آمار پایین مرگ و میر بین افرادی که واکسن کرونا تزریق کرده‌اند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم   با اشاره به لزوم واکسیناسیون گفت: بین ۲ تا چهار درصد بیماران مبتلا به کرونا فوت می‌شوند، ولی مرگ‌ومیر بین کسانی که واکسن زده باشند شاید ۲ نفر در یک هزار نیز نباشد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،دکترمهدی مصری امروز در نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته سلامت در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، اظهار داشت: خبرنگاران سفیران سلامت هستند که این مسئله در دوران کرونا هم ثابت شد.

وی با اشاره به لزوم واکسیناسیون گفت: بین ۲ تا چهار درصد بیماران مبتلا به کرونا فوت می‌شوند، ولی مرگ‌ومیر بین کسانی که واکسن زده باشند شاید ۲ نفر در یک هزار نیز نباشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی با تاکید بر این‌که باید جلسات اقناع‌سازی برای پیشگیری از واکسن هراسی افزایش یابد، تصریح کرد: با وجود این‌که درقم یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار نفر جمعیت ساکن هستند، تاکنون یک‌میلیون و ۸۵۰ هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده که آمار پایینی است.

مصری در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در روز اول هفته سلامت، گفت: در اولین روز از این هفته در گلزار شهدا حضور یافته و ضمن تکریم شهدای سلامت به تجدید بیعت با شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم پرداختیم و با حضور در یکی از دبیرستان‌های مناطق محروم قم زنگ سلامت را به صدا درآوردیم و امشب هم در شبکه استانی در گفتگوی خبری حاضر خواهیم شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم عنوان کرد: دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان، تحقق عدالت و تعالی نظام سلامت را محور اصلی فعالیت خود قرار داده است و ارتقای عدالت در توزیع منابع، ارائه و دسترسی به خدمات، افزایش رضایت‌مندی و پاسخ به نیاز جامعه از اهداف ویژه این دولت است.

وی اخلاق حرفه‌ای را یکی از عوامل موثر در بهبود وضعیت سلامت دانست و افزود: انعطاف نداشتن کادر درمان و حتی مددجویان به عنوان دشمن سلامت مردم قلمداد می‌شود و ما باید اخلاق حرفه‌ای را در پرسنل خود توسعه و فرهنگ سلامت را در مردم ارتقا بخشیم و این باعث ارتقای سطح سلامت در جامعه خواهد شد.

مصری گفت:  یکی از چالش‌های بشریت دستیابی به انرژی ها پاک است که کشورها در پیمان‌های ملی و بین‌المللی به آن بسیار توجه دارند. پیگیری این موضوع و جلوگیری از افزایش آلاینده‌ها به عنوان یکی از عوامل موثر در نظام سلامت کشور را وظیفه خود می‌دانیم و دستیابی به انرژی‌های پاک در حوزه سلامت دنبال می‌شود.

وی تصریح کرد: در حوزه سلامت نیاز به همکاری با نهادهای مختلف داریم چراکه سلامت جسمی و روانی افراد وابسته به سلامت نفس و سلامت معنوی آن‌هاست و ما باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم ادامه داد: در آموزش و پرورش و مدارس بستر خوبی برای ارائه آموزش‌های حوزه سلامت وجود دارد که طرح سفیران سلامت به صورت ویژه به قشر دانش‌آموز توجه دارد.

وی عنوان کرد: اهتمام وزارت بهداشت به حوزه‌های سلامت خانواده و جمعیت به خوبی قابل مشاهده است چراکه خانواده یک رکن مهم و تاثیرگذار در نظام سلامت است و باید برنامه‌های اساسی در حوزه خانواده تدوین شود.

مصری گفت: توجه به جوانی جمعیت که یکی از جنبه‌های توسعه پایدار در هر کشور قلمداد می‌شود متاسفانه در سال‌های اخیر مغفول مانده و باید با ایجاد قرارگاه جوانی جمعیت در استان قم برای بهبود این شرایط قدم ویژه‌ای را برداریم.

وی افزود: اکنون با حمایت تمامی نهادها و مردم عزیز توانستیم از ۶ پیک بیماری کویید ۱۹ عبور کنیم و آمار فوتی‌ها را تک رقمی کنیم که این دستاورد بزرگی برای انقلاب اسلامی و مردم عزیز ایران است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به طرح‌های در دست احداث دانشگاه علوم پزشکی قم، گفت: بیمارستان خاتم در حال حاضر ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی شده تا سال ۱۴۰۲ به اتمام برسد و بیمارستان نور نیز تا نیمه اول سال ۱۴۰۲ به مرحله تجهیز خواهد رسید.

وی ادامه داد: با اتمام این ۲ بیمارستان سرانه تخت‌های بیمارستانی قم از ۱.۷ به ۲.۷ می‌رسد و تعداد تخت‌های بیمارستانی قم از ۲ هزار و ۵۸ تخت به چهار هزار و ۵۰۰ تخت افزایش می‌یابد.

مصری درباره سرخک گفت: این بیماری یک تهدید جدی است و تاکنون دو مورد مثبت شناسایی شده است و گروه های پرخطر نیز شناسایی شده و برای واکسن آنها اقدام شده است.

وی بیان داشت: تاکنون ۶ هزار دُز واکسن سرخک در استان تزریق شده و توصیه می‌کنیم افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند نسبت به تزریق واکسن سرخک اقدام کنند.

 آمار پایین مرگ و میر بین افرادی که واکسن کرونا تزریق کرده‌اند
همچنین در ادامه این نشست احمد حرمتی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قم   با اشاره به لزوم واکسیناسیون گفت: بین ۲ تا چهار درصد بیماران مبتلا به کرونا فوت می‌شوند، ولی مرگ‌ومیر بین کسانی که واکسن زده باشند شاید ۲ نفر در یک هزار نیز نباشد.

وی افزود: در قم کمبود متخصص قلب نداریم و به تعداد کافی این متخصص موجود است؛ در اورژانس دستیار تخصصی قلب بیمار را ویزیت می‌کند و اگر نیاز باشد پزشک متخصص بر سر بالین بیمار حاضر می‌شود.