قم در غم موتور سیکلت هایش

موتورسورای بسیار شیرین است بویژه اگر برای تفریح باشد ولی متأسفانه امروزه مخصوصا در قم آمار حوادث و آسیب‌ها در رابطه با موتورسواران نشان از بی توجهی آنها به نکات ایمنی است که این تفریح شیرین را تبدیل به ارابه مرگ می کند. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،تولید سالیانه موتور سیکلت در کشور […]

موتورسورای بسیار شیرین است بویژه اگر برای تفریح باشد ولی متأسفانه امروزه مخصوصا در قم آمار حوادث و آسیب‌ها در رابطه با موتورسواران نشان از بی توجهی آنها به نکات ایمنی است که این تفریح شیرین را تبدیل به ارابه مرگ می کند.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،تولید سالیانه موتور سیکلت در کشور صد و بیست هزار دستگاه است که پنجاه هزار دستگاه آن در استان قم تامین می‌شود و این مسئله قم را تبدیل به قطب تولید موتورسیکلت کرده است که می تواند از نظر اقتصادی برای قم مفید باشد.اما گویا این قطب تولید موتور سیکلت تبدیل به قطب مرگ و میر با موتور سیکلت شده است.

موتورسورای بسیار شیرین است بویژه اگر برای تفریح باشد ولی متأسفانه امروزه آمار حوادث و آسیب‌ها در رابطه با موتورسواران نشان از بی توجهی آنها به نکات ایمنی است.

استان قم به نسبت سرانه خود بیشترین تعداد موتورسیکلت را دارد که این وسیله نقلیه حداقل ۶ برابر آلودگی صوتی و هشت برابر آلودگی هوا نسبت به دیگر وسایل نقلیه ایجاد می‌کند علاوه بر این متاسفانه آمار تصادفات با موتورسیکلت در قم بسیار بالاست و تقریبا هر روز شاهد اخبار تصادفات موتور سیکلت ها که منجر به خسارات مالی و جانی فراوانی می شود.

بر اساس آمار بیشتر آمار تصادفات با موتورسیکلت در قم مربوط به سنین ۲۱تا ۳۰سال است همچنین به گفته مسئولان ۲۰ درصد تلفات حوادث رانندگی برون شهری مختص موتورسواران است و همچنین حوادث مربوط به موتور در روستاها ۳۲ درصد است.

اکثر موتورسوارهایی که تصادف می‌کنند افرادی هستند که مهارت و اعتماد به نفس بالایی در موتورسواری دارند این مسئله نشان دهنده این است که علت اصلی تصادفات عدم رعایت نکات ایمنی و قوانین راهنمایی و رانندگی است.

به گفته کارشناسان استان قم جزو سه استان تصادف خیز کشور و تصادفات جزو پنج آسیب جدی در این استان است که بخش عمده ای از آن مربوط به موتورسیکلت سواران می باشد؛ وجود ۳۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح قم وضعیت خاصی را برای این شهر رقم زده، به طوری که روزانه به طور میانگین ۳۵ تصادف مربوط به موتورسیکلت در سطح قم رخ می دهد.

با وجود این که این تعداد موتورسیکلت می تواند ویژگی های مثبتی از جمله وسیله ای برای امرار معاش داشته باشد، تبعات منفی آن در شهر قم محسوس تر است و گاهی به عنوان وسیله ای برای تفریح کاذب استفاده می شود‌.

شخص موتورسواری که از کلاه ایمنی استفاده نکرده، در برخـورد بـا وسـیله نقلیه احتمالا آسیب بیشتری می‌بیند و درمقابل کسی که مقـررات را رعایـت مـی‌کنـد، از تحمیل هزینه بیشتر به راننده طرف مقابل با اداره بیمه نیز جلوگیری خواهد کرد. از جهات روحی نیز برای خانوادهای که چشم به راه فرزند یا خویشاوندانش است کـه بـه سـلامت بـه منزل بازگردد، در صورت بروز حادثـه ناشـی از عـدم اسـتفاده او از وسـایل ایمنی؛ تألمات فراوان برای آنان به بار خواهد آمد.

به علاوه افرادی که در محل حادثه حضور دارند از دیدن سـانحه نـاگوار دچـار آزردگـی خاطر خواهند شد.

گاهی برای فرهنگ سازی ارگان های مختلف در طول سال اقدام به اهدای کلاه ایمنی رایگان به راکبان موتورسیکلت می کنند اما شواهد میدانی نشان می دهد که کمتر از ۱۰درصد راکبان موتورسیکلت ها در قم از کلاه ایمنی استفاده می کنند سال هاست فرهنگ سازی از طریق صدا و سیما و رسانه های مختلف در خصوص استفاده از کلاه ایمنی انجام شده اما این موضوع هم نتوانسته موتور سیکلت سواران را متقاعد کند که از کلاه ایمنی استفاده کنند.

شاهد هستیم که روزانه از طریق شبکه های اجتماعی آمار و تصاویر دلخراشی از تصادفات راکبان موتورسیکلت منتشر می شود که عمدتا به علت مرگ مغزی جان خود را از دست می دهند اما این تصاویر نیز نمی تواند راکبان موتورسیکلت رو قانع کند که نکات ایمنی از جمله استفاده از کلاه ایمنی را مدنظر قرار دهند.

هر چند وقتی نیز طرح توقیف موتورسیکلت هایی که قانون را زیر پا می گذارند نیز اجرا می شود اما همین طرح نیز با برخورد احساسی رسانه ها به حاشیه کشیده می شود و با طرح این موضوع که موتور سیکلت سواران از اقشار ضعیف جامعه هستند و توقیف موتورسیکلت آنها باعث اخلال در تامین معیشت آنها می شود اما باید پرسید آیا قشر ضعیف بودن و یا منبع درآمد بودن موتورسیکلت دلیل بر عدم رعایت قانونی می شود که جان خود و دیگران را به خطر انداخت چرا دیدن رد شدن موتورسیکلت از چراغ قرمز مسئله عادی در قم باشد.

دکتر حمید سوری استاد اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات ارتقاء ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها در تحقیقی که در این زمینه انجام داده به این نتیجه رسیده که در بسیاری از کشورهای با درآمد متوسط و پایین موتورسیکلت سهم زیادی در حمل و نقل داشته و کاربران از این وسایط نقلیه نسبت بالایی از افراد صدمه دیده یا فوت شده در راه ها را دارند.
موتورسواران به دلیل این که در راه هایی که خودروهای با سرعت بالا، اتوبوس ها و کامیون ها تردد داشته و کمتر قابل رویت می باشند، همچنین به دلیل عدم حفاظت فیزیکی این افراد، خطر بالایی در تصادفات دارند. در کشورهای با سطح درآمد بالا، میزان مرگ و میر موتورسواران حدود ۱۸-۵ درصد کل مرگ و میرهای ترافیکی را تشکیل می دهند که این میزان نتیجه نسبت کم افراد این کشورها در استفاده از موتورسیکلت می باشد. با این وجود در کشورهای در حال توسعه به دلیل استفاده بالا از این وسایط نقلیه، موتورسواران خطر بالاتری در فوت و صدمات نسبت به سایر کاربران وسایط نقلیه دارند.

پس چه باید کرد که راکبان را متقاعد کرد که از کلاه ایمنی استفاده کنند استفاده از کلاه ایمنی دقیقا استفاده از کمربند ایمنی در خودرو است که سال ها پیش هم رانندگان اعتنایی به آن نداشتند اما در این چندسال اخیر استفاده از کمربند ایمنی به شدت افزایش یافته است و تنها علت آن فرهنگ سازی از طریق آموزش در مدارس و مراکز تربیتی بوده است.

همیاران پلیس در مدارس نقش بسیار مهمی در اقناع کردن والدین برای استفاده از کمربند ایمنی هنگام رانندگی داشتند به نظر با توجه به آمار بالای تصادفات در قم باید مراکز آموزشی و تربیتی برای فرهنگ سازی استفاده از کلاه ایمنی دست به دامن دانش آموزان شوند.

گزارش از آرش منتظر