مردم در انتظار بازگشایی باغ پرندگان

آذرماه امسال بود که بعد از مدت‌ها انتظار، باغ پرندگان قم در دره‌ای زیبا از کوهسارهای جنوب شهر افتتاح شد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، آذرماه امسال بود که بعد از مدت‌ها انتظار، باغ پرندگان قم در دره‌ای زیبا از کوهسارهای جنوب شهر افتتاح شد. مردم قم سالها بود از نبود مکانی مناسب برای […]

آذرماه امسال بود که بعد از مدت‌ها انتظار، باغ پرندگان قم در دره‌ای زیبا از کوهسارهای جنوب شهر افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، آذرماه امسال بود که بعد از مدت‌ها انتظار، باغ پرندگان قم در دره‌ای زیبا از کوهسارهای جنوب شهر افتتاح شد. مردم قم سالها بود از نبود مکانی مناسب برای چند ساعتی تفریح و گشت و گذار گلایه داشتند و پای ثابت مطالبات از شهرداری ایجاد مراکزی تفریحی در شهر بود. باغ پرندگان در واقع پاسخی بود برای یک مطالبه دیرپا که با هزینه ۳۰ میلیارد تومانی و در ۱۱ هکتار توسط شهرداری احداث شد تا برای بهره برداری به بخش خصوصی سپرده شود.
از بخت بد، باغ پرندگان قم حتی در همان روزهای ابتدایی افتتاح نتوانست پذیرای شهروندان باشد. شیوع ویروس کرونا که هر اجتماعی را با مخاطرات انتقال بیماری همراه می‌کرد موجب شد مسئولان برای پذیرایی از عموم شهروندان دچار احتیاط شوند. اتفاق نامطلوب دوم شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان بود که اخبار آن در روزهای گذشته حاشیه ساز شد.
خبر ابتدایی در اعلامیه‌ای از سوی سازمان دامپزشکی کشور بدون ذکر جزئیات مطرح شده بود. بلافاصله اخباری از سوی برخی از رسانه‌ها مبنی بر معدوم سازی سه هزار پرنده با تعابیری مانند کشتار پرندگان منتشر شده بود که منبع درستی نداشت. به دنبال این اتفاقات معاون خدمات شهری شهرداری قم با رسانه‌ها گفت و گو کرد و از کنترل فرایند بیماری در باغ پرندگان سخن گفت.
سید امیر سامع همچنین تاکید کرد به دلیل قرار گرفتن در فصل سرما و همچنین بسته بودن باغ پرندگان در شرایط کرونایی، تنها ۲۰ درصد حجم طبیعی پرندگان در این باغ حضور داشته و تلفات بسیار کمتر از اینهاست.
در نهایت رئیس سازمان دامپزشکی کشور به عنوان سازمان تخصصی و ناظر به این موضوع در گفت و گویی با صدا و سیما اعلام کرد که ۶۷۱ پرنده معدوم شده‌اند. عجیب اینکه پس از پخش این گفت و گوی خبری هم باز جریان تیترهای تند ادامه داشت و همچنان برخی رسانه‌ها از ادعای کذب کشتار سه هزار پرنده استفاده کردند. حتی رسانه‌های بیگانه هم به این میدان آمده و طوری جلوه دادند که آنفولانزای فوق حاد پرندگان از قم آغاز شده. سناریویی که در جریان شیوع ویروس کرونا قم هراسی و ایجاد تصویر بد از شهر را به نهایت خود رساند.
با این اتفاقات بهانه ایجاد تشکیک در مجوز بهره برداری باغ پرندگان هم شد که البته مصاحبه مدیرکل دامپزشکی استان مبنی بر طی شدن تمام مراحل لازم و گرفتن تمام استعلامات، به این ابهام پایان داد.
مهدی رفیعی محمدی در گفت و گو با رسانه‌ها در این زمینه گفت: باغ پرندگان در هنگام احداث مجوز بهره برداری از سازمان محیط زیست دریافت کرده و در جریان اخذ این مجوز استعلام از دستگاه‌های ذیربط از جمله دامپزشکی گرفته شد.
« اداره کل دامپزشکی استان قم هم بازدیدهای لازم را از باغ پرندگان به عمل آورده و استانداردهای لازم را برای این باغ پیش بینی کرد. در نهایت پروانه و موافقت سازمان دامپزشکی و سازمان محیط زیست برای فعالیت این مجموعه صادر شد. در اجرای این ضوابط هم مشکلی نبوده و باغ پرندگان فعالیت های خود را در همین مسیر انجام داده است. »
وی به مسئله شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در باغ پرندگان قم اشاره کرد و گفت: در تاریخ ۱۹ بهمن گزارشی به ما رسید که تلفات در باغ پرندگان افزایش یافته است. بلافاصله نمونه برداری را آغاز کردیم و در بیستم بهمن پاسخ آزمایش آنفولانزای فوق حاد پرندگان مثبت اعلام و باغ پرندگان بلافاصله قرنطینه شد.
رفیعی محمدی با اشاره به اینکه در آن زمان کمتر از ۶۷۱ پرنده در باغ وجود داشت اضافه کرد: تمام این پرندگان معدوم شده و با روش‌های بهداشتی دفن شدند.
وی با اشاره به اینکه آمار سه هزار پرنده به عنوان تلفات این اتفاق کاملا کذب است گفت: کارشناسان فنی دامپزشکی تمام پرندگان را تفکیک و لیست برداری کرده‌اند و در نتیجه اعداد مطرح شده به هیچ وجه نمی‌تواند صحیح باشد.
مدیرکل دامپزشکی استان قم می‌گوید در حال حاضر با نظارت تخصصی شست و شو، ضدعفونی و کاردک کشی قفس‌ها در حال انجام است و پس از طی شدن دوران قرنطینه، این مرکز می‌تواند دوباره به فعالیتش ادامه دهد.
موضوعی که معاون خدمات شهری شهرداری قم هم به آن تاکید می‌کند. سامع از تلاش نیروهای خدمات شهری شهرداری برای رفع خطر محیطی و بازگشایی این باغ در اواخر اسفند خبر می‌دهد.
وی با اشاره به انتقاداتی که این روزها نسبت به باغ پرندگان قم مطرح می‌شود گفت: این پروژه با مطالعات کامل کارشناسی و طرح توجیهی اجرایی شده و از همان ابتدا دستگاه‌های ذیربط مانند اداره کل دامپزشکی و اداره کل محیط زیست در جریان این مطالعات و طرح توجیهی بوده‌اند.
معاون خدمات شهری شهردار قم در پاسخ به سوالی درباره تعداد پرندگان موجود در این باغ اظهار داشت: یکی از شرایط برای بهره‌بردار این بود که بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ پرنده برای این باغ تهیه شود و در هنگام بهره برداری نگهداری این تعداد پرنده همراه با حفظ سلامتی صورت بگیرد.
وی با اشاره به اینکه این عدد ظرفیت کامل باغ پرندگان را نشان می‌دهد افزود: در شرایط کنونی به دلیل شیوع کرونا و همچنین به دلیل پیش بینی سرما و بیماری‌ها تمام پرندگان در باغ حضور نداشتند. درخواست بهره‌بردار این بود که با توجه به شرایط حاضر به حداکثر ظرفیت تامین پرندگان نرسد و یک سری گونه‌های کمیاب را جای دیگری نگهداری کند که این موضوع مورد موافقت شهرداری قرار گرفت.
سامع با اشاره به اینکه دی و بهمن ماه فصل رصد و واکسیناسیون پرندگان است اضافه کرد: در باغ پرندگان رصدها موجب مشاهده چند مورد انگشت شمار تست مثبت آنفولانزا شد. بلافاصله اداره کل دامپزشکی استان در جریان قرار گرفت و طبق آماری که به صورت کاملا مستند و با ثبت گونه ها اتفاق افتاد، سرجمع در آن لحظه حدود ۶۸۰ پرنده داشتیم. این پرندگان با شیوه‌هایی که دامپزشکی داشت معدوم شدند.
وی با تاکید بر اینکه بحث آنفولانزای حاد پرندگان یک بیماری چند ساله است که برای کل جهان هم اتفاق می افتد گفت: در ایران مهاجرت پرندگان از سمت روسیه موجب انتشار این بیماری می‌شود و هر ساله خود را کم و بیش نشان می‌دهد.
معاون خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به اینکه آمادگی برای مواجه شدن با این بیماری در مجموعه باغ پرندگان وجود داشت اظهار داشت: به همین خاطر تعداد پرندگان حاضر در باغ به حداقل رسیده و یک دامپزشک به صورت دائمی مستقر بود.
وی با رد ادعای تعطیلی همیشگی باغ پرندگان قم گفت: باغ پرندگان هم مانند مراکز دیگر از جمله مرغداری‌هایی که هر سال با معضل آنفولانزا روبه رو می‌شوند، پس از طی شدن شرایط قرنطینه، می‌تواند به فعالیت خود بازگردد.
سامع ادامه داد: بازگشایی باغ وحش‌ها و مراکزی از این قبیل تنها در شرایط آبی از نظر کرونایی امکان پذیر است. خوشبختانه قم هم از دو ماه پیش و زودتر از بسیاری شهرهای دیگر وارد شرایط آبی شد و اگر این شرایط ادامه داشته باشد در اواخر سال آماده بازگشایی باغ پرندگان با همکاری و نظارت دوستان دامپزشکی هستیم.
وی به برخی انتقادات نسبت به باغ پرندگان اشاره کرد و افزود: شرایط گرم و خشک یا سرد و خشک قم به هیچ وجه منافاتی با وجود باغ پرندگان ندارد. بسیاری از مجموعه داران پیرامون شهر قم چندین سال است که پرندگان خاص را نگهداری و پرورش میدهند.
معاون خدمات شهری شهرداری قم خاطرنشان کرد: در همین تالاب نزدیک اراک در یک ماه گذشته هزار و چند پرنده در اثر آنفولانزا تلف شده. اینکه در باغ پرندگان با این موضوع اینطور برخورد میشود صحیح نیست.
وی با اشاره به اینکه ما در شهر قم نیاز داریم که فرزندان ما و خانواده در شرایطی طبیعی و زیبا بتوانند به تفریح بپردازند گفت: این پروژه سالیان سال در شهر به زائران و شهروندان خدمت رسانی کرده و میتواند نقطه مناسبی برای تفریح فرزندان ما باشد.
واقعیت این است که این اتفاق تلخ می‌تواند بهانه‌ای برای بازگو کردن برخی نقدها باشد اما تاکید و تکرار اعداد دروغ برای بزرگنمایی یک موضوع منفی در چنین روزهایی جز اینکه منجر به قم هراسی و خسارت به سرمایه مردم شود، محصول دیگری نخواهد داشت. از طرفی خوب است در هر اظهار نظری ابتدا به مطالبه قدیمی ایجاد مراکز تفریحی از سوی مردم هم توجه کرده و یکسویه به مسائل نگاه نکنیم. بی شک تنها دیکته نوشته نشده غلط ندارد و اگر قرار است قم به شهری متفاوت از نظر کیفیت زندگی و اقتصاد شهری تبدیل شود، حمایت از گام‌های جدید امری ضروری است.