریشی با بیان اینکه در مبانی دینی نیز بر روی بهره‌وری تأکید شده است، اردوهای جهادی را نمونه‌ای از بهره‌وری دانست و خاطرنشان کرد: فرهنگ بهره‌وری باید در تمام بخش‌ها به عنوان یک اصل موردتوجه قرار گیرد.

وی تدوین برش‌های استانی در حوزه بهره‌وری را ضروری دانست و از سازمان ملی بهره‌وری خواست برای رسیدن به نقطه مطلوب در حوزه بهره‌وری ضوابط و چهارچوب‌های موردنظر را به استان‌ها ارائه کند.