استقبال بی نظر مردم از نمایشگاه کوچه های بنی هاشم درسال گذشته

مدیر اجرایی نمایشگاه کوچه‌های بنی‌هاشم با تاکید بر اینکه هر شب بیش از هزار و ۷۰۰ نفر از این نمایشگاه بازدید می‌کنند، گفت: سال گذشته در مجموع ۳۰ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، سید محمد روحانی امشب طی نشست خبری با اشاره به اینکه هفدهمین دوره نمایشگاه […]

مدیر اجرایی نمایشگاه کوچه‌های بنی‌هاشم با تاکید بر اینکه هر شب بیش از هزار و ۷۰۰ نفر از این نمایشگاه بازدید می‌کنند، گفت: سال گذشته در مجموع ۳۰ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، سید محمد روحانی امشب طی نشست خبری با اشاره به اینکه هفدهمین دوره نمایشگاه کوچه‌های بنی هاشم به همت هیئت محبین حضرت زینب(س) به مناسبت ایام فاطمیه در شهر قم میزبان شهروندان و زائران است، اظهار کرد: جمعی از طلاب و دانشجویان برجسته در این نمایشگاه با استفاده از تخصص‌های خود به دنبال ارائه معارف اهل‌بیت‌(ع) به روش‌های جدید هستند.

وی با بیان اینکه ارائه یک کار تجسمی از تاریخ صدر اسلام به عنوان یک کار نوین در نمایشگاه کوچه‌های بنی‌هاشم دنبال شده است، اضافه کرد: استقبال مردم از این روش سبب شد که طی دوره‌های اخیر برپایی نمایشگاه علاوه بر روایت‌گری تاریخ به دنبال اجرای صحن‌های مختلف برویم و اکنون نیز به دنبال استفاده از هنر تئاتر برای نمایش رخ‌دادهای تاریخی هستیم.

مدیر اجرایی نمایشگاه کوچه‌های بنی‌هاشم خاطرنشان کرد: امسال در قالب یک کار تشکیلاتی با ۱۵ کارگروه مختلف کار خود را با محوریت بررسی تاریخ صدر اسلام در نمایشگاه کوچه‌های بنی‌هاشم آغاز کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه صحنه‌های مختلف تاریخی از جمله غدیر خم، شورای سقیفه و رخ‌دادهای کوچه بنی‌هاشم در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود، تصریح کرد: اجرای چنین کاری با این وسعت در سطح کشور کم‌نظیر است.

روحانی با اشاره به اینکه هنرمندان هر شب طی ساعات ۱۹ الی ۲۳ در کوچه‌های بنی‌هاشم صحنه‌های مختلف تاریخی را ۱۷ یا ۱۸ مرتبه اجرا می‌کنند، عنوان کرد: نکته مهم این نمایشگاه این است که پایان کار آن به غرفه مهدویت و بررسی شرایط کنونی دنیای اسلام ختم می‌شود که در این بخش فعالیت محتوایی نمایشگاه به پایان می‌رسد و بخش فرهنگی نمایشگاه با غرفه‌های ارائه محصولات فرهنگی، سینمای کتاب به منظور معرفی کتاب‌ها به بازدیدکنندگان، پرسش و پاسخ‌های دینی و حجاب و عفاف برای افراد درنظر گرفته شده است.

روحانی یادآور شد: نیروهای هیئت محبین حضرت زینب(س) بدون هیچ چشم‌داشت مادی بیش از دو ماه به‌صورت شبانه روز برای برپایی این نمایشگاه کار کرده‌اند و اکنون نیز بدون احتساب ۳۰ نفر کار اجرایی، هر شب بیش از ۱۲۰ نفر برای استقبال از بازدیدکنندگان فعالیت دارند.

وی ادامه داد: تایید مراجع دینی به‌ویژه حضرات آیات حسین نوری همدانی، لطف‌الله صافی گلپایگانی، سید محمد سعیدی، محمدجواد علوی بروجردی، محمد حسینی قزوینی و حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی از دیگر ویژگی‌های این نمایشگاه مذهبی و فرهنگی است.

روحانی با بیان اینکه از کارشناسان شبکه‌های مختلف از جمله ولایت و هدهد برای فضاسازی نمایشگاه و اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی برای سنین مختلف استفاده شده است، مطرح کرد: اصلی‌ترین هدف نمایشگاه کوچه‌های بنی‌هاشم معرفت‌افزایی و آشنایی مردم با معارف اهل‌بیت(ع) است که امیدواریم توانسته باشیم به این هدف رسیده باشیم.

مدیر اجرایی نمایشگاه کوچه‌های بنی‌هاشم با تاکید بر اینکه هر شب بیش از هزار و ۷۰۰ نفر از این نمایشگاه بازدید می‌کنند، مطرح کرد: سال گذشته در مجموع ۳۰ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه کوچه‌های بنی‌هاشم به هیچ ارگان و نهادی وابسته نیست، گفت: این مجموعه به‌صورت مردمی برپا شده است اما در راستای برگزاری آن تعامل مطلوبی با سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، آتش‌نشانی، نیروی انتظامی و شهرداری منطقه یک داریم.

روحانی خاطرنشان کرد: زمین کنونی این نمایشگاه اجاره است اما امیدواریم در سال‌های آینده بتوانیم با اختصاص یک زمین دائم، این نمایشگاه را به موزه تاریخ‌شناسی اسلامی تبدیل کنیم تا این موزه دائمی در استان قم به عنوان طرح ملی دنبال شود.

وی با اشاره به اینکه ایده نمایشگاه کوچه‌های بنی‌هاشم اکنون به استان‌های مختلف کشور از جمله یزد، کرمان و تهران منتقل شده است، اضافه کرد:  منویات رهبری در مورد اهمیت حذف مباحث مخالف وحدت، درحوزه محتوایی نمایشگاه مورد توجه قرار گرفته است به همین علت بررسی رخ‌دادهای تاریخی را بدون هیچ دخل و تصویری و تعصبی در این نمایشگاه دنبال کرده‌ایم.

مسئول انجمن هنرهای نمایشی استان قم با اشاره به اجرای نمایش‌های غدیر و شورای سقیفه در نمایشگاه کوچه‌های بنی‌هاشم گفت: هنرمندان قمی در این نمایش‌ها هر شب ۱۷ سانس اجرا دارند که این تعداد اجرای بدون وقفه کار بسیار سختی است.

 اصغر نوبخت  با اشاره به اینکه استمرار یک حرکت فرهنگی در هر شهری نیازمند مشارکت دستگاه و نهادهای مختلف است، عنوان کرد: امیدواریم سال آینده در راستای برپایی نمایشگاه کوچه‌های بنی‌هاشم مشارکت مطلوب‌تر نهادهای فرهنگی را مشاهده کنیم.

وی اضافه کرد: به تعبیر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، این استان پایگاه تئاتر دینی، آیینی مذهبی و سنتی کشور است و امیدواریم از سال آینده با افزایش حمایت‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، بتوانیم در تالار مرکزی شهر قم که تاکنون دو بار توسط مسئولان افتتاح استفاده شده اما با تاخیر به بهره‌برداری رسیده است، پایگاه تئاتر دینی کشور را رقم بزنیم.

مسئول انجمن هنرهای نمایشی استان قم از اجرای نمایش «خورشید کاروان» با کارگردانی سید محمد جواد طاهری در تالار مرکزی شهر قم یاد کرد و گفت: نمایش حنانه نیز به مناسبت ایام فاطمیه هم‌اکنون برروی صحنه و پذیرای علاقمندان است.

وی با اشاره به اینکه به مناسبت ایام فاطمیه نمایش‌هایی با موضوع‌های غدیر و شورای سقیفه در نمایشگاه فرهنگی و مذهبی کوچه‌های بنی‌هاشم در حال اجراست، مطرح کرد: هنرمندان قمی در این نمایش‌ها هر شب ۱۷ سانس اجرا دارند که این تعداد اجرای بدون وقفه کار بسیار سختی است.

نوبخت با تاکید بر اینکه سال آینده کیفیت نمایش‌های نمایشگاه فرهنگی و مذهبی کوچه‌های بنی‌هاشم افزایش می‌یابد، گفت: اکنون نیز زائران شهر مقدس قم که از این نمایشگاه بازدید می‌کنند درخواست دارند که مشاوره‌های لازم به آن‌ها ارائه شود تا بتوانند چنین نمایشگاهی را در شهرهای خود برپا کنند.

سرپرست گروه تخصصی چاووش بابیان اینکه دستگاه‌ها و نهادهای مختلف استان قم باید از نمایشگاه کوچه‌های بنی‌هاشم حمایت لازم را داشته باشند، عنوان کرد: امیدواریم در سال آینده با تحقق این هدف، شاهد حرکت‌های گسترده‌تری در این نمایشگاه باشیم.