آخرین جزئیات نرخ کرایه تاکسی/ پایان مشاجره راننده تاکسی و مسافر

اختلاف بین راننده تاکسی و مسافر بر سر کرایه، مسئله تازه‌ای نیست و همه ما بیشتر اوقات شاهد مشاجره‌های لفظی آن‌ها هستیم و در این چندماهه اخیر با توجه به شیوع ویروس کرونا که مسئولان در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از رانندگان خواستند که به جای سه مسافر در صندلی عقب، تنها دو مسافر را پذیرش […]

اختلاف بین راننده تاکسی و مسافر بر سر کرایه، مسئله تازه‌ای نیست و همه ما بیشتر اوقات شاهد مشاجره‌های لفظی آن‌ها هستیم و در این چندماهه اخیر با توجه به شیوع ویروس کرونا که مسئولان در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از رانندگان خواستند که به جای سه مسافر در صندلی عقب، تنها دو مسافر را پذیرش کنند، این معضل دوچندان شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، یکی از رانندگان تاکسی در خصوص پذیرش دو مسافر در صندلی عقب تاکسی، گفت: بیشتر مسافران وقتی سوار می‌شوند، درخواست می‌کنند بیشتر از دو نفر در عقب سوار نکنم، و زمانی که می‌خواهم از آن‌ها کرایه بیشتر به ازای نفر چهارم بگیرم، ناراحت می‌شوند و قبول نمی‌کنند.

وی افزود: ۳ دختر دم بخت دارم و ۲ پسر کوچک، هزینه مایحتاج منزل و خرج تحصیل بچه‎‌ها، مرا از پای درآورده است، ناچارا باید یا نرخ کرایه تاکسی را خودسرانه بالا ببرم یا نفر چهارم را هم سوار کنم که اعتراض مسافران بلند می‌شود.

راننده دیگری گفت: مخارج تحصیل و ازدواج فرزندانم بالاست و هر روز هم مخارج زندگی کردن همراه با نرخ تورم رو به افزایش است به همین علت مجبور به افزایش کرایه هستم.

مسافری که کنار خیابان منتظر تاکسی ایستاده بود، در واکنش به صحبت‌های رانندگان تاکسی گفت: می‌پذیریم که اوضاع اقتصادی رانندگان مساعد نیست، اما چرا ما باید هزینه اضافه بدهیم؟ گرانی و تورم همه را از پای درآورده است، من هم نمی‌خواهم هزینه اضافه‌ای بدهم.

وی افزود: رانندگان برای رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هم باید فقط دو نفر در عقب سوار کنند اما شاید فقط یک یا دو راننده را که سوار تاکسی آن‌ها شدم، این موضوع را رعایت کردند و مابقی از کرایه نفر چهارم نمی‌گذشتند.

مسافر دیگری گفت: هنوز نرخ کرایه‌های تاکسی اعلام نشده، اما راننده‌ها خودسرانه کرایه‌ها را افزایش داده و سلیقه‌ای از مسافر پول می‌گیرند؛ معمولا مسیر میدان مطهری تا ۱۵ خرداد ۱۵۰۰ تومان است اما امروز راننده تاکسی ۲۰۰۰تومان از من گرفت، اگر بنا بر افزایش نرخ کرایه تاکسی است باید به صورت قانونی به تاکسیرانان ابلاغ شود تا خودسرانه این کار را انجام ندهند و مسافر تحت فشار قرار نگیرد.

بسیاری از مردم با سوار کردن دو مسافر به جای سه نفر در صندلی عقب موافق هستند، اما زیر بار پرداخت کرایه آن نمی‌رفتند و برخی از رانندگان نیز در واکنش به این موضوع حاضر نیستند از درآمد خود چشم پوشی کنند و کرایه تاکسی بیشتر از مسافر درخواست می‌کنند لذا این امر سبب بروز اختلاف و بحث میان راننده و مسافر می‌شود اما تصویب و توزیع برچسب‌های جدید نرخ کرایه تاکسی، به مشاجره و درگیری‌ها خاتمه خواهد داد.

امیر یزدی سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم بیان کرد: پیشنهادات در خصوص نرخ کرایه تاکسی در پایان سال ۹۸ توسط سازمان تاکسیرانی به شورای اسلامی شهر و فرمانداری اعلام و در شورای هیئت حل اختلاف استان تایید شد.

وی افزود: برچسب‌های جدید نرخ کرایه تاکسی از تاریخ ۲۲خردادماه بین تاکسیرانان توزیع و برچسب‌های قدیمی جمع‌آوری خواهد شد.

یزدی با اشاره به اینکه رانندگان تاکسی نباید از مسافران کرایه اضافه دریافت کنند، اظهار کرد: مسافران تاکسی در صورت مشاهده تخلف، می‌توانند کد چهار رقمی درج شده روی تاکسی یا شماره پلاک خوردو را به  شماره پیامک ۳۰۰۰۵۱۳۳ ارسال و یا با شماره تلفن ۳۶۶۲۸۸۰۰ تماس گرفته و تخلف را گزارش کنند و سازمان تاکسیرانی در اسرع وقت به این مسئله رسیدگی و نتیجه را به فرد گزارش‌دهنده اعلام میکند.

تجهیز خودروهای تاکسی به QR تا دو ماه آینده

وی ضمن اعلام خبر مجهز شدن خودروهای تاکسی به وسیله‌ای به نام QR تا دو ماه آینده خبر داد و افزود: QR کارکردی شبیه بارکدخوان دارد و افرادی که از تاکسی استفاده می‌کنند، می‌توانند برای پرداخت کرایه، گوشی هوشمند خود را جلو QR بگیرند تا به صورت الکتریکی مبلغ کرایه از حساب مسافر کسر شود.

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم با بیان اینکه تلاش می‌کنیم با قرار دادن QR در تاکسی، استفاده از پول نقد را به حداقل برسانیم، اظهار کرد: مسافران تاکسی می‌توانند برای پرداخت کرایه، از طریق نرم‌افزار قم‌یار یا سایر اپلیکیشن‌های درگاه بانکی اقدام کنند و در این حالت، پرداخت کرایه‌ها به صورت کاملا استاندارد انجام شده و و بیشتر از نرخ‌ مصوب شده نخواهد بود.

منبع:خبرگزاری موج استان قم