احیای بافت‌های فرسوده شهری در قم ضروری است

رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: افزایش میزان بافت فرسوده در قم یک حقیقت تلخ است که با آن روبرو هستیم ولی آنچه که اهمیت دارد این است که برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد تا شاهد احیای بافت‌های فرسوده باشیم. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، عبدالله جلالی در جلسه علنی شورای اسلامی شهر […]

رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: افزایش میزان بافت فرسوده در قم یک حقیقت تلخ است که با آن روبرو هستیم ولی آنچه که اهمیت دارد این است که برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد تا شاهد احیای بافت‌های فرسوده باشیم.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، عبدالله جلالی در جلسه علنی شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: یکی از مصوبات شورای معماری و شهرسازی تعریف ضوابطی بود که بر اساس آن ۶ پهنه برای استان قم تعریف شد.
وی با بیان اینکه تراکم های کم، متوسط،زیاد،خیلی زیاد،ویژه و تک خانواری از ضوابط تصویب شده در شورای معماری و شهرسازی بود افزود: این مصوبات تکلیف مدیریت پروانه ساختمانی  را مشخص می‌کند و تقاضای ما از شهرداری این است که اقدامات قانونی را بلافاصله پس از ابلاغ مصوبه انجام دهند.
رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به مصوبات ارزش افزوده بافت فرسوده استان قم خاطرنشان کرد: در گذشته هزار و ۷۴ هکتار بافت شهری در قم به عنوان بافت فرسوده تصویب شده بود که در هفته گذشته نیز بیش از ۶۰۰ هکتار دیگر به بافت فرسوده قم اضافه شد و در حال حاضر هزار و ۷۸۳ هکتار بافت فرسوده در قم وجود دارد که البته بخشی از این بافت‌های فرسوده مربوط به بافت تاریخی است.
وی با بیان این‌که بافت‌های فرسوده دارای سه ویژگی ناپایداری، نفوذ ناپذیری و ریزدانگی است گفت: معنای نا پایداری این است که ساختمان‌ها و سازه‌ها فاقد استحکام لازم هستند و قدمت زیادی دارند و مدت زمان زیادی از ساخت‌ آن‌ها گذشته است.
جلالی با اشاره به نفوذ ناپذیری در بافت‌های فرسوده اظهار کرد: نفوذ ناپذیری به این معناست که عرض کوچه‌ها و معبرها کمتر از  ۶ متر است که این مورد موجب بروز مشکلات زیادی در عبور و مرور می‌شود.
رئیس شورای اسلامی شهر قم افزودریزدانگی به املاک‌، قطعات و پلاک‌هایی اطلاق می‌شود که ابعاد و مساحتی کوچک دارند و حدنصاب‌های تفکیک و قطعه‌بندی و ضوابط و مقررات طرح‌های جامع و تفضیلی را ندارند که در حال حاضر نیز حدود ۷۰ درصد از واحدهای شهر قم کم‌تر از ۱۵۰ متر مربع مساحت دارند.
وی با تاکید بر ضرورت احیای بافت‌های فرسوده شهری ادامه داد: در مورد میزان بافت‌های فرسوده در استان قم، آنچه مورد تایید است همان مقداری است که به تصویب شورای اسلامی شهر قم رسیده است و آمار‌های دیگری که ارائه می‌شود رسمی و مورد تائید نیست.
جلالی اظهار کردافزایش میزان بافت فرسوده در قم یک حقیقت تلخ است که با آن روبرو هستیم ولی آنچه که اهمیت دارد این است برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد تا شاهد احیای بافت‌های فرسوده باشیم.
وی با تاکید بر این‌که برای احیای بافت‌های فرسوده باید اقدامات فوری و تشویقی انجام شود بیان کرد: اگر اقدامات لازم مانند تخفیفات عوارض و تشویق مالکین برای نوسازی سازه‌ها صورت نگیرد در آینده شاهد مشکلات زیادی خواهیم بود.
رئیس شورای اسلامی شهر قم با بیان این‌که اختصاص تسهیلات به منظور تشویق مالکین به احیای بافت‌های فرسوده می تواند تاثیرات زیادی داشته باشد گفت: باید برنامه‌ریزی صورت گیرد تا همه نگاه‌ها و توجه‌ها به احیای‌ بافت‌های فرسوده باشد
وی ادامه با داد: احیای بافت‌های فرسوده علاوه بر نوسازی و زیباسازی شهر ویژگی‌های نیز دارد که از جمله می‌توان به یکسان بودن فرهنگ‌ مردم آن منطقه، در مرکز شهر قرار داشتن ساختمان و همچنین آماده بودن زیر ساخت‌هایی مانند آب، برق و گاز اشاره کرد.
جلالی در پایان تصریح کرد: پیشنهاد ما در مسیر احیای بافت‌های فرسوده شهری، تشکیل ستاده ویژه‌ای با مدیریت استانداری و با حضور شهرداری، شورای شهر و دیگر سازمان‌های مرتبط است تا همه بسترها برای رفع این مشکل فراهم شود
منبع خبر: اداره کل روابط عمومی و بین الملل شهرداری قم