نقش آیت الله فاضل در تقویت اندیشه اجتماعی انقلاب اسلامی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش مهم آیت الله فاضل در گسترش اندیشه اجتماعی انقلاب اسلامی گفت: تأسیس انقلاب اسلامی با شخصیتی مانند حضرت امام (ره) و استمرار و رفع تهدیدهای آن با شخصیت هایی از جمله آیت الله فاضل لنکرانی بوده است. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از […]

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش مهم آیت الله فاضل در گسترش اندیشه اجتماعی انقلاب اسلامی گفت: تأسیس انقلاب اسلامی با شخصیتی مانند حضرت امام (ره) و استمرار و رفع تهدیدهای آن با شخصیت هایی از جمله آیت الله فاضل لنکرانی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا دیروز در نخستین پیش همایش اندیشه های سیاسی و اجتماعی آیت الله فاضل لنکرانی در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قم بیان داشت: وقتی درباره یک فقیه سخن می گوییم در حقیقت با سه عنصر «فقه، حکمت و معنا»، «شخص فقیه» و همچنین «زمینه و زمانه او» رو به رو هستیم.

وی اضافه کرد: تردیدی نیست که در بررسی تحولات اجتماعی، باید نقش و سهم هر یک از این سه عنصر مشخص شود.

این استاد حوزه علمیه قم سپس افزود: فقه شیعه عناصر وحدت بخش فراوانی دارد و البته اگر تفاوت هایی هم در آن دیده می شود، ناشی از شخص فقیه، زمینه و زمانه اوست.

حجت الاسلام پارسانیا همچنین به تحلیل های مربوط به عصر مشروطیت توجه داد و گفت: چنین بیان می شود که نشاط فقها در عرصه اجتماعی دوره مشروطیت، زمین گیر و به یأس تبدیل شد و البته پس از آن، انقلاب اسلامی بود که این یأس را برطرف کرد و دوباره روحیه نشاط و سرزندگی دمید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به بیان دیگر، تجربه «نمی شود» مربوط به دوران مشروطیت، با زمان آگاهیِ شخصیتی مانند حضرت امام (ره) به روحیه «می شود» در زمینه انقلاب اسلامی تغییر وضعیت داد.

وی در عین حال گفت: پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام (ره) سبب پیدایش نیازهای جدید اجتماعی شد، ضمن آن که حضور شاگردان حضرت امام (ره) در این عرصه مانند آیت الله فاضل لنکرانی توانست حرکت و هویت اجتماعی جدیدی بیافریند.

وی با اشاره به اهمیت کتاب «تفصیل الشریعه فی شرح تحریر الوسیله» آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: این کتاب همان نقشی را برای حضرت امام (ره) ایفا کرد که مُقرّرات آیت الله خویی برای آن مرجع بزرگ پدید آوردند.

استاد حوزه علمیه قم با تصریح بر این که شخصیت آیت الله فاضل لنکرانی تداعی کننده شخصیت حضرت امام (ره) بود تأکید کرد: آن مرحوم، کتاب تحریر الوسیله استادش یعنی حضرت امام (ره) را به عنوان متن درس خود قرار داد و در حقیقت حضرت امام (ره) را امتداد بخشید.

وی افزود: آیت الله فاضل لنکرانی با اقدامات خود در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی از برخی مسائلی که امام و انقلاب را تهدید می کرد جلوگیری کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: باید گفت آیت الله فاضل لنکرانی با واقعیت بخشیدن به فقاهت و تقویت رویکرد اجتماعی آن، کمک شایسته ای در امتداد نهضت حضرت امام (ره) و حراست از آن داشت، به بیان دیگر تأسیس نهضت انقلاب اسلامی با حضرت امام (ره) و استمرار آن با تلاش شخصیت هایی مانند آیت الله فاضل لنکرانی بود.

وی در پایان سخنان خود، طلاب و دانش پژوهان را به الگوگیری از سلوک آیت الله فاضل لنکرانی و تداوم راه وی فراخواند.

همچنین رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به نقش آیت الله فاضل در تحکیم مبانی حضرت امام (ره) اشاره کرد و گفت: خود ایشان در جملاتی بیان می دارد که سال ها در مبانی و اندیشه های حضرت امام (ره) کوشش داشته.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری  در پیش همایش اندیشه های سیاسی و اجتماعی مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی، آن مرحوم را خدمتگزار انقلاب، دلداده حضرت امام (ره) و فقیه برجسته و زمان شناس عنوان و خاطر نشان کرد: رسیدن به قله اجتهاد و فضیلت به سادگی به دست نمی آید.

وی افزود: از افتخارات ما این است که به واسطه شاگردی مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی و با یک واسطه، شاگرد حضرت امام (ره) و آیت الله بروجردی   و با دو واسطه، شاگرد آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی هستیم.

رئیس جامعه مدرسین  حوزه علمیه قم همچنین آیت الله فاضل لنکرانی را برآمده از خانواده ای اصیل و عریق دانست و گفت: آن مرحوم در ۱۳ سالگی طلبه شد، تنها در ۱۹ سالگی در درس آیت الله بروجردی شرکت کرد، تقریرات درس را به زبان عربی می نوشت و همین امر سبب شد تا مورد تکریم آیت الله بروجردی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: جایگاه آیت الله فاضل در همان جوانی و در نزد استادش آیت الله بروجردی چنان بود که می فرمود قدر این مجتهد جوان را بدانید.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: البته آیت الله فاضل در ادامه تحصیل خود از محضر حضرت امام (ره) و استادان دیگری مانند مرحوم علامه طباطبایی نیز بهره گرفت.

وی در عین حال به نقش آیت الله فاضل در تحکیم مبانی حضرت امام (ره)، آیت الله بروجردی و آیت الله خویی اشاره کرد و یادآور شد: خود ایشان در جملاتی بیان می دارد که سال ها در مبانی و اندیشه های حضرت امام (ره) کوشش داشته و سپس می فرماید بدون هیچ تعصبی ایشان را بر هم عصرانش مقدّم و أعلم می دانم، همچنان که حضرت امام (ره) نیز نسبت به این شاگرد خود ارادت داشت و به وی می فرمود شما برای من، مُصطفی هستید.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که آیت الله فاضل در ۴۰ موضوع و با قلم شیوا  و رسای خود مطلب نوشته است تصریح کرد: البته یکی از کتاب های معظم له یعنی «تفصیل الشریعه فی شرح تحریر الوسیله» ایشان در حالی بر تارک تاریخ می درخشد که آن مرحوم این کتاب را در دوران تبعید خود در یزد و با هدف معرفی حضرت امام (ره) به جامعه نوشت.

وی با تأکید بر این که آیت الله فاضل لنکرانی از ابتدای نهضت حضرت امام (ره)، پا به رکاب ایشان بود افزود: او از مدرّسان برجسته و از پیشکسوتان جامعه مدرسین حوزه علمیه و در عین حال در صف اول انقلابیون بود، تا آن جا که مسائل انقلاب اسلامی را رصد می کرد و در جای لازم، موضع می گرفت.

وی همچنین گفت: مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در عین حال در تبیین اندیشه ولایت فقیه و همچنین حمایت از حضرت امام (ره) در کنار پشتیبانی از رهبری و مرجعیت رهبر معظم انقلاب تا پایان عُمر کوشا بود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود، گمشده جامعه امروز را، اخلاق و معنویت دانست و بیان داشت: بررسی اندیشه های پیشکسوتانی مانند مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی می تواند الگویی در اخلاق و معنویت به جامعه ارائه کند.

همچنین عضو مجلس خبرگان رهبری شخصیت آیت الله فاضل لنکرانی را در امتداد شخصیت حضرت امام (ره) معرفی کرد و صمیمیت، صداقت و صراحت را سه ویژگی مهم وی دانست.

آیت الله احمد مبلّغی  در نخستین پیش همایش اندیشه های سیاسی و اجتماعی آیت الله فاضل لنکرانی سخن می گفت با بیان این که یکی از بهترین راه های شناخت آن مرحوم این است که وی را در ذیل مکتب حضرت امام (ره) تعریف کنیم اظهار کرد: باید گفت مکتب حضرت امام (ره)، خصائص متعددی دارد که یکی از این خصلت ها، رویکرد واقعیت گرایی و برقراری ارتباط با متن جامعه است.

وی ادامه داد: باید دانست که حضرت امام (ره) در بیانات و سخنان خود تلاش داشتند تا بحث ها را به متن اجتماع ببرند و حتی در مباحثی مانند اخلاق، عرفان و مانند آن ها، واقعیت گرایی، برقراری ارتباط با متن جامعه و همچنین فهم آن چه را در جهان می گذرد، فراموش نکنند.

این استاد دروس عالی حوزه های علمیه سپس یکی از مبانی مهم حضرت امام (ره) را در عرصه ارتکازات و سیره ها دانست و گفت: بسیاری از نوآوری ها و تحول آفرینی ها از خاستگاه همین عرصه شکل گرفته است.

وی با ابراز تأسف از عدم انجام پژوهش و تحقیق لازم بر مبانی و اصول حضرت امام (ره) اذعان کرد: حضرت امام (ره) در مبانی و اصول، تفکیک و راه های جدیدی را گشوده اند که جای تدبر و تأمل دارد و باید روی آن ها کار شود.

آیت الله مبلغی در عین حال مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی را نزدیک ترین شخصیت به حضرت امام (ره) از حیث اصولی خواند و خاطر نشان کرد: آن مرحوم در طول عمر مبارک خود تلاش داشت تا با ادبیات گویا و رسا و در کتاب های مختلف خود، مبانی و اصول استادش یعنی حضرت امام (ره) را مورد توجه و توضیح قرار دهد.

وی شخصیت آیت الله فاضل لنکرانی را امتداد مکتب حضرت امام (ره) دانست و یادآور شد: نباید فراموش کرد که برکات فراوانی از سوی آن مرجع عالیقدر به جامعه و انقلاب اسلامی رسید.

عضو  مجلس خبرگان رهبری سپس اضافه کرد: شایسته است تا آیت الله فاضل لنکرانی به عنوان نقطه کانونی ارتباط اجتهاد و مرجعیت با نظام و انقلاب شناخته شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

آیت الله مبلغی در پایان سخنان خود، صمیمیت، صداقت و صراحت را سه ویژگی مهم آن مرحوم عنوان کرد و بیان داشت: آیت الله فاضل لنکرانی در عین صمیمیت و صداقت، در بیان و اظهار نظر علمی خود صریح بود و اوج انصاف را در بحث علمی رعایت می کرد.