آب نیسان و خواص آن چیست؟ روش تهیه وخواص درمانی آن

«نیسان» ماه هشتم رومی است که از بیست و سوم فروردین شروع و تا ۳۰ روز ادامه دارد، بنابراین قسمت عمده ماه نیسان، مقارن اردیبهشت ماه است و کمی از آن در آخر ماه فروردین قرار دارد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از ایسنا،«نیسان» ماه هشتم رومی است که از بیست و […]

«نیسان» ماه هشتم رومی است که از بیست و سوم فروردین شروع و تا ۳۰ روز ادامه دارد، بنابراین قسمت عمده ماه نیسان، مقارن اردیبهشت ماه است و کمی از آن در آخر ماه فروردین قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از ایسنا،«نیسان» ماه هشتم رومی است که از بیست و سوم فروردین شروع و تا ۳۰ روز ادامه دارد، بنابراین قسمت عمده ماه نیسان، مقارن اردیبهشت ماه است و کمی از آن در آخر ماه فروردین قرار دارد.

از بعضی از روایات استفاده می‌شود، بارانی که در این ماه از آسمان نازل می‌شود، خواص و آثار فراوانی دارد و اگر کسی مقداری از آن را در ظرف پاکی جمع کند و سوره‌ها و دعاهای زیر را بر آن بخواند، هر کس از آن آب بخورد، از بیماری‌های گوناگون جسمانی و اخلاقی رهایی می‌یابد و به قدری در این روایت آثار و برکات، برای آن ذکر شده است که انسان در شگفتی فرو می‌رود.

سوره‌ها و دعاها از این قرار است:

۱ سوره حمد. ۲ آیة الکرسی. ۳ قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ. ۴ سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَی. ۵ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ. ۶ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ. ۷ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، هر کدام را ۷۰ مرتبه می‌خوانی.

همچنین ذکرهای:

۱ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ. ۲ اللّه اکبر. ۳ الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد. ۴ سُبْحانَ الله، وَالحَمْدُ لله، وَلا اِلهَ اِلاَّ الله وَالله اَکبَرُ هر کدام را ۷۰ مرتبه.

مرحوم «علاّمه مجلسی» می‌گوید: آب باران به طور کلّی مبارک و نافع است، همان گونه که در حدیث معتبری از امیرمؤمنان(علیه السلام) نقل شده است که فرمود: آبی را که از آسمان فرود می‌آید بیاشامید که بدن‌ها را پاک می‌سازد و دردها را دفع می‌کند، قرآن مجید می‌فرماید: «(وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ وَیُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ وَلِیَرْبِطَ عَلی قُلُوبِکُمْ وَیُثَبِّتَ بِهِ الاْقْدامَ); و آبی از آسمان برایتان فرستاد، تا شما را با آن پاک کند و پلیدی شیطان را از شما دور سازد؛ و دل‌هایتان را محکم، و گام‌ها را با آن استوار دارد».

«علاّمه مجلسی» در ادامه می‌گوید: در عمل مربوط به آب نیسان بهتر آن است که اگر به صورت دسته جمعی می‌خوانند، هر یک از افراد، مجموع آن سوره‌ها و اذکار را هفتاد مرتبه بخوانند (یعنی می‌توانند آن را میان خود تقسیم نمایند و هر کدام سوره‌ای را هفتاد بار بخواند ولی بهتر است هر یک از آنها، مجموع آن سوره‌ها و اذکار را هفتاد مرتبه بخواند).

منبع: مفاتیح نوین آیت‌الله مکارم‌شیرازی