آيت الله شیخ محمد جواد  فاضل لنکرانی:در ماه رجب اسباب توبه فراهم است

آيت الله  شیخ محمد جواد  فاضل لنکرانی:خداوند در این ماه ،تصرف در نفوس اولیاء خودش دارد/در ماه رجب اسباب توبه فراهم است. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، سخنان آيت الله حاج شیخ محمد جواد  فاضل لنکرانی  به مناسبت شروع ماه رجب در ابتدای درس خارج اصول (‌شنبه  ۲۵  بهمن ماه  ۱۳۹۹). بسم الله […]

آيت الله  شیخ محمد جواد  فاضل لنکرانی:خداوند در این ماه ،تصرف در نفوس اولیاء خودش دارد/در ماه رجب اسباب توبه فراهم است.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، سخنان آيت الله حاج شیخ محمد جواد  فاضل لنکرانی  به مناسبت شروع ماه رجب در ابتدای درس خارج اصول (‌شنبه  ۲۵  بهمن ماه  ۱۳۹۹).

بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين و صلی الله علی سيدنا محمد و آله الطاهرين

امروز روز اول ماه رجب هست، از ماه‌هایی است که بسیار باعظمت و از زمان‌هایی است که خدای تبارک و تعالی عنایات خودش را بر بشر و بر کسانی که دنبال تقرّب به او هستند بیشتر می‌کند، اولیای خدا برای خودشان در ماه های رجب، شعبان و رمضان برنامه‌های و مراقبت‌های خاصی از خودشان دارند، ارتباطات ، اذکار و دعاهای خاص وجود دارد، رجب یکی از بهترین زمان برای استغفار و توبه ماه مبارک رجب است، که انسان زودتر موفق به توبه می‌شود، اسباب توبه فراهم است. اینکه خدای تبارک و تعالی در این ماه چه تصرفی در نفوس بندگان دارد که این حالت برای اولیای خدا به وجود می‌آید که تضرع‌شان و توجه‌شان به خداوند بیشتر بشود.

نفس در مسیر تدین باشد اعضا و جوارح انسان کنترل می‌شوند.

امام صادق ۷ هر روز ماه رجب این دعا را می‌خواندند خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَيْرِكَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلاَّ لَكَ‏ ، آنهایی که وفود بر غیر تو کردند، آنهایی که همه امیدشان را جای دیگر بردند و نگاه و توجه‌شان را، آمال و آرزوهایشان را در غیر تو دیدند، وفود این است که بالأخره انسان جایی استقرار پیدا کند بنشیند، به امیدی حضور پیدا کند. حضرت می‌فرماید اینها قطعاً خاب هستند یعنی اینها ناامید هستند، اگر انسان بر غیر خدا وفود پیدا کرد قطعاً ناامید است و امیدش را از دست می‌دهد، به نتیجه‌ای نمی‌رسد، خائب یعنی کسی به مقصود نمی‌رسد. علم می‌خواهیم از خدا باید بخواهیم، رزق ، عزت ، سلامتی، همه چیز از را خدا بخواهیم . وفود در همه‌ی امور دنیوی و اخروی‌مان باید باب خدای تبارک و تعالی باشد، البته با لفظ گفتنش آسان است اما اینکه دل و نفس انسان این را باور داشته باشد، این حالات باید در ماه رجب برای ما به وجود بیاید.

وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلاَّ لَكَ‏، آنهایی که حاجاتشان را از غیر تو دنبال کردند اینها خسران می‌بینند تا دنباله این دعا که موفق به خواندن این هستید ان شاء‌الله، عرض کردم امام صادق۷ هر روز ماه رجب این دعا را می‌خوانده، این درس برای ما و شماست، این بهترین راه برای سیر و سلوک است، سیر و سلوک همین است، انسان این ایام مراقبت‌های ویژه‌ای از خودش کند، خودش را تطهیر کند، باورهای خودش را درست کند، بعد دیگر چشم، گوش، زبان و فکرش کنترل می‌شود، اینکه کسی زبانش در اختیار خودش نیست هر نسبتی را به هر کسی می‌دهد هر اهانتی را می‌کند، این معلوم می‌شود که نفسش یک نفس رهاشده از معنویات و تدین است اما اگر نفس در مسیر تدین باشد اعضا و جوارح انسان کنترل می‌شوند.

حوزه به تهذیب بیش از تحصیل علم نیازمند است.

علی ای حال هم ماه مبارک رجب ولادت با سعادت امام باقر ۷ و میلاد امیرالمؤمنین۷، میلاد امام جواد۷ را تبریک عرض می‌کنیم و برخی از شهادت‌هایی هم که واقع شده را تسلیت عرض می‌کنیم. در هر صورت توجه کنیم زمان وعمر به سرعت می‌گذرد و چیزی از عمر انسان باقی نمانده، ده بیست سال کمتر و بیشتر، با این شرایطی که امروز در دنیا وجود دارد انسان باور دارد که از یک ساعت بعد هیچ خبری ندارد، در هر صورت خودمان را بسازیم، تهذیب کنیم، حوزه به همان اندازه‌ای که به علم نیاز دارد بیش از آن به تهذیب نیاز دارد. ما طلبه‌ها باید مهذّب شویم تا اینکه ان شاء الله بتوانیم دین خدا را یاری کنیم.