نقش برجسته صنعت آب و فاضلاب کشور در مقابله با کرونا

مدیرعامل شرکت آبفای کشور گفت:صنعت آب و فاضلاب کشور نقش برجسته  در مقابله با کرونا داشت،استمرار آب در شبکه نیازمند پرداخت آب‌بها است،از هر ۱۰ نفر در دنیا ۴ نفر آب برای شستشوی دست ندارند. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، سید حمیدرضا جانباز […]

مدیرعامل شرکت آبفای کشور گفت:صنعت آب و فاضلاب کشور نقش برجسته  در مقابله با کرونا داشت،استمرار آب در شبکه نیازمند پرداخت آب‌بها است،از هر ۱۰ نفر در دنیا ۴ نفر آب برای شستشوی دست ندارند.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، سید حمیدرضا جانباز در جلسه بررسی تأثیرات کروناویروس بر نحوه فعالیت‌ها و ارائه خدمات شرکت آب و فاضلاب استان قم که به صورت ویدئوکنفرانس و با حضور مدیرعامل معاونین شرکت آب و فاضلاب استان قم برگزار شد گفت: استان قم با شرایط سختی مواجه بود که به خوبی مدیریت شد و امیدواریم با تدبیر و نگاه علمی و همچنین رعایت توصیه‌های بهداشتی بر این بیماری فائق آییم.

وی با تقدیر و تشکر از تلاش‌های مجموعه آب و فاضلاب شهری و روستایی در ارائه خدمات مناسب به مردم اظهار داشت: با وجود سرمایه‌گذاری‌های خوبی که دولت جمهوری اسلامی ایران در زیرساخت‌های آب و فاضلاب داشته اما طی سال‌های گذشته استان قم با چالش‌های سختی چه در بخش آب و چه در بخش فاضلاب مواجه بوده که این چالش‌ها به خوبی و با زحمات همه مدیران و کارکنان صنعت آب و فاضلاب قم مدیریت شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در ادامه بر ضرورت پایداری و ارتقا تاب‌آوری شرکت‌های آب و فاضلاب کشور در دوران کرونا تأکید کرد و گفت: در این زمینه موضوع نخست ارتقا تاب‌آوری نیروی انسانی به عنوان سرمایه اصلی شرکت‌ها است.

وی ضمن تأکید بر لزوم رعایت کامل نکات بهداشتی و حفظ سلامتی کارکنان و خانواده‌های صنعت آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: وقتی کارکنان از سلامتی برخوردار باشند می‌توانند بدون دغدغه فکری به مردم خدمات‌رسانی کنند که در این زمینه مدیران نقش برجسته‌ای بر عهده دارند.

جانباز ارتقا تاب‌آوری مالی و اقتصادی شرکت‌های آب و فاضلاب را محور دوم مورد توجه در دوران کرونا دانست و تصریح کرد: اگر بر اساس نگاه بدبینانه فرض بگیریم کرونا تا مدت‌ها همراه ما است به منظور استمرار خدمات‌رسانی نیاز به کسب درآمد داریم.

وی ضمن تأکید بر ضرورت مدارا با گروهای آسیب‌پذیر جامعه در زمینه دریافت آب‌بها در شرایط کنونی کشور، خواستار برنامه‌های ریزی و اقدامات فرهنگی و رسانه‌ای برای پرداخت آب‌بها توسط کسانی شد که از تمکن مالی برخوردار هستند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به حضور کادر درمانی در خط مقدم جبهه سلامت در برابر کوید ۱۹ گفت: کارکنان صنعت آب و فاضلاب نیز در پشت این جبهه نقش برجسته‌ای در مقابله با کروناویروس دارند.

وی با اشاره استمرار فعالیت‌های بخش‌های مختلف آب و فاضلاب در ایستگاه‌های پمپاژ، تأسیسات، تصفیه‌خانه‌ها، خطوط انتقال، امداد و حوادث و… به صورت شبانه‌روزی گفت: امروز بضاعت نیروی انسانی و تمکن مالی و اقتصادی کشور به حدی است که آب سالم و بهداشتی با بهترین استانداردها در حد کفایت در اختیار هم‌وطنان قرار می‌گیرد این در حالی است که بر اساس آمارهای جهانی به طور میانگین از هر ۱۰ نفر در دنیا ۴ نفر آب مورد نیاز برای شستشوی دست‌هایشان را در اختیار ندارند.

جانباز با بیان اینکه باید در این سال سخت دغدغه تأمین آب به حداقل رسانده شود، بر لزوم برنامه‌ریزی و بازبینی تأسیسات به منظور تأمین آب مورد نیاز مردم قم در پیک مصرف تابستان تأکید و تصریح کرد: باید با آمادگی لازم از این آزمون سخت پیروز بیرون بیاییم.

وی عملکرد شرکت آب و فاضلاب استان قم را به لحاظ نظم و انضباط اداری خوب ارزیابی کرد و خطاب به مدیران این مجموعه گفت: امیدوارم با مراقبت، تلاش و آرامش این شرایط خاص را مدیریت کرده و کارنامه خوبی در این خصوص از خود برجای بگذارید.

* افزایش ۱۰۰ درصدی آزمون‌ها به منظور اطمینان از سلامت آب

دکتر علی جان صادق پور نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از تأثیرات شیوع بیماری کرونا بر مباحث نیروی انسانی، اقتصاد و پایداری خدمات در شرکت آب و فاضلاب استان قم پرداخت.

وی افزایش حداقل کلر آزاد باقی‌مانده در شبکه آبرسانی، افزایش ۱۰۰ درصدی تعداد آزمون‌های کیفی در شبکه مخازن و خطوط انتقال، نظافت و گندزدایی ۲۷۵ آبسار فعال در شهر، توسعه زیرساخت‌های خدمات غیرحضوری، پرداخت مبلغ ۵ میلیون ریال به تمام کارگران نوبت‌کار، افزایش شستشوی شبکه آبرسانی به طول ۱۳۰ کیلومتر و… را از جمله اقدامات انجام شده در حوزه پایداری خدمات آب و فاضلاب از ابتدای شیوع کرونا تاکنون پرداخت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم مدیریت فشار شبکه، تهیه بسته‌های آموزشی مدیریت بهینه مصرف برای مشترکین خانگی، اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها و انجام تبلیغات محیطی را از جمله فعالیت‌های راهبردی برای مدیریت مصرف ذکر کرد.

وی همچنین توسعه ارائه خدمات غیرحضوری از طریق پورتال شرکت و سامانه ارتباطی ۱۲۲، اطلاع‌رسانی به مشترکین در خصوص دریافت خدمات به صورت الکترونیکی و  غیرحضوری، ایجاد امکان ارائه خدمات کاربران مرکز تماس و پاسخگویی به تلفن‌های مشترکین از منزل، ایجاد شماره کارت مجازی برای سهولت در واریز به حساب‌های شرکت از طریق تمامی درگاه‌های الکترونیکی و برنامه‌ریزی جهت قرائت و ثبت ارقام کنتور مشترکین از طریق خود اظهاری را نیز از جمله اقدامات انجام شده در حوزه پایداری اقتصاد برشمرد.

دکتر صادق پور برقراری سریع انشعابات آب و فاضلاب بیمارستان امیرالمؤمنین(ع)، اجرای شبکه فاضلاب بیمارستان فرقانی به میزان ۲ کیلومتر، استفاده از ظرفیت محوطه منابع معصومیه جهت استقرار خودروهای لجستیک ارتش و سپاه جهت ضدعفونی معابر، همکاری با مرکز بهداشت استان جهت گندزدایی سطوح شهری، تأمین آب‌ژاول با غلظت مناسب جهت گندزدایی سطوح و تحویل به دستگاه‌های اجرایی استان و تأمین دو دستگاه واتر جت جهت ضدعفونی شهر با ظرفیت ۱۶۰۰۰ لیتر در هر عملیات را نیز از جمله خدمات ارائه شده توسط شرکت آب و فاضلاب به مجموعه دستگاه‌های اجرایی استان به منظور مهار ویروس کرونا ذکر کرد.